Tjockisina
Trådstartare
Flyttat till nytt stall och fick idag endel av hösilage analysen..aldrig tidigare stått i stall med analys så jag fattar NADA
Fick sms av stallägaren där det står så här
Hon har ej lyckats få fram hela analysen men endel
TS 48%
Råprotein 147g/kg Ts
Smb 51g/kg vara
Energi 4,9Mj/kg vara
Balarna är olika blöta/torra men från samma vall
Hor skulle försöka få fram Ca,P,Mg och K också...vilket inte säger mig nått
Kan jag få fram nått med de väden jag fått redan?
Har som sagt aldrig gjort en analys förut så behöver hjälp!
Hästen ifråga är 18 år och lättfödd som attans, får idag bara 1dl krossad havre och 1dl korn morgon o kväll samt lite mineraler för att få nått i krubban.
Går i gräshage på dagarna och han rattar oftast hösilaget och hö som han får serverad i hagen,föredrar gräset alltså.
Just nu är hästen pigg som fasen och lite runder..får 3kg hösilage blandat med hö utan analys på kvällen och ytterst lite i frukost och middagspåsen eftersom han endå rattar de o hellre äter gräset i hagen på dagen (ca1-1 1/2kg i påsarna).
Förlåt om de hela blev lite luddigt men finns de nån snäll själv som kan förklara lite för mig o försöker hjälpa en stackars vilsen analys själv
Fick sms av stallägaren där det står så här
Hon har ej lyckats få fram hela analysen men endel
TS 48%
Råprotein 147g/kg Ts
Smb 51g/kg vara
Energi 4,9Mj/kg vara
Balarna är olika blöta/torra men från samma vall
Hor skulle försöka få fram Ca,P,Mg och K också...vilket inte säger mig nått
Kan jag få fram nått med de väden jag fått redan?
Har som sagt aldrig gjort en analys förut så behöver hjälp!
Hästen ifråga är 18 år och lättfödd som attans, får idag bara 1dl krossad havre och 1dl korn morgon o kväll samt lite mineraler för att få nått i krubban.
Går i gräshage på dagarna och han rattar oftast hösilaget och hö som han får serverad i hagen,föredrar gräset alltså.
Just nu är hästen pigg som fasen och lite runder..får 3kg hösilage blandat med hö utan analys på kvällen och ytterst lite i frukost och middagspåsen eftersom han endå rattar de o hellre äter gräset i hagen på dagen (ca1-1 1/2kg i påsarna).
Förlåt om de hela blev lite luddigt men finns de nån snäll själv som kan förklara lite för mig o försöker hjälpa en stackars vilsen analys själv