Vad plantera mot mur, 70-80 cm höga

tgd

Trådstartare
Hmm, vad är lämpligt att plantera mot en trädgårdsmur?

Muren avskiljer en uteplats och är ca 50 cm hög, ligger mot söder med sol hela dagarna. Öppet och luftigt i övrigt. Det som planteras skulle få bli en 70-80 cm höga för att ytterligare rama in uteplatsen. Vad skulle vara lämpligt/fint? Muren är gjord i antiksten och huset är vitt med svarta detaljer.

Muren avskiljer en uteplats och är ca 50 cm hög, ligger mot söder med sol hela dagarna. Öppet och luftigt i övrigt. Det som planteras skulle få bli en 70-80 cm höga för att ytterligare rama in uteplatsen. Vad skulle vara lämpligt/fint? Muren är gjord i antiksten och huset är vitt med svarta detaljer.

Mitt förslag är rosor, jag älskar rosor! :D Kolla gärna på gammeldags sorter med doft. Mina gammeldagsrosor (Louise Odier och Mme Boll) är båda remonterande så man får njuta av blommorna länge.

Rosor var min första tanke också! Annars gillar jag dagliljor och lavendel (blir kanske inte tillräckligt hög?). Perovskia är väldigt fint, men den klarar sig inte här uppe hos oss, så det beror ju på vilken växtzon du bor i?

Bor i Finland, zonen här är 3 vilket borde motsvara växtzon 5 i Sverige. Jag har också tänkt på rosor, tycker de är fina och har inga.

Bor i Finland, zonen här är 3 vilket borde motsvara växtzon 5 i Sverige. Jag har också tänkt på rosor, tycker de är fina och har inga.

Inga problem, mina lever och frodas och jag har zon 5. Men om du bor i Finland borde du ju ha Finlands vita ros! Rosa spinosissima plena, en pimpinellros. Visserligen inte remonterande men ljuvlig när den blommar. Min kommer nog att slå ut lagom till midsommar :love: Den är härdig till svensk zon 8.

• Gilla
Reactions: tgd

Staketdruva?

Jag tycker rosor är elaka varelser så jag föreslår Bolltistel, Stockrosor, Fingerborgsblomma, hög Akleja eller Riddarsporre.

Jag instämmer i den ledsna och sårade kören. Hur kan dessa vackra varelser vara elaka? Taggfria rosor finns det gott om. Har nästan bara såna i olika färger och sorter. :)
Här går det till så att maken tycker om rosor och planterar dom - på det mest olämpliga ställen. Sen har han vääääldigt svårt för att beskära dom - tänk om han klipper bort något grönt? Just nu har vi en New Dawn som har 3 små förtorkade bladskott på hela rosen - får jag klippa ner den? - Nä den har ju blad! Dessutom är han slarvig med de bortklippta grenarna och otaliga gånger får man taggar i foppatofflorna, har hänt att det gått igenom. Så jag tar mig an klippningen - o jäklar vad jag fastnar o river mig. Ser ut som jag varit i slagsmål med en vildkatt.
Gradvis har jag fått honom att flytta rosorna till ställen där man inte behöver gå. Vår honungsros är undantaget, den kan jag förlåta för lite klösmärken men häromdagen när jag fastnade som i en fiskekrok vid målning av väggen där honungsrosen växer så svor jag och skrek rätt så högt. Kom varken fram eller tillbaks.
Nästa helg så ryker nog New Dawn - den står bra men om den inte kommer tillbaks efter nerklippning så gör det mig inget.

Här går det till så att maken tycker om rosor och planterar dom - på det mest olämpliga ställen. Sen har han vääääldigt svårt för att beskära dom - tänk om han klipper bort något grönt? Just nu har vi en New Dawn som har 3 små förtorkade bladskott på hela rosen - får jag klippa ner den? - Nä den har ju blad! Dessutom är han slarvig med de bortklippta grenarna och otaliga gånger får man taggar i foppatofflorna, har hänt att det gått igenom. Så jag tar mig an klippningen - o jäklar vad jag fastnar o river mig. Ser ut som jag varit i slagsmål med en vildkatt.
Gradvis har jag fått honom att flytta rosorna till ställen där man inte behöver gå. Vår honungsros är undantaget, den kan jag förlåta för lite klösmärken men häromdagen när jag fastnade som i en fiskekrok vid målning av väggen där honungsrosen växer så svor jag och skrek rätt så högt. Kom varken fram eller tillbaks.
Nästa helg så ryker nog New Dawn - den står bra men om den inte kommer tillbaks efter nerklippning så gör det mig inget.
Har några såna också. Skär ner hårt. Och bind upp på spaljé. Överlever den kommer det nya skott. Jag skulle iofs vänta till juli om du inte verkligen hatar dem. Men min bestämda övertygelse är att de flesta rosor klarar det mesta och mår bra av en flytt emellanåt. Och be maken att köpa taggfria rosor, de taggiga vresrosorna är ett aber det kan jag hålla med om. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka