Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

N

Nilaya

Jag har världens mysigaste granne, krister, som jag fått lov att ha mina hästar på bete hos.
Vi har bara hägnat in en "liten" del av en ganska stor och kuperad äng och idag när jag gick ner för att pyssla o ge mat så...

Jag tog ut min unghäst och så gick vi längs med kanten på hela ängen, högst upp i hörnet finns en platå och där började jag skritt longera henne.

Vi hinner göra tre varv, jag ser en man i blått på andra sidan stenmuren nickar och fortsätter koncentrera mig - ni vet när man varken ser eller hört annat än sin häst-
jag reagerar över massa gälla skrik, tittar upp mot stenmuren och ser en kvinna i rött (mannen i blåtts fru) som gapar o skriker på sina hundar eller man vet jag inte, en schäfer står m tassarna mot stenmuren o tittar mot oss.

jaha tänkte jag min häst skrittade vid tillfället på en tiometers volt.

kvinnan börjar skrika på sin hund, stenmuren är ganska lång men det finns en öppning en bit bort och ja rusande mot mig kommer schäfern,
min häst går i passage och ställer sig helt still bakom mig med nosen mot mig.

det är ju ingen ovanlighet att hundar kommer rusande och lattjar men den här ser verkligen ut som om den tänker anfalla antingen mig eller min häst :eek:

efter en hel evighet springer hunden tillbaka och kvinnan skäller ut mig!

Du får inte lov att vara här! Du får hålla dig därborta! Den här hunden är värdefull och den är rädd för hästar, det var därför den sprang till er! Det ska bli en blindhund och den är värd 1/2 miljon! Din häst kunde sparkat! (alá jävla ungdom helt ansvarlös) Tänk om hunden hadde blivit skadad! Förstår du det värdefull! Vi har våra hunder lösa här blabla


1. Vad händer om hennes hundar hugger mina hästar i hagen?

2. Vad händer om hennes hundar attackerar våra hästar o de sparkar hunden?

Är det mitt fel isåfall, ska jag betala 1/2 miljon i skadestånd för att hon inte kan engagera sig att vänja sin blindhund vid hästar?


3. Får man ha hunder lösa hur som hells`t? Vilka årstider är det?

4. Vad händer om hunden skrämmer min häst i sken när jag rider i skogen och jag skadar mig eller min häst skadar sig?

5. Vad händer om jag måste avliva min häst pga hennes hund?



Kvinnan har sitt hus 60 - 70 m ifrån själva betet.
Jag har lov av Krister som äger betet att sätta upp staket över hela ängen o den delen där jag inte fick lov att vara enl henne är den med bäst bete.

Jag vill inte sätta igång ett gräl, men jag ska prata med Krister och så tror jag att jag ska ringa kvinnan / tanten (70 bast) fast då vore det jättesnällt om ngn ville säga allt dom vet vad som gäller enl lagen!




saken är att vi haft problem med dom innan, dom hadde en mindre hundras för 15 år sedan kanske som attackerade våra får inne i ladan, ni kan ju tänka er hur 10 panikslagna tackor med nästan lika många lamm är.
Vi stände in hunden i vedbon och sa åt dom att hämta hunden. Det gjorde dom men först sparkar dom hunden! :eek:
Och i sommras attckerade deras andra hund en pojke och högg honom i benet.
 
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Jag har världens mysigaste granne, krister, som jag fått lov att ha mina hästar på bete hos.
Vi har bara hägnat in en "liten" del av en ganska stor och kuperad äng och idag när jag gick ner för att pyssla o ge mat så...

Jag tog ut min unghäst och så gick vi längs med kanten på hela ängen, högst upp i hörnet finns en platå och där började jag skritt longera henne.

Vi hinner göra tre varv, jag ser en man i blått på andra sidan stenmuren nickar och fortsätter koncentrera mig - ni vet när man varken ser eller hört annat än sin häst-
jag reagerar över massa gälla skrik, tittar upp mot stenmuren och ser en kvinna i rött (mannen i blåtts fru) som gapar o skriker på sina hundar eller man vet jag inte, en schäfer står m tassarna mot stenmuren o tittar mot oss.

jaha tänkte jag min häst skrittade vid tillfället på en tiometers volt.

kvinnan börjar skrika på sin hund, stenmuren är ganska lång men det finns en öppning en bit bort och ja rusande mot mig kommer schäfern,
min häst går i passage och ställer sig helt still bakom mig med nosen mot mig.

det är ju ingen ovanlighet att hundar kommer rusande och lattjar men den här ser verkligen ut som om den tänker anfalla antingen mig eller min häst :eek:

efter en hel evighet springer hunden tillbaka och kvinnan skäller ut mig!

Du får inte lov att vara här! Du får hålla dig därborta! Den här hunden är värdefull och den är rädd för hästar, det var därför den sprang till er! Det ska bli en blindhund och den är värd 1/2 miljon! Din häst kunde sparkat! (alá jävla ungdom helt ansvarlös) Tänk om hunden hadde blivit skadad! Förstår du det värdefull! Vi har våra hunder lösa här blabla


1. Vad händer om hennes hundar hugger mina hästar i hagen? En hundägare är alltid ansvarig för vad hunden gör även om din häst gått fram till hunden så är det hundägaren som är ansvarig för eventuella skador på din häst.

