Vad pysslar hon med????

TeamLundVer

Trådstartare
Vår hund började, för 2 år sedan gräva i trädgården (hon är 6år). Detta i samband med att vi fick mullvadar och både vi och våra grannar tror med tanke på hur hon gräver (spårar och attackgräver) att det är mullvadsjakt hon är ute på.

I samband med detta började även ett annat beteende som vi inte riktigt förstår och iom det har svårt att veta hur vi ska lösa. Detta beteendet är nämligen inte knutet till vår trädgård och vårt mullvadsproblem utan förekommer överallt där det finns gräs.

Det går ut på att hon håller på att sätta sig och så fort rumpan nuddar marken, vänder hon sig snabbt som attan om och attackerar gräset genom att hugga en bit av gräsmattan och vända upp den. Ingen vill ju längre ha henne på besök då hon förstör en gräsmatta på några minuter. :( Det spelar ingen roll att vi säger till henne för så fort hon sedan ska sätta sig så gör hon det igen. :confused:

Jag har försökt filma det hela för att visa vad jag menar men det är inte så enkelt för så fort mobilen kommer upp slutar hon sätta sig, såklart :cautious:

Har iaf fått till en film nedan där mannen säger åt henne att sitta just för att ni ska få lite hum om hur det ser ut. Skillnaden är att iom kommandot sitt så sätter hon sig en liten stund iaf (normalt hinner rumpan knappt nudda marken) plus att hon inte attackbiter men jag hoppas ni kan få en idé om vad hon gör iaf.

Detta är inte filmat i vår trädgård så denna är mullvadsfri. Beteendet sker alltså enbart på gräs. Allt annat material går tydligen bra att sitta på. :confused:

Jo men då är frågan varför det inte stacks de första 4 åren :confused:
Och hur vi får henne att sluta
Det är ju omöjligt att svara på, varför det stör nu men inte förut men det går säkerligen att träna bort symptomen, även om man inte vet orsaken. "Bara" ;) att nöta på med nej när hon snor runt och biter i gräset, dvs direkt avbryta och sätta/lägga henne på anvisad plats.

Min hund har fått ett liknande beteende efter att ha opererat bort en knöl på svansen. Hon har hållt på och satt sig hysteriskt för att sen kolla in marken bakom för att se vad som sticks. stygnen har troligtvis stört henne enormt i läkningsprocessen och i hennes värld stickts och "bitits". Vi tränar på att sitta och därefter får hon tex ett sök kommando efter en kastad godisbit så hon får annat fokus när hon reser sig än att fokusera på marken. Det har faktiskt gett resultat och det går framåt men det tar en hel del träning och tid.

Jag hade kollat upp analsäckar, svans, korsrygg etc.

Sen funderar jag på om det är ett stereotypt beteende? Hur mycket gör ni med hunden?
Hon ska snart vaccineras så ska be vet om en extra koll. :up:

Just nu gör hon inte så mycket. Jag är höggravid och går på kryckor (foglossning) och min man och hon stressar bara upp varandra så det blir kaos och kalabalik om det inte är korta rundor. Vi ska komma igång igen så fort kroppen tillåter.

Men när beteendet började aktiverades hon betydligt mer. Med både träning på klubben, sök, spår, promenader och löprundor. Det är dock en högaktiv hund som hade behövt 8 timmars träning per dag men den tiden finns ju inte tyvärr :down:

Liknande trådar

Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 568
Trädgård & Växter Vi har fått problem med fåglar som bokstavligen hackar sönder vår gräsmatta, det blir alltså stora hål där de hackat och tydligen är...
Svar
10
· Visningar
15 346
Senast: Buck
·
Ridning Har fått problem med min ena donna... För ca ett år sedan, i samband med att hon sattes igång efter sin mammaledighet, började hon få...
Svar
11
· Visningar
1 422
Senast: Nyrelski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka