Vad säger FIPO om sulor...?

Roheryn

Trådstartare
Jodå, jag kan skaffa FIPO och läsa innantill, men har inget till hands just nu, och började fundera... Min häst är skodd med sulor fram efter långvariga problem med en hovböld. Han är dock någorlunda igångsatt nu, och går bättre än nånsin :-) Funderar därför på att starta honom på tävling om en månad, ungefär (lätt klass och bara en klass med tanke på att han inte är i full kondis än). Skorna + sulorna kommer då att sitta kvar, eftersom han rätt nyligen skoddes.

Jag har för mig att jag minns att man vid anmälan skall ange att hästen har sulor, samt att man skall vara beredd på att skorna kan komma att tas av vid hovbeslagskontroll. Stämmer det? VEM tar isåfall av skorna? VEM sätter dit dem igen? Efter alla problem min häst har haft, vill jag inte att någon som inte är utbildad hovslagare så mycket som pillar på hans hovar...

En lösning för min del är naturligtvis att låta bli att tävla, men det vore kul och det vore ett bra inslag i hästens träning...

Fakta, synpunkter och funderingar mottages tacksamt!!!

man får tävla med sulor, me man måste anmäla att man har sulor i sekretariatet före start.

/Malin

Jag har för mig att jag minns att man vid anmälan skall ange att hästen har sulor, samt att man skall vara beredd på att skorna kan komma att tas av vid hovbeslagskontroll. Stämmer det? VEM tar isåfall av skorna? VEM sätter dit dem igen? Efter alla problem min häst har haft, vill jag inte att någon som inte är utbildad hovslagare så mycket som pillar på hans hovar...

Sulor får användas, och dessa får inte vara tjockare än 5 mm tillsammans med en sko som är max 8 mm tjock. Fyllnadsmatrial är tillåtet, den får bestå av bomull, hampa eller silikon. Man skor inte av hästen vid en kontroll, om domarna vill titta under sulan så skärs den bort och ryttaren står för kostnaden att sätta tillbaka sulan igen.

Vet du vad som gäller vid hovgrips? (stavning?) Såna där som man har innanför skon för att stöta bort snö... Jag ska egentligen inte sko hästen föränn efter nästa helg (då jag ska tävla) men visst får man inte tävla med snösulor? Får ringa ut hovslagaren tidigare eller nåt... :p

Enligt FIPO är snowgrips inte tillåtna eftersom den ring av gummi som ligger innanför skon är tjockare än 5 mm. Men det händer att lokalklubbar ger dispens vid mindre tävlingar om det är befogat med snösulor, så om det inte är en kvaltävling eller annat viktigt skulle jag ringa arrangören och fråga. :cool:

Får du inte tävla med snösulorna behöver du ändå inte ringa ut hovslagaren. Det är lätt att själv skära bort själva "slang"kanten. Det som sitter under skon kan vara kvar då det är betydligt tunnare än 5mm.

Sulor oavsett de är avsedda för snö eller annan orsak, är tillåtet så länge de inte är tjockare än 5 mm på normalsko.
Snowgrips är inte tillåtet som tidigare nämts, har man sådana och avser att tävla en kvaltävling tex. Sätt en kniv i och skär bort dom, annars kan man kolla med arrangören vid mindre lokala tävlingar om det är ok.

Egentligen skall de inte tillåta dessa, men jag vet att så görs ibland. :eek:

Tack alla som har svarat! :)

Nu kommer hovslagaren ändå hit på torsdag så det är lugnt, eg. skulle ju hästen skos nästa vecka så... Men det är ju bra att veta till nästa gång också :) För det är ju inte direkt så att jag behöver snowgrips längre! ;)

Tack för ditt svar, då skall jag alltså INTE tävla, eftersom jag inte vill ta bort sulan förrän hovis kommer nästa gång (även om skon alltså inte tas bort).

Vad gäller fyllnadsmaterial, förresten: Min häst har delvis hampa (som ju då är tillåtet) och delvis Sole-pack (ser ut som snus, innehåller och luktar som tjära...). Säger FIPO något om det, eller utgår man ifrån att det inte är tillåtet om det inte nämns i FIPO?

Fast hur många gånger tar de bort sulor å andra sidan? Jag har tävlat rätt ofta med sulor utan att de någonsin har kollat närmare på dem... :)

Jo, men jag vill inte ta risken att låta min häst gå utan sulorna innan hovis har tittat och sett att det är OK. Hästen är visserligen ohalt sedan rätt lång tid tillbaka, men hålrummet efter hovbölden fanns kvar ända tills förra skoningen, och sulan är fortfarande lite tunn.

Om du skulle råka ut för kontroll där de vill skära upp sulan så kan du förmodligen självmant välja att ta en diskning. Det kanske inte ser snyggt ut men risken att det uppstår är trots allt minimal, det är ju knappast VM du tänker ställa upp i eller hur?

Nä, VM är det inte (lättklass-VM...?)!!! Har inte tänkt på det där med att ta en diskning, men så kan man ju kanske göra?!? Då har jag ju redan fått rida klassen, och förhoppningsvis hunnit få en bedömning också.... Tanken är ju att det skall vara en träningstävling för hästen.

Då tycker jag du ska göra som lobelia säger :) Bedömningen får du som du själv säger och det är INTE troligt att de skär upp sulan... De kan ju inte heller tvinga dig till något... :)

Liknande trådar

M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Jag äger ett elvaårigt amerikanskt fullblodssto, fd galoppör. Hon var kraftigt underviktig och allmänt misskött när hon kom till mig för...
Svar
4
· Visningar
1 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka