Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Weeazel

Trådstartare
Hej!

Jag håller inte på med avel alls och är totalt okunnig, så om inte annat så kanske denna tråden ger er ett gott skratt! :D
Dock tycker jag avel är mycket intressant och jag hoppas att jag någon gång i framtiden iaf. ska avla för husbehov.

Det jag undrar är, vad krävs för att ett föl ska få reggas som SWB?
Jag antar att det krävs att hingsten är godkänd för avel inom rasen såklart, men vad krävs av stoet för att avkomman ska kunna räknas som ett svenskt halvblod?

Tex.om man har ett fullblod och betäcker det med en hingst som är godkänd för avel inom flera ridhästraser, vad bestämmer då att det tex. blir ett svenskt halvblod och inte en hannoveranare eller en holsteiner (om hingsten är godkänd inom dessa raser), får jag som uppfödare bestämma detta, eller blir det ett svenskt halvblod för att fölet föddes i Sverige?

Och vad händer isf. med en livmodersimport?

Och om stoet är en hannoveranare och man använder en hingst som bara är godkänd inom den svenska aveln, vad blir det då?

Eller om stoet är en travare eller tex. en connemarakorsning?

Som ni kanske märker är jag ganska förvirrad, men mycket intresserad, så jag skulle vara jättetacksam för svar. :laugh: :bow:
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Det är ASVH som sköter stamboken SWB och den är vad som kallas för en öppen stambok. Vilket gör att alla hästar av ridhästtyp kan registreras i den. För att skilja på hästarna har man olika för på papperna och det finaste man ha är gröna papper. Som då innebär att hästen uppfyller alla krav på att vara ett "riktigt" svenskt halvblod.

Att den är öppen innebär också att hästar som hör till en del andra förbund med motsvarande fröna papper, som ASVH har godkänt kan t ex vara hanovranre och hollsteiner så kan den hästen bli införd i den svenska stamboken som "riktig".

Ett fullblodsto som betäcks med en av ASVH godkänd hingst får ett renrasigt SWB föl. Om fullblodet däremot är hingsten så måsten vara premierad och stamboksförd i ASVH för att ge gröna papper. Allstå det ställs samma krav på den som andra hingstar om godkännande.
Om en hingst är godkänd i flera förbund där också stoet uppfyller kraven så kan ägaren till fölet själv bestämma vilket den ska registreas i.

En moderslivsimport kan registeras i ASVH och får färg på papperna efter om sto och hingst tillhör en godkänd stambok eller ej. Så ett hanoveranersto dräktigt med en godkänd hanoveraner hingst som kommer hit och fölar här får en avkomma med gröna papper hos ASVH. Det är ungefär samma regler inom alla de förbund som har hästar av ridhästtyp. Att om hästen hör till en stambok som förbundet erkänt så kan den blir "renrasig" inom förbundet.

Connemar och traver är raser som inte hör till ASVH godkända stamböcker. Så om ett sådant sto betäcks med en godkänd SWB hingst blir det en korsning av ridhästtyp med gråpapper.

De fullständiga reglerna kan läsa här: http://www.asvh.se/regist/allm_reg.htm
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Tack för svaret! Du förklarade det jättebra! :)

Skulle tex. en hingst med gråa papper kunna godkännas, och kan ett föl till en häst med gråa papper får gröna papper?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Nej.

För att blir godkänd måste hingsten vara berättigad till att bli stamboksförd och det kan man bara bli om man har gröna papper (alt. gula) samma gäller för ston.

Men eftersom ASVH är en öppen stambok kan man "klättra" i den och efter några generationer ha gått från gråa till gröna papper.
De icke godkända måste då hamna i 4e led så man har 3 generationer e: godkända hingstar.
Vi gör väl ett exempel;

Jag betäcker mitt grå papprade sto med Briar som ju är godkänd, avkomman döper vi till "Alice", Alice får då vita papper, När Alice är 3år betäcks hon med Qalle, "Suzi", även hon får vita papper. När Suzi är 3 år betäcks hon med Jaguar Mail och den avkomman får gröna papper.

Nån som fattade?
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Du verkar kunna detta så jag frågar om mitt sto lite.
Hon är reggad i STC, är betäckt med en QH, men eftersom det är så dyrt för mig att ordna riktiga papper från USA så kommer jag att skriva att pappan är okänd. Vart skickar jag papprena och gäller det fyra led även på denna avkomman innan papprena blir gröna? Mamman är ju renrasig, men ingen ridhäst.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Du kan välja att registera den i SH (Svenska Hästavels förbundet)
Men helt eller delvis okänd stam. Du kan nog även regga där med känd stam tror jag, inte så stor koll på det, men finns säkert att läsa sig till på www.svehast.se

Är mamman travare eftersom du skriver STC?
(vissa blandar ihop Svenska Galopp med STC och tror att det är samma)
Är mamman fullblod och pappan är okänd med av "ridhästsras" så går det även att regga i ASVH men på gråa papper.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Förstår precis! :idea:
Måste verkligen få tacka då du förklarar otroligt bra! Jättetack! :bow:
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Ja, hon är travare. Ett fullblod är ju lättare att regga avkomman på eftersom fullblod är godkända inom alla raser, men det är ju knappast ett travsto.

Hypotes: Om avkomman blir ett sto och jag vill ta föl på henne med en godkänd pappa, vilket är det bästa stället att försöka regga henne i då?

Blir alla storhästkorsningar "halvblod"? Jag har en unghäst där den veterinär som skulle id märka henne sa att hon ser ut som ett halvblod, och då skrev han det i papprena. Jag var inte med, men jag vet ju att hon inte är halvblod utan ponnykorsning. Hennes mamma kan ha varit korsning mellan storhäst och ponny, men hennes pappa är ponny. Då kan hon väl knappast bli Halvblod eller? Det blev tillslut ändrat, men det tog ju en del energi och det krånglade rätt mycket innan dess. (sen kan man diskutera hur en vet. kan tro att en 140cm ponny kan vara ett halvblod...:crazy:)
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

(sen kan man diskutera hur en vet. kan tro att en 140cm ponny kan vara ett halvblod...:crazy:)

Den kanske var så ung att den skulle kunna växa lite till?
Jag vet flera svenska halvblod som är under gränsen till stor häst, och därför tävlas som D-ponny.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Ja, hon är travare. Ett fullblod är ju lättare att regga avkomman på eftersom fullblod är godkända inom alla raser, men det är ju knappast ett travsto.

Hypotes: Om avkomman blir ett sto och jag vill ta föl på henne med en godkänd pappa, vilket är det bästa stället att försöka regga henne i då?

Blir alla storhästkorsningar "halvblod"? Jag har en unghäst där den veterinär som skulle id märka henne sa att hon ser ut som ett halvblod, och då skrev han det i papprena. Jag var inte med, men jag vet ju att hon inte är halvblod utan ponnykorsning. Hennes mamma kan ha varit korsning mellan storhäst och ponny, men hennes pappa är ponny. Då kan hon väl knappast bli Halvblod eller? Det blev tillslut ändrat, men det tog ju en del energi och det krånglade rätt mycket innan dess. (sen kan man diskutera hur en vet. kan tro att en 140cm ponny kan vara ett halvblod...:crazy:)

Jag tror faktiskt inte man kan regga en travar korsning någonstans och få den "renrasig". Vet inget rasförbund som godkänner travare.
Jag tror det blir enklast och billigast att regga din kommande unge i SH. Om föräldrarna är DNA-typade så får du dessutom med hela stammen i ungens pass.

Om din travar/QH avkomma blir ett sto och du vill betäcka den så skulle jag regga den i hingstens förbund, alltså rasförbundet hingsten du betäcker med är godkänd i.
Alltså använder du en godkänd varmblods hingst så regga i ASVH osv.
Alternativt SH igen.

Alla hästar som reggas i ASVH kallas halvblod. Är dom reggade någon annanstans och är diverse lustiga korsningar som inte är någon riktigt ras så tycker jag de ska kallas storhästar eller korsblod kanske? :idea: :rofl:

Ja men kan ju undra hur vetten tänkte.. Inte så utbildad på området kanske?
Eller så trodde h*n att den var en halvblods korsning eller ett väldigt litet halvblod - det finns ju faktiskt några.
Har sett ett par styck renrasiga halvblod som hamnat under ponny mått, dock har det i de fallen jag sett varit antingen tvilling-hästar eller häst som varit allvarligt sjuk som ung.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Ja, det är väl för att jag känner henne som det känns otroligt... Hon är verkligen ponny...
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Tack nu blir jag generad :o

:laugh:

Haha! :laugh:

Det betyder mycket för mig att folk svarar, eftersom jag tycker avel är jätteintressant, har velat avlat enda sen jag var jätteliten, kanske runt sex år eller så. Satt och planerade hur mitt stuteri skulle se ut osv. osv. Kanske inte så vanligt men iaf. :D Alltid varit en dröm liksom. :)
Trodde mest att folk skulle klaga på mig och be mig lusläsa andra trådar nämligen, men det verkar som att mentaliteten här inne på avels-forumet är bättre än på vissa andra ställen... :angel: Haha! ;)

Kom nu på en till fråga! :idea:

Vad händer om man tar ett engelskt fullblodssto och betäcker med en arabhingst som är godkänd inom halvblodsaveln? Får man då bestämma själv om man vill regga den som ett angloarabiskt fullblod eller om man vill regga den som SVH?
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Du verkar kunna detta så jag frågar om mitt sto lite.
Hon är reggad i STC, är betäckt med en QH, men eftersom det är så dyrt för mig att ordna riktiga papper från USA så kommer jag att skriva att pappan är okänd. Vart skickar jag papprena och gäller det fyra led även på denna avkomman innan papprena blir gröna? Mamman är ju renrasig, men ingen ridhäst.

Men finns det inget annat alternativ än USA för att regga avkomman med stam? SH borde väl klara den uppgiften? Ingen koll på priset men jag anser att alla avkommor där man vet vem som är far bör reggas med sin far som känd. Det är värdefullt framöver, kan iallafall jag tycka. Det kan förklara mycket avseende temperament, ev. sjukdommar och allt annat som kan vara bra att veta. Dessutom vill jag bestämt mena att en avkomma där man vet stammen, om än icke godkänd sådan är mer värd än en som är helt okänd.. Gröna papper lär du väl inte kunna få i något förbund alls med den korsningen, men hade den fått en sprallig färg så kanske en av färgföreningarna hade varit flexiblare? Vilken färg har pappan?
/Ulrika

Och det finns renrasiga "grönpapprade" halvblod som inte blir storhäst.
/U
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Vad händer om man tar ett engelskt fullblodssto och betäcker med en arabhingst som är godkänd inom halvblodsaveln? Får man då bestämma själv om man vill regga den som ett angloarabiskt fullblod eller om man vill regga den som SVH?

Det är en rolig fråga för just den avkomman får många möjligheter. Två som blir renrasiga helt och hållet.
Den kan registreras som:
Halvblod i ASVH med gröna papper
Angloarab av finaste sorten
Part bredd arab som är ett register hos arabhäst föreningen för hästar med en arabförälder.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Man kan välja.

Alla arab och fullblodshingstar som är godkända inom ASVH är även godkända inom SAAF (Angloföreningen)
Jag har i år fått en renrasigt engelsk fullblod, pappan är godkänd inom ASVH och har löst licens hos Svenska Galopp. Eftersom fölungen är tillverkad naturligt och ej på semin så kan jag välja om jag vill registrera i SG eller ASVH.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Jag vet inget annat vis att ordna det på. Finns det något annat sätt så är jag mer än tacksam att få reda på det. Hingstägaren är en bekant, och fölet som blir kommer att vara min nästa ridhäst så planen är inte att den ska säljas vidare, och heller inte att avlas på även om jag ställde frågan om hur många led som behövs för gröna papper.

Vad menar du med färgföreningar? Han är brun med bläs.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Det är en rolig fråga för just den avkomman får många möjligheter. Två som blir renrasiga helt och hållet.
Den kan registreras som:
Halvblod i ASVH med gröna papper
Angloarab av finaste sorten
Part bredd arab som är ett register hos arabhäst föreningen för hästar med en arabförälder.

Haha! :D
Skulle va skoj att avla fram lite annorlunda "korsningar" som får gröna papper efter eget behag. Tex. så är jag både intresserad av hopp/ft och distans. Men eftersom jag har hållt på med hoppning osv. förr vet jag att jag gillar det. Har ju aldrig utövat distans så det känns fel att skaffa en häst med det i tanken, att den ska gå som distanshäst, för jag kanske tycker det är skittråkigt när jag väl testar.
Dessutom e araber så små i de flesta fall och jag är en lång ryttare, så det skulle nog nästan se lite konstigt ut om jag red på en arab (om jag inte hittade en jättestor dvs. :d).
Därför skulle det vara kul att få testa att avla fram ett halvblod, som kan få gröna papper, med tex. ta ett stort fint halvblodssto på mödernet, med prestationsstam inom tex. hoppning, och betäcka med en välmeriterad arabhingst med massor av prestationer inom distans och/eller galopp, gärna en lite större, och då få fram en häst på förhoppningsvis över 165, med hyffsad kap för hoppning och allroundridning överhuvudtaget (inte så att araber inte skulle fungera till allroundridning, men ni förstår vad jag menar) om jag känner att jag vill pyssla med hopp eller fälttävlan, och som dessutom är mycket uthållig och snabb, vilket är en god egenskap särskilt inom distans men även inom tex. fälttävlan.

Fast då kan man ju fråga sig varför man inte bara avlar fram/köper en anloarab, mitt svar på det blir att det antagligen blir en aning för smäckert för mig och eventuellt även för litet, då eng. fullblod oftast inte är så jättestora de heller. Dessutom är det svårare att få in bra hoppgener i avkomman om stoet skulle vara ett eng. fullblod eftersom de först och främst avlas för galoppsporten.
Även om det finns jättefina exempel på fullblodshingstar som tävlar/tävlat svår hoppning internationellt och det finns många fina avkommor efter dessa, så är det ju oftast ganska svårt att hitta ett rent fullblodssto efter honom.
Dessutom så har hon då bara hopp-prestationsblod på fädernet och därför borde inte chansen, att avkomman jag avlar fram blir en god hoppare, bli lika stor.
Och vad jag vill ha är ju en avkomma som ska fungera både inom de klassiska ridgrenarna på lite högre nivå och som ska kunna gå långt inom distansen, så att jag slipper byta häst bara för att jag kanske ändrar inriktning, alternativt att jag ska kunna göra både och på en relativt hög nivå, då alla hästar, oavsett inriktning mår bra, inte bara fysiskt, utan även psykiskt, av en varierad träning.
Dessutom tror jag att arabernas tålighet och lättföddhet ska kunna bidra till en frisk och sund avkomma, som inte heller är linjeavlad eller dylikt, lite friskt nytt blod i aveln är ju alltid positivt! :D För att inte tala om arabens temperament, iaf. de jag har stött på genom åren har varit urtrevliga temperamentsmässigt.

Det jag vill åstadkomma med in framtida avel, förutom att få fram en trevlig tävlingsindivid till mig själv, är ju att få fram hästar som i första hand är friska och trevliga i psyket, sedan sist men inte minst, så ska den ju helst prestera bra också.
Men jag anser att det är viktigare att man har en glad, arbetsvillig och frisk häst än en häst med supersteg eller en superhoppare som inte sedan håller för tävling särskilt länge, eller inte kommer så långt pga. att den är så svårriden eller helt enkelt inte har viljan. Jag menar, hur ska en häst någonsin kunna utnyttja sin fulla förmåga om den titt som tätt för göra träningsuppehåll på grund av skador eller sjukdomar. Och en riktigt svårriden häst kommer ju förmodligen aldrig komma lika långt som en häst med samma kapacitet med ett bättre temperament. Dessutom anser jag att det ska vara roligt och trevligt att umgås med sin häst, inte bara från ryggen, och då krävs det ju, iaf. för min del., att individen inte är totalt folkilsken (om man nu ska överdriva lite). :)

Dessutom ser jag inte just tex. hoppkapaciteten som ett större problem även om man inte avlar med hoppblod på båda sidor, då jag tycker att de flesta hästar i dagen har mer kapacitet än de någonsin får användning av, oftast på grund av piloten, eller skador osv.

Sen är det ju klart att jag, precis som alla andra, också skulle vilja avla fram en eller flera hästar ämnade bara för hoppning, för just den här halvblod/arab-korsningen är ju mest för att få fram en trevlig individ till mig, inte för att få fram nästa stjärnskott inom tex. hoppning.
Men om jag har möjlighet att hålla flera hästar i framtiden vill jag ju ta fram rena hopphästar främst, för att eventuellt få fram ett eget stjärna.

Kanske låter förvirrande då jag nyss pratade om överkapacitet osv. Men just halvblodsaraben (om vi kallar den det) vill jag ju bara ta fram till mig själv, för att jag ska kunna ha en häst att göra allt jag vill testa på, det är ju inte så att jag siktar på eliten i tex. hoppning med den.
Men om jag sen har råd att hålla fler hästar än bara en eller två, vill jag ju gärna ha en eller ett par renodlade hopphästar också och avla fram hopphästar av hög kvalitet. Då jag tycker det är riktigt riktigt spännande det med. Arabkorsningen skulle ju mest bara vara ett intressant litet experiment till mig själv, inget jag har en tanke på att sälja vidare eller försöka komma längst upp på prispallen med.

Jaja nu har jag tjatat i evigheter och det låter väl antagligen som att jag är lite lätt schizofren när jag skriver en sak ena sekunden och en annan den andra. Men som sagt, vill med "experimentet" bara fösöka ta fram en allt-i-allo-häst för eget bruk, sen vill jag ju även försöka avla fram en stjärna inom hoppningen till mig själv också, det ena utesluter ju inte det andra.
Eftersom jag älskar hoppningen, men gärna skulle ha en lite mer allround häst också, att göra allt annat roligt jag vill testa på.

Tack för mig, blir ytterst överraskad om någon orkar plöja sig igenom hela min uppsats! :angel: :rofl:
Men om ni orkar göra det, eller bara läser en del av det, kan ni gärna få ge mig era åsikter och säga vad ni tycker om mina små idéer. haha! :bow::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Jag tycker det låter som om du har bra idéer och även om du inte tror det själv en del kunskaper också.
Men som det ser ut idag om du vill göra en halvblodsarab, så får du göra tvärt om ifall du vill ha gröna papper. För det finns bara en enda arabhingst som är godkänd av ASVH och betäcker inte längre stora ston p g a sin ålder. Så då får du istället satsa på ett rejält arabsto.
När det gäller anglo så behöver den inte bli för smäcker för en stor ryttare. Den kan mycket väl bli en stor och rejäl häst. Ta och titta på t ex Business och Phaéton som finns tillgängliga idag för angloavel i Sverige. De är 167 resp 164 cm http://www.angloarab.se/ Visserligen ger ingen av dem gröna papper hos ASVH. Men Jaguar Mail och ett arabsto ger en renrasig anglo p g a det stora fullblodsinslaget i JM.

Se en ide jag får när jag läser dina tankar och önskemål är att du borde kanske ta en tur ner till kontinetnen och skaffa dig ett bra anglosto. Som du skulle kunna använda i din egen halvblodsavel och få gröna papper på avkomman här hemma.
 
Sv: Vad räknas som ett svenskt halvblod?

Jag tycker det låter som om du har bra idéer och även om du inte tror det själv en del kunskaper också.
Men som det ser ut idag om du vill göra en halvblodsarab, så får du göra tvärt om ifall du vill ha gröna papper. För det finns bara en enda arabhingst som är godkänd av ASVH och betäcker inte längre stora ston p g a sin ålder. Så då får du istället satsa på ett rejält arabsto.
När det gäller anglo så behöver den inte bli för smäcker för en stor ryttare. Den kan mycket väl bli en stor och rejäl häst. Ta och titta på t ex Business och Phaéton som finns tillgängliga idag för angloavel i Sverige. De är 167 resp 164 cm http://www.angloarab.se/ Visserligen ger ingen av dem gröna papper hos ASVH. Men Jaguar Mail och ett arabsto ger en renrasig anglo p g a det stora fullblodsinslaget i JM.

Se en ide jag får när jag läser dina tankar och önskemål är att du borde kanske ta en tur ner till kontinetnen och skaffa dig ett bra anglosto. Som du skulle kunna använda i din egen halvblodsavel och få gröna papper på avkomman här hemma.

Tack! :D
Men borde det inte finnas någon annan godkänd för halvblod ngnstans? :o
Känns bara som att avkomman skulle bli större ifall men hd e ett halvblodssto, vet inte om d bara något jag har fått för mig som det egentligen inte ligger någon sanning i, för rent tekniskt sett borde det ju inte ha någon betydelse eftersom det väl är generna som bestämmer det liksom, å då är ju chansen lika stor att avkomman blir av bra storlek oavsett vilken av raserna det är som bär fölet.

Får en angloarab avkommor med gröna papper om man avlar med en
hingst som e gdkänds inom den svenska aveln? Hur är det för araber, trodde nämligen inte att deras avkommor skulle få gröna papper, eftersom de är rätt olika ett genomsnnittligt halvblod både till exteriör och storlek.
Eller räknas det bara som lite positiv förädling? Som när man avlar på ett eng. fullblodssto?

Gillar tanken med anglo och halvblodshingst, då jag funderat på anglo åt mig själv förut, dock känns det som att en avkomma med anglo på ena sidan (även om den innehåller hela 50% arabiskt fullblod, vilket inte så jättemånga gör i dagsläget), så känns det som att avkomman kommer få för lite arabblod för att kunna hävda sig bra inom distans, även på längre distanser.

Men som sagt, jag har funderat på anglo förut, men lite lagt den tanken på hyllan då det känns lite för krångligt att importera sin första häst, det finns ju inte så många angloaraber på den svenska marknaden tyvärr. Men ja vet inte, det kanske bara är jag som inbillar mig att det är jättekrångligt att importera och att jag kommer bli blåst för att jag är så pass oerfaren. Är det jag som skrämmer upp mig själv eller ligger det något i det jag känner? Känns som att jag inte borde vara en match för en eraren hästhandlare i utlandet och att de lika gärna skulle kunna pracka på mig en häst som skulle kunna ha både det ena och det andra felet som de tex. bedövar hästen för så att jag inte märker det.
Sen ska det ju tilläggas att jag aldrig ägt häst själv förut, men letar väl halvt om halvt efter min första, ska egentligen inte köpa riktigt än, men det är klart att man håller ögon och öron öppna.
Letar väl främst efter en lovande unghhäst, helst ett sto, då jag i framtiden vill kunna avla, och om jag har ett sto känns det ju jättemycket lättare, lite som en försäkring för mig. Jag menar, ifall hon skulle gå omkull och skada sig i hagen en vacker dag, då kan jag ju fortfarande använda henne till aveln, och om jag skulle ha en valack, då blir jag ju mer eller mindre tvungen att sälja honom inte allt för länge efter 10 års ålder, innan han sjunker för mycket i värde, då jag inte är gjord av pengar. Det är ju aldrig kul att bli tvungen att göra sig av med en trotjänare, spec. inte pga. ekonomiska skäl, och därför känns det bra med ett sto av bra kvalitet, för då kan jag ju med gott samvete behålla henne utan att behöva tänka på att jag förlorar pengar på henne om jag behåller henne, för då kan jag ju helt enkelt avla på henne när hon börjar bli till åren, och det hade jag ju ändå tänkt göra. Ska man avla kan man ju lika gärna avla på sin gamla tävlingshäst som på ett sto på 16 år jag köper endast för avel, om man ser till att köpa en lämplig häst från början dvs. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 242
Senast: dobbis
·
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 973
Senast: sinpol
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
954
Senast: cirkus
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp