Jodå, jag kan skaffa FIPO och läsa innantill, men har inget till hands just nu, och började fundera... Min häst är skodd med sulor fram efter långvariga problem med en hovböld. Han är dock någorlunda igångsatt nu, och går bättre än nånsin :-) Funderar därför på att starta honom på tävling om en månad, ungefär (lätt klass och bara en klass med tanke på att han inte är i full kondis än). Skorna + sulorna kommer då att sitta kvar, eftersom han rätt nyligen skoddes.
Jag har för mig att jag minns att man vid anmälan skall ange att hästen har sulor, samt att man skall vara beredd på att skorna kan komma att tas av vid hovbeslagskontroll. Stämmer det? VEM tar isåfall av skorna? VEM sätter dit dem igen? Efter alla problem min häst har haft, vill jag inte att någon som inte är utbildad hovslagare så mycket som pillar på hans hovar...
En lösning för min del är naturligtvis att låta bli att tävla, men det vore kul och det vore ett bra inslag i hästens träning...
Fakta, synpunkter och funderingar mottages tacksamt!!!
Jag har för mig att jag minns att man vid anmälan skall ange att hästen har sulor, samt att man skall vara beredd på att skorna kan komma att tas av vid hovbeslagskontroll. Stämmer det? VEM tar isåfall av skorna? VEM sätter dit dem igen? Efter alla problem min häst har haft, vill jag inte att någon som inte är utbildad hovslagare så mycket som pillar på hans hovar...
En lösning för min del är naturligtvis att låta bli att tävla, men det vore kul och det vore ett bra inslag i hästens träning...
Fakta, synpunkter och funderingar mottages tacksamt!!!