Vad menas med bromsad vagn?

Kaeela

Trådstartare
Halloj!

Håller på att köra in halvblodet och sitter och luskar på diverse vagnar. Har alltid kört med vanliga travvagnar, rockarder, speedcarts o dyl. Nu råkade jag dyka på en vagn som var bromsad. Vad menas med det? Känner ni möjligtvis till några fördelar och nackdelar med det så plita gärna ner det också.

Tack på förhand!

Sv: Vad menas med bromsad vagn?

Det lär väl helt enkelt betyda att det finns broms på den!?
Alltså kan du hjälpa hästen hålla emot vagnen i nedförslut om du har tungt lass/många passagerare, och även vid parkering där det lutar är det ju bra om hästen inte behöver stå och hålla vagnen en längre stund.

Lotta

Så det är liksom bara som en vanlig bromspedal då? :idea: Smidigt!

Det kan vara olika, pedal eller bromshandtag (som handbroms) jag har sett båda sorterna.
Lotta

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 465
Senast: Cilva
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 717
Senast: Kilauea
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 580
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka