Vad önskar hyresgäster i stallet?

ideryd

Trådstartare
Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar?

Det som finns i mina planer för stunden är:
* Boxar i varierande storlekar 3,5*3,5 m= 12,25 m2, 3,5*3 m= 10,5 m2, 3*3 m = 9 m2. Ev ett par fölboxar med storhästmått.
* Kallhyra för boxarna/m2
* Högt i tak i stallet. Bra ljusinsläpp. Bra ventilation.
* Hö betalas efter mängd som används
* Kraftfoder köper hästägaren in själv.
* Spolspilta/spolspiltor m varmt och kallt vatten
* Ridbana som är upplyst, bra underlag 30*60 m
* Mycket utevistelse i flock i STORA naturhagar
* Thermobars i hagen
* Omklädningsrum med klädskåp, WC och dusch
* Sadelkammare med rymliga skåp. Ett skåp/box
* Torkrum
* På sikt ca 18-20 boxplatser men uppdelat i "delar" i stallet. Ca 6 boxplater/stalldel för att det inte ska bli stökigt för hästarna.
* Få stalljourer. Vardag morgon och lunch ingår alltid. Övrigt fördelads mellan hyresgäster och stallägare. Förslagsvis per box: två kvällspass och ett helgpass/månad. (vid 6 uppstallade, fler uppstallade = färre jourer) Möjlighet att ta fler pass och på så sätt sänka sin hyra.

Så - vad saknas? Vad kan göras annorlunda? Tips önskas :)

/Anna
 
Senast ändrad:
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar?

Det som finns i mina planer för stunden är:
* Boxar i varierande storlekar 3,5*3,5 m= 12,25 m2, 3,5*3 m= 10,5 m2, 3*3 m = 9 m2. Ev ett par fölboxar med storhästmått.
* Kallhyra för boxarna/m2
* Högt i tak i stallet. Bra ljusinsläpp. Bra ventilation.
* Hö betalas efter mängd som används
* Kraftfoder köper hästägaren in själv.
* Spolspilta/spolspiltor m varmt och kallt vatten
* Ridbana som är upplyst, bra underlag 30*60 m
* Mycket utevistelse i flock i STORA naturhagar
* Thermobars i hagen
* Omklädningsrum med klädskåp, WC och dusch
* Sadelkammare med rymliga skåp. Ett skåp/box
* På sikt ca 18-20 boxplatser men uppdelat i "delar" i stallet. Ca 6 boxplater/stalldel för att det inte ska bli stökigt för hästarna.
* Få stalljourer. Vardag morgon och lunch ingår alltid. Övrigt fördelads mellan hyresgäster och stallägare. Förslagsvis per box: två kvällspass och ett helgpass/månad. (vid 6 uppstallade, fler uppstallade = färre jourer) Möjlighet att ta fler pass och på så sätt sänka sin hyra.

Så - vad saknas? Vad kan göras annorlunda? Tips önskas :)

/Anna


När kan jag och mina två hästar flytta in:D
Det enda som jag kan anse saknas är ett ridhus, för fy för den lede att försöka sig på dressyrövningar med stelfrysna sega fingrar...:yuck:
Men å andra sidan är det ju inte bara att slänga upp ett ridhus på en dag:)
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Ridhus kommer den dag jag vinner på lotto ;) Om jag utgår från den tilltänkta gården finns tre ridhus inom 1 mils radie.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Tycker att det låter jättebra tänkt, det jag saknar bland punkterna du skrev upp är träningar/kurser som äger rum på anläggningen (Typ att man med jämna mellanrum tar in tränare som håller i någonting roligt som WE, trickträning, typ "polishästträning" eller så, som kan vara roligt för alla och skapa lite sammanhållning i stallet). Möjlighet till sommarbete, och i så fall vindskydd i hagarna. Bra ridvägar (om det inte redan finns naturligt hade jag uppskattat en anlagd slinga med bra underlag som funkar året om, gärna belyst, men det är rent önsketänkande ;) )
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Hur tänkte du med strö?
Ska det ingå i hyran eller fixar man själv?

Det enda jag skulle sakna på din anläggning är egen hage.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Ang bete: Finns. Under betesperioden kallhyra för boxplatsen + kostnad för bete motsvarande om hästen stått på hö. Det ska vara en naturhage med både bete och skog att gå in i för möjlighet till skydd och att klia sig.

Strö ska ingå i boxhyran. Hästar är flockdjur så jag anser inte att de ska gå ensamma annat än vid skada. Med stora rymliga hagar är det inget problem för hästar att gå i flock då ranglåga inte behöver trängas med de ranghöga.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Service med på och avklädning med täcke, skydd, special BOT grejer som ska av och på skulle jag gärnaq betala för om det bara vore ens möjligt....Och hjälp efter överenskommelse med medicineringar, hovslagare t.ex
Jag menar att om stallägaren är på plats/jobb så kan den hjälpa till med att ta fram hästen om hovslagaren kommer, om ägaren jobbar.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Det glömde jag visst i listan; ett täcke på vid utsläpp ingår. Övrigt (benskydd på,lindor av osv.) mot en kostnad.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Möjlighet att slippa pass och att kunna köpa till mockning.
Hur är flocken uppdelad?
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Allt är rent hypotetiskt just nu så flocken är inte delad än ;-) Men med fullt stall behöver den delas. Antagligen i en sto- och en valackflock.

