Vad räknar ni på?

Sv: Vad räknar ni på?

Det tror jag det gör, Horze har magnesiumoxid 3 kg för typ 350 kr, om jag minns rätt är det 60% ren magnesium.

Fosfor finns väl på Granngården?

Räknar du på S och K oxå? Hur vet man behoven då? Var kollar du dina behov på mineraler?

Lyckades hitta någon länk till NRC som spaderÄss lagt in någon gång. Vet dock inte om det var rätt för jag har inte lyckats sitta vid datorn o kolla än.

Typ foderkrita har jag sett men har bara använt vanliga mineraler innan så ingen koll :-o är det rena mikro som bara finns i Polen alltså?

Jag räknade sjukt mycket förr, för mycket nästan och jag skapade mig en Excell-fil för ändamålet, nu har jag nästan glömt "hur man gör" men vet ungefär mina hästars behov, räknar på hur många kg som behövs för att ge lagom energi. Sedan ser jag hur protein och mineralnivåerna ser ut utifrån det och lägger till, byter ut och tar bort lite olika sorter till jag är nöjd. Ser även till att selen är tillsatt.
Har slutat räkna med sådan millimeterdiciplin jag brukade göra, gör några snabba överslag bara och hästarna mår prima.
Tycker jag har helt ok koll på vad som brukar funka, vad som behövs, och när det behövs :p

Vill också vara med i FB-gruppen, tycker det är intressant med foder :)

Det tror jag det gör, Horze har magnesiumoxid 3 kg för typ 350 kr, om jag minns rätt är det 60% ren magnesium.

Fosfor finns väl på Granngården?

Jag köpte magnesiumoxid därifrån efter rekommendation från dig men jag har funderat på en sak. SpaderÄss har i någon tråd varnat lite för att många sorters magnesiumoxid innehåller relativt mycket järn. Just den här är är ganska beige mot andra sorter jag sett som varit kritvita. Kan det beiga vara järn, tro?

Han har tidigare rekommenderat just den magnesiumen. :)

Vet inte om det är mkt järn i, jag ger inte den längre. Såvitt jag kommer ihåg var den vit men inte helt kritvit. Kan ha ändrats såklart. Borde gå att maila tillverkaren och fråga, de måste ha en analys av det de säljer.

Finns fosfor o magnesium löst i "vanliga burkar i vanlig affär"? :-)
Nej, kanske lite att överdriva att säga att jag ger "rent" eller så, men jag ger Fosforbalans (det är väl relativt rent, som jag förstår) och Vimitals magnesiumtillskott, som har högt magnesiuminnehåll (och lite Ca och P). Biomag (för att ta ett exempel) har ju sina halter "fast", och då tycker jag det blir mycket svårare att rätta till balansen när det är olika mycket som fattas.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
811
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: katja
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 244
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar