Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?
Det är en rolig fråga för just den avkomman får många möjligheter. Två som blir renrasiga helt och hållet.
Den kan registreras som:
Halvblod i ASVH med gröna papper
Angloarab av finaste sorten
Part bredd arab som är ett register hos arabhäst föreningen för hästar med en arabförälder.
Haha!
Skulle va skoj att avla fram lite annorlunda "korsningar" som får gröna papper efter eget behag. Tex. så är jag både intresserad av hopp/ft och distans. Men eftersom jag har hållt på med hoppning osv. förr vet jag att jag gillar det. Har ju aldrig utövat distans så det känns fel att skaffa en häst med det i tanken, att den ska gå som distanshäst, för jag kanske tycker det är skittråkigt när jag väl testar.
Dessutom e araber så små i de flesta fall och jag är en lång ryttare, så det skulle nog nästan se lite konstigt ut om jag red på en arab (om jag inte hittade en jättestor dvs.
).
Därför skulle det vara kul att få testa att avla fram ett halvblod, som kan få gröna papper, med tex. ta ett stort fint halvblodssto på mödernet, med prestationsstam inom tex. hoppning, och betäcka med en välmeriterad arabhingst med massor av prestationer inom distans och/eller galopp, gärna en lite större, och då få fram en häst på förhoppningsvis över 165, med hyffsad kap för hoppning och allroundridning överhuvudtaget (inte så att araber inte skulle fungera till allroundridning, men ni förstår vad jag menar) om jag känner att jag vill pyssla med hopp eller fälttävlan, och som dessutom är mycket uthållig och snabb, vilket är en god egenskap särskilt inom distans men även inom tex. fälttävlan.
Fast då kan man ju fråga sig varför man inte bara avlar fram/köper en anloarab, mitt svar på det blir att det antagligen blir en aning för smäckert för mig och eventuellt även för litet, då eng. fullblod oftast inte är så jättestora de heller. Dessutom är det svårare att få in bra hoppgener i avkomman om stoet skulle vara ett eng. fullblod eftersom de först och främst avlas för galoppsporten.
Även om det finns jättefina exempel på fullblodshingstar som tävlar/tävlat svår hoppning internationellt och det finns många fina avkommor efter dessa, så är det ju oftast ganska svårt att hitta ett rent fullblodssto efter honom.
Dessutom så har hon då bara hopp-prestationsblod på fädernet och därför borde inte chansen, att avkomman jag avlar fram blir en god hoppare, bli lika stor.
Och vad jag vill ha är ju en avkomma som ska fungera både inom de klassiska ridgrenarna på lite högre nivå och som ska kunna gå långt inom distansen, så att jag slipper byta häst bara för att jag kanske ändrar inriktning, alternativt att jag ska kunna göra både och på en relativt hög nivå, då alla hästar, oavsett inriktning mår bra, inte bara fysiskt, utan även psykiskt, av en varierad träning.
Dessutom tror jag att arabernas tålighet och lättföddhet ska kunna bidra till en frisk och sund avkomma, som inte heller är linjeavlad eller dylikt, lite friskt nytt blod i aveln är ju alltid positivt!
För att inte tala om arabens temperament, iaf. de jag har stött på genom åren har varit urtrevliga temperamentsmässigt.
Det jag vill åstadkomma med in framtida avel, förutom att få fram en trevlig tävlingsindivid till mig själv, är ju att få fram hästar som i första hand är friska och trevliga i psyket, sedan sist men inte minst, så ska den ju helst prestera bra också.
Men jag anser att det är viktigare att man har en glad, arbetsvillig och frisk häst än en häst med supersteg eller en superhoppare som inte sedan håller för tävling särskilt länge, eller inte kommer så långt pga. att den är så svårriden eller helt enkelt inte har viljan. Jag menar, hur ska en häst någonsin kunna utnyttja sin fulla förmåga om den titt som tätt för göra träningsuppehåll på grund av skador eller sjukdomar. Och en riktigt svårriden häst kommer ju förmodligen aldrig komma lika långt som en häst med samma kapacitet med ett bättre temperament. Dessutom anser jag att det ska vara roligt och trevligt att umgås med sin häst, inte bara från ryggen, och då krävs det ju, iaf. för min del., att individen inte är totalt folkilsken (om man nu ska överdriva lite).
Dessutom ser jag inte just tex. hoppkapaciteten som ett större problem även om man inte avlar med hoppblod på båda sidor, då jag tycker att de flesta hästar i dagen har mer kapacitet än de någonsin får användning av, oftast på grund av piloten, eller skador osv.
Sen är det ju klart att jag, precis som alla andra, också skulle vilja avla fram en eller flera hästar ämnade bara för hoppning, för just den här halvblod/arab-korsningen är ju mest för att få fram en trevlig individ till mig, inte för att få fram nästa stjärnskott inom tex. hoppning.
Men om jag har möjlighet att hålla flera hästar i framtiden vill jag ju ta fram rena hopphästar främst, för att eventuellt få fram ett eget stjärna.
Kanske låter förvirrande då jag nyss pratade om överkapacitet osv. Men just halvblodsaraben (om vi kallar den det) vill jag ju bara ta fram till mig själv, för att jag ska kunna ha en häst att göra allt jag vill testa på, det är ju inte så att jag siktar på eliten i tex. hoppning med den.
Men om jag sen har råd att hålla fler hästar än bara en eller två, vill jag ju gärna ha en eller ett par renodlade hopphästar också och avla fram hopphästar av hög kvalitet. Då jag tycker det är riktigt riktigt spännande det med. Arabkorsningen skulle ju mest bara vara ett intressant litet experiment till mig själv, inget jag har en tanke på att sälja vidare eller försöka komma längst upp på prispallen med.
Jaja nu har jag tjatat i evigheter och det låter väl antagligen som att jag är lite lätt schizofren när jag skriver en sak ena sekunden och en annan den andra. Men som sagt, vill med "experimentet" bara fösöka ta fram en allt-i-allo-häst för eget bruk, sen vill jag ju även försöka avla fram en stjärna inom hoppningen till mig själv också, det ena utesluter ju inte det andra.
Eftersom jag älskar hoppningen, men gärna skulle ha en lite mer allround häst också, att göra allt annat roligt jag vill testa på.
Tack för mig, blir ytterst överraskad om någon orkar plöja sig igenom hela min uppsats!
Men om ni orkar göra det, eller bara läser en del av det, kan ni gärna få ge mig era åsikter och säga vad ni tycker om mina små idéer. haha!