Ja, man ska kunna betala för att slippa mockning. Pass vet jag inte hur förhandlingsbart det är. 3 pass (inte dagar) på en månad är inte mycket...
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

För mig som jobbar som jag gör är det ett krav att kunna slippa pass. Det tar för mycket tid när det rör sig om så många hästar.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

* Boxar i varierande storlekar 3,5*3,5 m= 12,25 m2, 3,5*3 m= 10,5 m2, 3*3 m = 9 m2. Ev ett par fölboxar med storhästmått.
Jag gillar stora boxar så det låter ju grymt!

* Kallhyra för boxarna/m2
Rimligt :)

* Högt i tak i stallet. Bra ljusinsläpp. Bra ventilation.
Bra ventilation deluxe vill jag ha

* Hö betalas efter mängd som används
Usch, krångligt. Inget jag gillar. Isf upp till en viss mängd och sen plussa på eftersom.

* Kraftfoder köper hästägaren in själv.
Japp, det är bra!

* Spolspilta/spolspiltor m varmt och kallt vatten

Varmvatten är GRYMT!

* Ridbana som är upplyst, bra underlag 30*60 m
Lyse, fantastico!

* Mycket utevistelse i flock i STORA naturhagar

DElade flockar vill jag ha. Ston/valacker.

* Thermobars i hagen
Underbart!

* Omklädningsrum med klädskåp, WC och dusch
LYX!

* Sadelkammare med rymliga skåp. Ett skåp/box
LYX!

* Torkrum
LYX!!

* På sikt ca 18-20 boxplatser men uppdelat i "delar" i stallet. Ca 6 boxplater/stalldel för att det inte ska bli stökigt för hästarna.
Topp!

* Få stalljourer. Vardag morgon och lunch ingår alltid. Övrigt fördelads mellan hyresgäster och stallägare. Förslagsvis per box: två kvällspass och ett helgpass/månad. (vid 6 uppstallade, fler uppstallade = färre jourer) Möjlighet att ta fler pass och på så sätt sänka sin hyra.
jag vill inte ha pass. Isf kunna "köpa bort" eller få billigare om man hjälper till mer.

Bra vindskydd i hagen är viktigt för mig, eller träd. En lösdrift kanske istället? Om det finns efterfrågan?

Kunna välja strö, iaf mellan spän och torv. Krav på att inte sopa när hästarna är inne.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Det glömde jag visst i listan; ett täcke på vid utsläpp ingår. Övrigt (benskydd på,lindor av osv.) mot en kostnad.

Tycker gott man kan betalt för täckesservice också. Tar sån tid om det är många som vill ha fixat.

Just det, TYDLIGA ordningsregler.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Jag skulle också behöva kunna köpa mig fri från pass för att få det att funka.

För mig vore det en dröm med en uppvärmd skötseldel med uppställningsplatser och spolspilta och kanske solarium. Jag har varit i sådana stall och det är helt underbart under den kalla delen av året, och faktiskt även på kyliga sommarkvällar, att slippa frysa när man pysslar. HATAR att försöka knäppa spännen m.m. med stelfrusna fingrar. Att kunna bada hästen även på vintern, utan att oroa sig för att pålle blir genomkall vore också trevligt.

En annan dröm är en tvättmaskin som man kan köra täcken, schabrak, benskydd m.m. i och ett ordentligt torkrum med fläkt/avfuktare. Jag hade gärna betalat för att få använda tvättmaskinen, hellre än att lämna bort täckena och köra håriga schabrak i den vanliga maskinen.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

KL
Just ja! Skötselspiltor/platser så det slipper bli trångt i gången. Gärna fastmonterade ringar i boxen så kan man enkelt binda dem där vid behov.
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Det bästa tycker jag, är att du bestämmer dig för hur du vill ha det i ditt stall. Vilken service som du kan tänka dig att bistå med för den som vill osv. Då får du hyresgäster som är ute efter vad du erbjuder. Du kan inte tillgodose alla önskemål som kan tänkas dyka upp, för hästägare är ute efter så väldigt olika saker. Hur vill du ha det?
 
Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?

Det bästa tycker jag, är att du bestämmer dig för hur du vill ha det i ditt stall. Vilken service som du kan tänka dig att bistå med för den som vill osv. Då får du hyresgäster som är ute efter vad du erbjuder. Du kan inte tillgodose alla önskemål som kan tänkas dyka upp, för hästägare är ute efter så väldigt olika saker. Hur vill du ha det?

Ja, jag kommer sätta mina regler och villkor. Undersökningen är för att få en bild av vad hyresgäster önskar. Sen är det omöjligt att tillgodose allas behov ;-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp