Vad säger bukes hovslagare?

Seabaz

Trådstartare
Om man har en häst som är precis mellan två storlekar i skor, vad väljer man och varför?:)

Sv: Vad säger bukes hovslagare?

Jag är inte hovlsgare.. :p

Men jag skulle nog välja den mindre skon och istället sko lite oftare. För att speciellt fullblodet jag har nu trampar lätt av sig skor och slår i bakfötterna i framfötterna när han skrittar så fort hovarna blir lite långa.

Den större skon och boots om det är risk för tappsko. Jag avskyr trångskodda hovar och vill ha bra traktstöd. Men jag har tur som har en hovslagare som smider om skon om detta problemet skulle uppstå.

Allra helst att man smider till rätt storlek men måste jag välja så blir det större skor framför mindre.
En stl för stor kan gå att forma till eller om vilket du aldrig kan med en för liten.
Jag vill aldrig mer igen ha en trångskodd häst.

det beror på...
På ena hästen kanske jag hade valt den mindre och på andra den större, beroende på hur hovarna och belastningsförhållandena i övrigt ser ut. Jag väljer i normalfall hellre en större sko än en mindre, men det finns alltid undantag.
En av tjusningarna med hovslagaryrket är att det inte finns några rätt eller fel (inom rimliga gränser förstås) utan att varje hov är unik.

en större sko och kapa den till rätt storlek om det är risk att hästen trampar av den.

en större sko och kapa den till rätt storlek om det är risk att hästen trampar av den.

Ursäkta min korkade fråga, MEN hur kan man kapa en större sko till rätt storlek? Är det inte bättre att välja rätt storlek från början?

Det kan ju va så att hästen är precis mellan två storlekar som ts skriver och då kan hovslagaren skära av skon och sen böja till den. :)

På min ena skulle jag valt den större skon och på den andra hästen den mindre skon utan tvekan.

Hellre lite trångskodd än häst utan hovar.

Det kan ju va så att hästen är precis mellan två storlekar som ts skriver och då kan hovslagaren skära av skon och sen böja till den. :)

Då är den inte mitt mellan två storlekar, kan hovis däremot rikta skon så att den passar hoven och just den här individen är så pass balanserad att det tål ett lite större utlägg mot tidigare så skulle jag välja den större skon.

Klarar den inte ett lite större utlägg mot det normala, så blir det ju svårare att gå upp en skostorlek.

Om en framsko storlek 2 är för liten och en framsko 3 är för stor så har vi förmodligen en hov som är mitt emellan två storlekar och då kan man vara lite full i fan om man nu tycker det är kul att rikta skor.

Man tar en baksko i storlek 3 och riktar om den till en framsko, för att slutligen anpassa den till den ny verkade framhoven.

Skillnaden mellan en framsko i storlek 2 och en framsko i storlek 3 är (på en kvalitets sko) 1 cm. Skillnaden mellan en baksko storlek 3 och en framsko storlek 2 är +0,5 cm och en framsko storlek 3 är - 0,5 cm.

Så nu har vi anpassat en sko som passar en hov som är precis emellan 2 storlekar.

Det finna massa andra lösningar men det jag ville få fram är att det skiljer på längden mellan fram och bak sko i samma storlek ca 0,5 cm och det kan ju vara bra för även hästägarna att känna till.

Eller hovslagern i fall den har glömt av det.:)
En vinkelslip kan vara bra att har med i bilen oxå.
Jag hade bara fram sko som jag riktad om till bak, slapp att har så många olika sko med, då kunde det hände med såna hov att jag kappad skon lite.

Testar först att byta märke på skon, annars hade jag tagit den större o riktat eller kapat så den passar! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: BoYo
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 348
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka