vad räknas avkomman som ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emmizen85
  • Startdatum Startdatum
E

Emmizen85

om ja betäcker mitt svenska halvblodsto med en dansk eller tysk halvblodshingst vad räknas avkomman som då ? :confused:

Det beror på vilken stambok hingsten tillhör, om den är godkänd för Sv Hbl.

Betäcker du ditt sto med en tysk eller dansk hingst som är godkänd av ASVH t ex De Niro (tysk) eller Hertug (dansk) så blir ditt föl svensk halvblod med gröna papper. Väljer du däremot en hingst som bevisligen presterat något (ex Baloubet innan ASVH godkände honom), men som ASVH inte godkänt, kan man få dispans för gröna papper. Är det t ex en unghingst, dock godkänd i hemlandet/förbundet utan några prestantioner blir det grå eller vita papper, minns tyvärr inte vilket.

Glömde, några araber finns också. Men inte vilken hingst som helst, bland fullblod och araber måste dom alltså vara godkända för halvblodsavel och ha ett sånt svenskt stamboksnummer efter sig som alla godkända får.

OK, men skulle en PRE kunna godkännas för hbl-avel eller är det omöjligt och isf av vilken anledning. (håller inte på med hbl så jag är inte alls insatt)

Det kan dom inte eftersom den stamboken inte är godkänd av ASVH, och den lär inte bli det heller eftersom PRE inte är en hästtyp som passar in i dagens ridhästavel.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: monster1
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 347
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka