Vad räknas som långsamt tempo?

crax

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att testa distans med pållan, och har lusläst träningsförslag och annat kul. Både på nätet och i böcker... (helpeppad helt enkelt :angel: )
När det skall vara långa långsamma distanser, är det skritt som gäller eller funkar det med lugn trav? Att sitta och skritta en mil är faktiskt inte ett dugg kul *skratt*. Kan jag lika gärna gå berdvid hästen eller är det att jag sitter på som är en del av träningen?

Sen till utrustningen... Jag har läst "Med naturen som ridhus", där det står att läsa att ropingsadlar med två sadelgjordar inte är bra när man rider distans, varför inte det? Sadeln ligger ju skönt på pållan och jag gillar den...

Sv: Vad räknas som långsamt tempo?

Lugn trav skall det vara och kanske skritt på små skogsstigar.
Måste du ha bakgjorden på sadeln då? Den bakre gjorden har ju inget med att sadeln skall sitta bra att göra när du rider om du inte skall fånga några kor på vägen. Ju mindre grejor du har på hästen desto bättre.Det är nog med att göra att inte få skav av den främre gjorden än att man måste ha en till att få skav av.
En bred gjord i neopren är det bästa.

Sv: Vad räknas som långsamt tempo?

Ahh då hänger jag med... Jag har en vred neoprenegjord som sitter en handflata bakom frambenet på hästen. Ska prova utan bakgjord, men det sitter ju fast remmar på sadeln som jag inte vet om de går att ta bort.
Ska kolla när jag ska rida sen.
Tack för svaret!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Distans Jag får ibland för mig saker, nu senast att jag vill förbättra min hästs kondis på en lite mer vetenskaplig nivå än "rid länge och...
Svar
8
· Visningar
14 657
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka