Vad säger ni om detta foder?

karamelldrottningen

Trådstartare
SAMMANSÄTTNING
Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar, betblast, betfibrer, vindruvskal, havreskalskli, förmalda oljefrön (linfrön, solroskärnor, fänkålsfrön, nigellafrön) 3 %, fullkornshavreflingor 2,8 %, örter (pepparmynta, koriander, salvia, libbsticka, oregano, mejram) 1,8 %, kallpressade oljor (linfrön, solroskärnor, majsgroddar) 1,4 %, korngroddar, vindruvkärnextrakt, kalciumkarbonat (marint och mineraliskt), salt, havsalgmjöl, vetekli, öljäst, vitlök

Vitlök är ju ingen höjdare för hästar. Nu är det sist på listan så det är ju minst av det men ändå. I övrigt är det svårt att säga något utan att se vad värdena är.

SAMMANSÄTTNING
Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar, betblast, betfibrer, vindruvskal, havreskalskli, förmalda oljefrön (linfrön, solroskärnor, fänkålsfrön, nigellafrön) 3 %, fullkornshavreflingor 2,8 %, örter (pepparmynta, koriander, salvia, libbsticka, oregano, mejram) 1,8 %, kallpressade oljor (linfrön, solroskärnor, majsgroddar) 1,4 %, korngroddar, vindruvkärnextrakt, kalciumkarbonat (marint och mineraliskt), salt, havsalgmjöl, vetekli, öljäst, vitlök
För en som varit borta från ridsporten ganska länge och inte hängt med på de senaste trenderna så undrar jag mest vem som komponerat ihop den imponerande långa innehållsförteckningen och vad allt egentligen är bra för? Låter dyrt. Och att någon försöker få något att låta bättre än vad det är?

Det står ju inget om hur mycket det är av kornflingor och snittad lucern, men spontant låter det energirikt.

Antar att det är Hippolyt, ganska typiskt deras produkter :). Utan att se analysen får man ju gissa lite utefter ordningen på ingredienserna, så här kommer min gissning:

Fördelar: hästarna tycker det är gott och det smakar mycket, så man kan dölja tillskott och mediciner i det.

Nackdelar: kornflingor som första ingrediens och majs med på listan gör att min varningsflagga för hög stärkelsehalt åker upp. Jag gissar på att detta foder har ca 20% stärkelse och inte särskilt högt protein.

Varför skulle man ge detta? Får man en säck gratis så kan det ju funka som godis om man inte har en känslig häst. Men det finns ingen egentlig "poäng" med det. Vill man ha något som smakar gott och mycket för att dölja något nasty tillskott i så finns det andra alternativ, även hos Hippolyt, med samma örter men lägre stärkelse.

Om det är St. Hippolyt Nutristar, vilket jag tror, så ser man ju här att det är ganska menlöst innehåll av protein och hiskelig stärkelse+socker...

ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR
Råprotein
10 %
Råfett
5 %
Råfibrer
12 %
Råaska
8.5 %
Stärkelse
17.7 %
Socker
9.2 %
Kalcium
0.8 %
Fosfor
0.3 %
Magnesium
0.2 %
Natrium
0.3 %
Lysin
0.5 %
Metionin
0.25 %
Smältbart råprotein
65 g/kg
Smältbar energi
10,4 MJ/kg
Oms. energi
9,3 MJ/kg

Jag tittade på två första ingredienserna och tänkte direkt tack, men nej tack.

Fast så får inte min nåt extra alls just nu, mer än morötter. Hon äter nog med näring utan min hjälp.

Helt onödigt foder, helt enkelt :). Ge ett kilo extra hö istället, om ditt hö har bra kvot.

Har ditt hö låg kvot behöver du istället ge något med mycket protein i, vilket Nutristar inte har.
Det är inte min häst som äter detta. Jämförde lite mellan olika foder och tyckte detta lät som knepiga ingredienser. Ville mest höra lite vad andra tyckte.
Hästen har idag nästan fri tillgång på grovfoder (lösdrift).

Det är inte min häst som äter detta. Jämförde lite mellan olika foder och tyckte detta lät som knepiga ingredienser. Ville mest höra lite vad andra tyckte.
Hästen har idag nästan fri tillgång på grovfoder (lösdrift).

Tänker du på örterna, oljefröer, fruktkärnfiber osv?

Jag har personligen inget emot sånt, och ärligt talat så tycker jag faktiskt att dravet från svensk juiceproduktion borde användas för svenska hästfoder. En variation av fibrer är bra, sockret är redan borta eftersom det blev juice, och spara på miljön genom att inte slänga ätbar mat!

Men vitlöken borde dom sluta med, tillför inget positivt för häst och i större mängder kan det ha negativa effekter (anemi).

Tänker du på örterna, oljefröer, fruktkärnfiber osv?

Jag har personligen inget emot sånt, och ärligt talat så tycker jag faktiskt att dravet från svensk juiceproduktion borde användas för svenska hästfoder. En variation av fibrer är bra, sockret är redan borta eftersom det blev juice, och spara på miljön genom att inte slänga ätbar mat!

Men vitlöken borde dom sluta med, tillför inget positivt för häst och i större mängder kan det ha negativa effekter (anemi).
Kommer ihåg på tidigt 2000 tal vart vi alla skulle ge vitlök till hästar. Hade aldrig fått min häst att äta sånt idag 😅 är otroligt så mycket dåligt foder som finns på marknaden

Liknande trådar

Foder & Strö Hello alla kunniga! Såhär i värmen började jag fundera på vad det är i mash som är återhämtande för hästen? Vad hjälper hästen att...
Svar
19
· Visningar
5 051
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Klösmöbel