Vad rider ni i? Året om!

Liten

Trådstartare
Ja ni har säkert sett frågan ofta, men jag är nyfiken och tänkte väl samla alla årstiderna på ett ställe :D :p haha..
Vad rider ni i? Höst, vinter, vår, sommar, distansritt....? Ni väljer själva om ni vill skriva rubbet, eller bara något, eller lägga till nåt tillfälle eller så.

Höst; september - november. Vinter; november/december - februari. Vår; mars - maj/juni. Sommar; juni/juli - augusti. (typ så jag tänker..)

Jag kan väl börja då..(allt kan variera lite beroende på vädret..)
Höst
Jag: Jacka/tjocka reflexjackan, helskodda ridbyxor, ridstrumpor, gummiridstövlar/Höga Kusten-stövlar (Graninge), raggsockor, tröja, tjocktröja/fleecetröja. hjälm.
Hästen: Sadel (i regel bomlös, iaf när jag rider medryttarpållan), träns, reflexmundring vid mörker/dimma (=benreflexer, ev. ländtäcke, brösta).
Vinter
Jag: Tjocka reflexjackan, underställ (tröja + långkalsonger), tröja, helskodda ridbyxor/jeans, ridstrumpor, raggsockor, överdragsbyxor vid behov. Höga Kusten-stövlar. hjälm.
Hästen: Samma som på hösten..
Vår
Jag: Tjocktröja/tunnare jacka, helskodda ridbyor, ridstrumpor, underställ vid behov, gummiridstövlar, tröja. hjälm.
Hästen: Sadel, träns.
Sommar
Jag: Helskodda ridbyxor, t-shirt/pikétröja med "andningsefekt" (vete katten vad det heter.....), ridstrumpor, gummiridstövlar. hjälm.
Hästen: Sadel, träns.
(varierar ganska mycket mellan sadel/gjord med stigbyglar/ingen sadel eller gjord, alla årstider...)

Distansritt: har ej börjat rida distanstävlingar ännu, ska starta i vår..

Ska köpas: ländtäcke som går att rulla ihop bakom sadeln och rullas ut utan att man måste sitta av, ev. back-o-track-ländtäcke, sidepull-träns i biothane, nåt slags skydd så att medryttarpållan inte sparkar sig på/i karlederna, ev. tränsreflexer, reflexväst (ifall det tidigt blir för varmt för jackan men fortf. är mörkt), pannlampa, liten sadelväska för längre ridturer.

Sv: Vad rider ni i? Året om!

Jag är nog mer noga med vad hästen har på sig än vad jag själv har.

Har en röd bomlös distanssadel som ena stoet älskar, den är SÅÅ skön så den har jag gärna när jag rider ut. Till det ett rött läderträns, under sadeln ett renskinn. Läckert!

När jag rider i paddocken har jag en gammal leva-sadel eller min nya bomlösa dressyrsadel.

Själv har jag ridbyxor, ridskor, jacka och säkerhetsväst. Termoridbyxor på vintern, tjocka stallridskor och reflexer.

Är mycket usel på att klä mig själv snyggt när jag rider, det kommer liksom alltid i andra hand....

Sv: Vad rider ni i? Året om!

Är mycket usel på att klä mig själv snyggt när jag rider, det kommer liksom alltid i andra hand....

haha, känner igen det :rofl: ;) ungefär samma här, ser ofta ut som en julgran med alla reflexer, eller en "stoppad korv" med alla kläder..

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
798
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·
P
Tävling Hej! Jag ska i sommar ut på min första riktiga tävling som är under en helg ( arab meeting) om jag vågar komma iväg :crazy: Jag har bara...
Svar
7
· Visningar
1 585
Senast: zoowie
·
Utrustning .. På er själva och er häst, när ni rider ut? Främst nu när det börjar bli kallt... Givetvis kanske ni har olika grejer olika dagar...
2
Svar
35
· Visningar
3 126
Senast: Pansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024