Vad räknar ni på?

the_connemara

Trådstartare
När ni räknar foderstat vad räknar ni på då?

Förra året lärde jag mig räkna på omsättbar energi, smältbart råprotein, TS, Ca, P, Mg, Se, e-vitamin, NaCl och biotin typ. Nu är jag intresserad av Fe, Cu och Zn och med på köpet får man bla S och K. Räknar ni på dem oxå? Sen är jag nyfiken på NDF, socker o stärkelse oxå.

Hur gör ni och var hittar ni fodrets innehåll resp hästens behov?

Sv: Vad räknar ni på?

Jag räknar på
MJ, smrp, TS, Ca, P, Mg, Se, dvs. ganska "basic". Orsaken till att jag inte satt mig in i mikromineralerna (är det väl?) m.m. är helt enkelt för att stallägaren inte tar analys på mer än ovan i hösilaget och det blir (tyvärr) ett par foderbyten per år dessutom. Känns helt enkelt för bökigt.

NDF "noterar" jag, men inte mycket mer än så. Sen hästen fick sina mystiska fångsymptom i somras har vi även analys på sockerhalten på grovfodret. Samma sak där, jag noterar, men räknar inte, och ser till att värdet är ett som känns okej.

(Vad gäller andra foder än hösilaget så ger jag bara tillskottsmineraler, melassfri lusern och potatisprotein, så det är inte så många fler värden att hålla reda på)

Utifall att jag skulle ta eget hö eller själv ansvara för grovfoderinköp och kunna köpa in tillräckligt stort parti, skulle jag nog garanterat snöa in på mikromineraler också, men där är jag inte än.

Jag räknar aktivt på
MJ, Smb rp, Lysin, Ca, P, Mg, Co, Cu, I, Fe, Mn, Se, Zn och Na. Just natrium är ju lite beroende på hur mycket de svettas så där är jag väl inte jättenoggrann. Räknar på ett basbehov och ger lite extra om hästarna svettats mycket.

Utgår från NRCs riktlinjer, modifierat energi och protein för att bättre passa mina lättfödingar. Ökar mineralerna. Arbetstillägg endast på mineraler.
Har analys på mikromineraler på grovfodret.

Ja, och sen räknar jag på kostnad/dag också så klart :D

Jag kan räkna på alla mineraler & vitaminer, .
Men räknar oftast på MJ, Smrp, Ca, P, Mg & Se.

Räknar ut foderstat åt andra inom företaget & där gör jag lite olika beroende på vad de har för analys. Har man en analys med Co, Cu, I, Fe osv. så räknar jag på det också. Men de flesta har inte haft med det, så då är det svårt att räkna på också ;)
Till min egen häst räknar jag på MJ, Smrp, Ca, P, Mg & Se. Kollar av snabbt så att behovet av "resten" tillgodoses och att kvoterna är ok.

Fodrets innehåll hittar jag på analysen och diverse mineral/kraftfoder påsar. :)
Hästens behov räknar jag utifrån SLUs rekommendationer och NRC.

Detta är jättespännande!! :D :bump:

För ca 10 år sedan så lärde jag mig räkna foderstater (behov av MJ, smrp, ca, f, kvoter och koll på TS-halten)
Men nu håller jag på att göra en riktigt djupdykníng i ämnen! så nu ligger intresset i att lära mig om magnesium, selen, järn, mangan, koppar, zink, jod, kobolt, natrium, biotin, ADE-vitaminer och upptagningsförmågan.

Håller även på att läsa massa innehållsförteckningar på diverse tillskottsprodukter, och upptäckt hur värdelösa dom flesta är!!:banghead:

Tyvärr så har jag ingen egen häst att exprimentera på!! :p

Visst är innehållsförteckningarna värdelösa... Eftersom min får väldigt lite kraft tänker jag fokusera på grovfodret i första hand. Och sedan, när jag iaf enl buke och mina små undersökningar, upptäcker att det inte finns några mineraltillskott att balansera mikromineraler med ska jag mailbomba alla foderföretag :D

Upptag ligger längre ner på min lista. Så jäkla klurigt. Kan man ens räkna med att hästen tar upp det som anges på innehållsförteckningen på ett hästtillskottsfoder eller utifrån vad är det analyserat? Hmm.

Du skickar till USA va? Co tror jag inte var med på Eurofins, inte enl hemsidan iaf.

Räknade också på kostnad/dag och /månad förra året :D Jättekul att säga till sambon att hästen ätit upp vaddetnublev typ 100 spänn på en dag, haha :p

Hur många foderbyten gör ni? Är det inte jobbigt att vänta på att hinna få ihop till en analys eller hur tar ni proverna? Jag tänkte ta på 5 balar och insåg snabbt att så lite som min äter nu tar det ju 5 veckor :eek: innan jag kan skicka in. Vill ju veta nuuuuu :p

Vårt huvudsakliga grovfoder till vintern slogs här vid stallet i somras, så där är taget prov direkt från fältet :) Tack och lov! Jag har hållit på andra år och trixat med att lägga prover i frysen etc., och det är verkligen inget roligt jobb...
Nuvarande grovfodret är de sista balarna av fjolårets hösilage, och det är samma med den analysen (såvitt jag vet). Det är väl de huvudsakliga foderbytena vi kommer göra, beroende på hur länge årets skörd räcker sen. Fram till en knapp månad sen åt pålle småbalshö utan analys, hade iofs kunnat skicka in egen där men den begränsade perioden det gällde fick mig att avstå.

Glömde ju förresten svara på resten av frågorna :) Jag ger ju inte så mycket olika fodermedel, utan förlitar mig på vad som står på lusernsäcken och om potatisprotein på nätet. Behoven... ja, SLU och vad jag läser mig till här på buke och olika bloggar/etc. när jag tycker att personen som skriver verkar vara kunnig. Och sen får jag ju se med ögat om det verkar fungera för hästen.

Jag funderar också på upptag och liknande. Jag gav ju t.ex. länge vetekli nästan enbart för fosforets skull, men tycker mig ha förstått att det är väldigt lite tillgängligt fosfor i just vetekli. Bara att byta ut då...

Jag räknar förresten också på kostnad/dag och /månad :D Älska excel! :love: Och har dessutom små tabeller med vilka fodermedel som ger mest smrp/MJ/Ca/P för pengarna, och liknande :p

Är du med i fodergruppen på fb förresten?

Jag gillar kvoter men min häst är ju så tråkig, han behöver ju ingen mat :-P var kul att låna häst att räkna på:-D

Är du med i fodergruppen på fb förresten?

Jag gillar kvoter men min häst är ju så tråkig, han behöver ju ingen mat :-P var kul att låna häst att räkna på:-D

Du får gärna typ alltid räkna på foderstat åt mig :D

Skrotfia håller "sommarhull" än sålänge och är "tjockare" nu än för ett år sen :D :banana: :bump: :love:

Heja Lina!!! :-D

Får uppdatera mig om läget snart oxå men skönt att hon äter lilla prinsessan!

Nä, det är jag inte. Men blir gärna! ;)

Jag har haft samma typ av "problem" i två års tid så jag skulle kanske också behöva lite foderutmaningar :p Lågt P och Mg och protein senaste åren, börjar bli långtråkigt att räkna :angel:

Låter som Biomag skulle vara perfekt för dig då. :)

Jag vill också vara med i den där gruppen, hur blir jag det?

Jag räknar på allt! Är mikromineralerna som ställer till det för mig, samt att min ena häst inte klarar av att äta så mkt hö som han behöver för att hålla vikten, så han måste äta 3 kg betfiber i tillägg. Vilket totalt förstör den fina kalcium magnesium kvoten i mitt hö...

Annars måste jag säga att jag har riktigt bra hö, kvot på 8, ganska lågt energiinnehåll, perfekta makromineraler.

Räknar också på kostnad/dag för olika mineraltillskott.

Senast ändrad:

Låter som Biomag skulle vara perfekt för dig då. :)

Ja, där någonstans började jag, men nuförtiden ger jag både P och Mg löst för att anpassa kvoten, plus att det är lite för låga halter i Biomagen för att det ska bli riktigt prisvärt för mig... :)

(Men sen är det ju lite av en upptagsfråga igen, det är ju en djungel av t.ex. olika magnesiumformer på marknaden, och det måste ju vara en skillnad i hur mycket av respektive form som hästen faktiskt kan tillgodogöra sig?)

Du vet jag inte heller vem du är så du får leta upp den själv :-P något med järnfritt, hittar du någon grupp då?

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
811
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: katja
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 244
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar