Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att någon vill lämna tillbaka ett föl flera år efter jag sålt det pga dolt fel. Och dessutom vill ha massa pengar för uppstallning också....Som rubriken säger, vad oroar du dig över när det gäller betäckning, dräktighet, fölning och allt annat som har med uppfödning att göra?
Som rubriken säger, vad oroar du dig över när det gäller betäckning, dräktighet, fölning och allt annat som har med uppfödning att göra?
Vilken teori har ni om vad som orsakade det? Beklagar på er fina fölunge.I år har jag ett nytt sto som är dräktigt, hon har aldrig haft föl innan. Hon var dessutom LIVRÄDD för människor när hon kom till mig. Så jag är rätt nervös att hon ska trilla tillbaks i gamla vanor och inte låta oss hjälpa henne om något går fel vid fölningen, eller kanske inte komma fram till fölungen. Förutom alla vanliga rädslor då.
Sedan kommer jag vara hypernervös hela föltiden efter fölet i våras, skriver i spoiler så kan folk som inte vill veta ignorera.
Vi kom och skulle hämta hästarna för att ge det digivande stoet kraftfoder. Fölungen (Paladin) stod kvar mitt i hagen och såg inte så pigg ut. Helt plötsligt far han iväg, genom staketet, över vägen, ner i diket. Exakt vad som hände vet vi inte. När vi kommer fram så är han inte kontaktbar, men han står upp. Vi får mer eller mindre släpa honom vägen till stallet, för han kan inte riktigt gå själv verkar det som.
Vi bevakar honom noga i stallet och han får efter ett tag ett epileptiskt anfall, grand mal. Vi ringer ut veterinären som ger kramplösande och undersökning.
Han verkar inte se väggen i stallet, så vi får hålla i honom helatiden så att han inte ska slå sig. Han börjar några timmar efter anfallet vandra i boxen. Han kan inte dia själv, så vi fixar flaska och mjölkar ur stoet. Men han verkar inte ha sugreflex, och inte sväljreflex heller så vi får inte i honom någon mjölk alls. Här nånstans sätter vi sond på honom och börjar sondmata var 15e minut. Vi kämpar med honom i 1,5 dygn, och i början kommer anfallen var 6:e-8:e timma. Sedan får han helt plötsligt 3 anfall på en timme. Då bestämmer vi oss för att det inte går längre och tar bort honom.
Symptomen han hade var ingen hotreflex på ögonen, ingen sugreflex, ingen sväljreflex, kunde inte lägga sig ner, verkade inte vara medveten om sin omgivning iomed att han gick in i väggen om vi inte höll emot.
Fram till den dagen var han den piggaste skiten ni kan tänka er. Kom gnäggandes, galopperandes så fort han såg oss, så pass så att vi fick förstärka grinden, för han ville såååå gärna umgås med oss när vi höll på i stallet
Otroligt välväxt, REJÄL och stor!
Vilken teori har ni om vad som orsakade det? Beklagar på er fina fölunge.
Ok, tänkte om veterinären och ni ville spåna vidare och obducera, verkar inte ha varit nåt vanligt fall. Fall kan göra stor skada på så små. Mamma hade en fölunge som slog runt i boxen, den fick slingerliknande symptom efter det och fick tas bort.Teorier finns ju alltid, men ingen exakt vetskap. Neurologiska symptom var det, men inte ett märke på fölungen. Det säger väl iofs inte så mkt, för han fick inte några märken när han i ett anfall kastade sig från ena änden i boxen till den andra änden och landade på väggen. Och då är boxen 6 meter bred på den ledden...
Men gissningsvis en smäll i huvudet som orskade stor hjärnskada? Iomed att han var helt symptomfri innan.