Åh jösses, jag och sambon såg just klart
Promising Young Woman (Amazon Prime UK) och jag kan inte minnas när jag senast blev så påverkad av en film. Herrejävlar. Den är väldigt mörk och svår att titta på ibland, och jag mådde lite illa emellanåt, men den är SÅ viktig. Borde vara obligatorisk för äldre skolungdomar att se, då den belyser viktiga frågor som samtycke, könsstereotyper, det manliga privilegiet och en massa annat.
Filmen handlar om en kvinna som varje vecka går till en bar där hon låtsas bli så full att hon knappt kan gå. I 9 fall av 10 blir hon uppraggad (om man nu kan kalla det det) av "trevliga" killar som ser sin chans att utnyttja henne. Det slutar nästan alltid med att de drar hem henne till sig (bara för att hjälpa henne, naturligtvis
) och gör sig redo att utnyttja henne sexuellt - och då får de sig en kalldusch som heter lova när kvinnan plötsligt visar sig vara spiknykter och börjar ifrågasätta vad i helvete de håller på med. Bakgrunden till detta är att en av hennes vänner blev våldtagen på en fest flera år tidigare, men ingen tog det på allvar för "hon var ju så full". Huvudkaraktären är nu ute efter att hämnas på de som var involverade i fallet, och mer än så kan jag nog inte säga tror jag... En hel del plot twists, girl power-scener och riktigt bra manus kan jag i alla fall utlova.
Se den!