2. Vad händer om hennes hundar attackerar våra hästar o de sparkar hunden? Ingenting då ägaren är ansvarig för sin hund.

Är det mitt fel isåfall, ska jag betala 1/2 miljon i skadestånd för att hon inte kan engagera sig att vänja sin blindhund vid hästar? Om din häst anfaller en bunden hund kan du möjligtvis bli skyldig att betala för veterinärvård


3. Får man ha hunder lösa hur som helst? Vilka årstider är det? 1 mars - 30 sept eller 31 oktober (kommer inte ihåg vilket) råder kopplingstvång på alla hundar i områden där det finns risk att träffa på vilt. På en äng finns det risk alltså ska hunden vara kopplad. Även när det inte råder kopplingstvång måste hundägaren ha tillräcklig kontroll på sin lösa hund att den inte skadar eller vållar obehag för andra. Det hade inte hundägaren i det här fallet.

4. Vad händer om hunden skrämmer min häst i sken när jag rider i skogen och jag skadar mig eller min häst skadar sig? Där blir det en bevisskada, kan du bevisa att hunden är orsaken till skadorna blir ägaren skyldig att ersätta alla kostnader och ev betala ytterligare skadestånd.

5. Vad händer om jag måste avliva min häst pga hennes hund? Hundägaren har strikt ansvar för sin hund, måste alltså betala ersättning.



Kvinnan har sitt hus 60 - 70 m ifrån själva betet.
Jag har lov av Krister som äger betet att sätta upp staket över hela ängen o den delen där jag inte fick lov att vara enl henne är den med bäst bete.
Har du markägarens tillstånd så har hon inte med att göra om du stängslar in hela eller halva ängen. Så länge som hon inte har ett avtal med markägaren om att få utnyttja ängen. Men då är det en fråga mellan markägaren och henne, hon kan inte bstämma vad du får göra på hans äng om inte hon har avtalad nyttjanderätt.

Jag vill inte sätta igång ett gräl, men jag ska prata med Krister och så tror jag att jag ska ringa kvinnan / tanten (70 bast) fast då vore det jättesnällt om ngn ville säga allt dom vet vad som gäller enl lagen!




saken är att vi haft problem med dom innan, dom hadde en mindre hundras för 15 år sedan kanske som attackerade våra får inne i ladan, ni kan ju tänka er hur 10 panikslagna tackor med nästan lika många lamm är.
Vi stände in hunden i vedbon och sa åt dom att hämta hunden. Det gjorde dom men först sparkar dom hunden! :eek:
Och i sommras attckerade deras andra hund en pojke och högg honom i benet.
 
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Hundägaren verkar ju rabiat.Det spelar ingen roll var ni rider, om hunden attackerar en häst är hon ansvarig.
Om hon dessutom haft lös sin hund som atackerat /stört hästarna så de sparkat så är det hennes problem att hålla undan sina hundar.Jag vet folk som blivit varnade av polis för att de inte haft sina hundar kopplade som man måste så du har rätten på din sida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Som Hjartagna skrivit är tanten helt ute och cyklar!


Låter som att hon vill försäka skrämma bort dig, så att hon kan fortsätta den behagliga tillvaro hon verkar ha nu :smirk: Det finns tyvärr alltid människor som tror att dom kan sätta sig i respekt hos andra genom att skrika och gapa, och många av dom förstår inte att man lätt kan kolla upp att dom har fel och att dom därmed tappar ansiktet...
 
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Det var mycket att läsa, men:

Som hundägare har man strikt ägaransvar. Det betyder att hundägaren är ansvarig för alla skador som hunden ställer till med - och då spelar det egentligen ingen roll vad du som motpart gör (som tydligen distraherar hunden...).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Trevlig hund att träna till "blind hund" ( jag antar att hon menade ledarhund) :eek: :crazy: Damen verkar ha mer dollartecken än sunt förnuft i huvudet...
 
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

ja det skulle onekligen vara en intressant syn att se en synskadad vara ute med den hunden när den ser ngt intressant som den har lust att anfalla :smirk:
 
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Tack för svaren! Mkt givande! Tack! :bow:

Det finns väldigt mkt vilt där vi bor så då är det som du säger hon som borde ha den kopplad, undrar om hon vet det.hmm
 
Sv: Vad säger lagen? ang jävla kärring m hund

Sant, hon verkar inte ha så mycket vett till inlärningspsykologi iaf :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 172
Senast: Sel
·
Övr. Hund Igår var det dags igen. En lös hund i byn. Ägaren har hunden lös på tomten, utan staket eller grundlydnad på hunden. En lös tik som...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Flixon
·
Gnägg För andra gången så har jag blivit attackerad av en annan persons lösspringande hund. Förra gången ledde jag hästen oxh hunden sprang...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: Sporthorse
·
Övr. Hund Jag och min hund är dagligen i stallet där jag har min häst. Jag har alltid hunden kopplad eller i min box. Det finns andra som också...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
16 128
Senast: zackoboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp