Vad menar min med utdömd....

Empalie

Trådstartare
Jag blev lite fundersam här. Min pålle är just nu under behandling för strålbenshälta (pålagringar) o då när jag o min vet diskuterar hästnes framtid så talar vet bestämt om för mig att jag inte behöver tänka på ngn avlivning ännu.
Men däremot kanske hästen inte kan fungera fullt ut utan man får säna nivån till det han klarar av. Han kommer säkerligen fungera som promenadhäst rakt fram i skogen i kanske alla gångarter eller så kan han klara ännu en nivå högre enligt vet.....

Andra sekunden när vi talas vid så säger vet såhär: Vi vill ju inte dömma ut för tidigt???????!!!!
HALLÅ...pratar man om utdömning när det gäller promenadhästar också eller vad menar han???
Hälp mig att reda ut det här...betyder alltså utdömning endast avlivning?:confused::confused:

Sv: Vad menar min med utdömd....

han menar nog att man kan triangelmärka hästen, och hästen kan då bli promenadhäst.

Utdömning betyder att hästens framtida användbarhet för det den är tänkt för, i ditt fall ridhäst, är permanent nedsatt.

Sen finns det ju 'grader i helvetet' med, en utdömd häst kan vara så dålig att avlivning är det enda raka, medan en annan kan klara av att gå i hagen men inte ridas, och en tredje att kunna ridas mkt lätt som promenadhäst t ex.

Och, man vill inte för tidigt 'spika fat' att hästen aldrig kommer kunna fungera som ridhäst igen.

JAG skulle översätta det som din vet säger med att det är en väldigt dålig prognos för att han kommer att komma tillbaka som ridhäst fullt ut. Men att som det ser ut just nu så finns det en god prognos för att han ska kunna fungera på någon nivå som promenad/sällskapshäst.

Men att vet inte vill döma ut riktigt än.

Sen kand et ju slå åt båda håll, den kan bli mycket bättre än man tror, eller mycket sämre.

Min valack så från början hade vet inga som helst tveksamheter om att hästen skulle komam tillbaka fullt ut. När då hästen inte svarade på behandling som tänkt så ändrades ju prognosen till 'alla gångarter is kogen ska inte vara några problem', och när hästeländet fortsatte att inte svara fann vi oss kämpa för att han skulle kunna klara och må bra av ett liv i hage.

Han dömdes ut med 'framtida ridbarhet - ingen', vet tyckte att 'lite skritt och trav i skogen ska gå bra, men ha ROLIGT tillsammans och ta vara på den tid ni får'...

Hästen T-märktes, och överträffade faktiskt prognosen. Han kommer aldrig hålla för träning ens på LC-nivå. Men han larvar i skogen i alla gångarter, han fick efter T-märkning börja hoppa (ngt han inte gjort innan), han dressyrtränas enstaka pass försiktigt. Och tycker att han mår PRIMA om du frågar honom ;)

Ta det lugnt och lyssna på din häst!

Många ridhästar blir utdömda och man är ofta väldigt snabb på att ta bort sin häst då den inte kan prestera.
Att din veterinär utdömer din häst betyder inte att du behöver ta bort den, herregud!
Det är DU som bestämmer över din häst.
Om det skulle bli på det viset så ta dig en ordentlig funderare;
*Vad vill du ha hästen till?
*Kan ni få det att fungera ändå, genom promenader och kreativa aktiviteter istället för att rida runt på en volt eller hoppa?
*Går du med på att göra vad din häst klarar av?

Följ din häst så ska du se att ni får ett toppen liv, långt roligare än på ett fyrkantsspår :)

Sen finns det många andra saker du kan göra för att underlätta för din häst ex, ta en ordentlig titt på fodret, tillsätt mineraler. Ett tips är att skaffa dig boken "Naturlig hästhållning".
Du kan oxå fundera på om du inte ska ha hästen utan beslag.
Låt din häst få gå i STORA hagar minst 3ha, så den har möjlighet att röra sig i alla gångarter naturligt om den vill.

Har själv en häst som är utdömd för strålbenshälta och hon har kommit tillbaka riktigt bra. Hon galopperar, travar och även hoppar fast då ute i skogen naturligt när hon själv har lust. Jag rider utifrån henne och inte ifrån mig själv!

Upp med hakan! Folk lider oxå av alla möjliga krämpor men inte 17 skjuter vi dom i pannan så fort vi råkar bli halta.
SANT! Dom är inga elit människor och kommer inte ens vara med på vårruset(5km löptävling i GBG, typ clear round) men dom kan leva ett liv fullt ut ändå. Och det kan din häst med....... Ge inte upp!

Lycka till!
Mirja & Lizette

Ta det lugnt och lyssna på din häst!

Du svarar fel person, använd gärna knapplån =)

Många ridhästar blir utdömda och man är ofta väldigt snabb på att ta bort sin häst då den inte kan prestera.

Om du läst tråden borde du insett att TS är långt ifrånd en kategorin människor??

Att din veterinär utdömer din häst betyder inte att du behöver ta bort den, herregud!
Det är DU som bestämmer över din häst.

Nästan, om hästen inte kan ha ett liv som är förenligt med svensk djurskyddslagstiftning, så är det veterinären som bestämmer. Nu är det knappast fallet vad gäller TS.

Sen finns det många andra saker du kan göra för att underlätta för din häst ex, ta en ordentlig titt på fodret, tillsätt mineraler. Ett tips är att skaffa dig boken "Naturlig hästhållning".
Du kan oxå fundera på om du inte ska ha hästen utan beslag.
Låt din häst få gå i STORA hagar minst 3ha, så den har möjlighet att röra sig i alla gångarter naturligt om den vill.

Nu gör du det igen! Du pratar om att sko av hästen och släppa ut den i stora hagar, och gärna läsa en bok om naturlig hästhållning. Det kan vara det som tippar just den här hästen över kanten just nu. Och ändå sitter du utan att ha minsta fallkunskap om TS häst och rekommenderar det!

men dom kan leva ett liv fullt ut ändå. Och det kan din häst med....... Ge inte upp!

Alla hästar kan leva ett liv fullt ut menar du? Åh fan, varför i hela helvetet tog jag då bort min egenuppfödda, älskade fyraåring efter tre års kämpande? (Ledtråd: Det kaaan ha varit för att hon inte ens klarade av att gå i hagen och leka med kompisarna utan att bli halt och få ont.)

Hade du hästen som promenadhäst redan innan? Lät så i ditt inlägg..
Tänk bara på att det finns många T-märkta hästar, om det står mellan avliva/t-märka så är det bra att tänka igenom om man kommer kunna ha hästen ända tills den dör eller mår dåligt och behöver avlivas. Det är ingen bra marknad för att sälja T-märkta hästar och ärligt talat så om man som det blir i ett sånt här fall "leker gud" och bestämmer om hästen ska leva eller dö så bör man vara beredd att ta ansvar för det beslutet.

Men nu verkar det ju inte säkert om den kommer bli utdömd eller inte. Hoppas att det går bra och att hästen blir bättre! :)

Hoppas att din häst svarar på behandlingen och blir bättre,då kan ni börja fundera över vad hästen kan klara.
Förstår din oro mkt väl.Hade ett underbart hblsto som fick strålbenshälta vid 9 års ålder.
Det gick mkt fort utför för henne,trots 5 besök i Helsingborg på 2 månader.Sista gången fick jag lämna henne där för avlivning direkt,då hon inte kunde ens trava på stallgången.
Hon välte dessutom nästan transporten i varenda sväng på väg dit (20 mil)trots försiktig körning.
Veterinären jag hade de 4 första gångerna ville experimentera och när jag ringde sista gången och påtalade hur dålig min häst var fick jag en annan helt underbar vet.
Självklart ville jag rädda min häst om hon kunde få ett bra liv,men det hade hon inte sista månaden.
Detta är drygt 10 år sedan och forskningen har säkert gått framåt + att din häst kanske inte alls har så fula förändringar som min stackare.
Saknar henne fortfarande!
Hoppas att du har bättre tur än jag.

Ja, det hoppas jag verkligen att detta får. Behandlade du med tildren eller fanns det då?
Vilka förändingar hade din pålle. Min pålle har en 3 mm tagg på strålbenet som har kommit bara på några månader men vet. verkar ändå positiv till en fortsättning....

Min häst har varit i träning o tävling kring för ett halvår sedan, då startade denna karusell med hälta o hovledsinflammation. Jag funderar såklart fram o tillbaka hur jag skall göra med min stackars vän. Han är fortfarande mycket pigg, glimten i ögat och just nu fullt med överskottsenergi. Han tycker livet leker o älskar att gå i sin hage o strosa o ta lite galopp när det faller på.
Jag har bestämt mig för att ha kvar min älskad vän så länge han inte lider (han lider absolut inget nu enligt vet) coh eftersom vi nu kommer flytta ut på gård i augusti så har jag de bästa förutsättningar för att ha honom kvar. (ingen stallhyra med andra ord:)

Min älskade Prisse kommer att få stanna här tills livet är slut för honom skulle aldrig drömma om att ge bort honom eller låna ut eller ev. sälja. Vem vet vad han då råkar utför o får lida än mer.
Nepp, här kommer matte in o har hökögon på honom och han kommer få ett liv som anpassas efter hans förmåga.
Naturligtvis vill jag t-märka honom om nu inte han fungerar som tränings o tävlingshäst mer. Jag tycker jag som kämpande matte kan vara värd en chans att få tillgång till pengar som jag kan köpa en ny pålle för. En som jag kan träna o tävla men gå nu inte påmig om att jag är sjlvisk för min lille prins kommer få ett bra liv ändå o han kommer alltid komma först på listan förstår ni, hans plats kan ingen annan häst ta i nuläget.
Att ha häst för mig är att ha kul men också att ha en underbar vän, en vän man gör allt för! Inte bara träning o tävling men det är såklart en del i hästeriet. Nu har jag denna goda chans att kunna behålla prisse när vi flyttar ut på landet och fast allt känns skit just nu så kunde det inte komma mer lägligt.......:cry:

Tack för svaren!
Till MIRJABFast jag har hållt på med hästar i snart 17 år (började när jag var fyra) haft egen i snart sex år (bara prisse) så kan jag tillräckligt inte mycket, man lär sig varje dag. Men jag kan tillräckligt för att inte lyssna på sådana teorier. Man önskar att det vore så enkelt som du beskriver och fast det tar emot så behäller inte jag min underbara häst i livet om han plågas. Han är en häst som älskar att springa o busa o leva livet kan han inte och vantirivs med sina nya vanor så vet i tusan. Men som sagt jag kommer behålla honom så länge han mår bra och inte har för ont (lyssnar på vet) kommer göra hans liv så bra jag ngnsin kan!

Senast ändrad:

Du skriver att man bestämmer om sin häst, visst gör man det men man har också ett fruktansvärt stort ansvar på sina axlar. Tar ma inte det ansvaret anser jag att bestämma över sin häst är farligt!

Du skriver att man bestämmer om sin häst, visst gör man det men man har också ett fruktansvärt stort ansvar på sina axlar. Tar ma inte det ansvaret anser jag att bestämma över sin häst är farligt!

Tack för detta och även inlägget innan detta som visar ditt resonemang och inställning. Oerhört roligt att se en människa med sunt förnuft och vett och sans ang. detta rent generellt mkt komplicerade, svåra och ofta ledsamma ämne.

:bow:

Nej,Tildren hörde jag aldrig talas om när min häst var sjuk,men det är ju 13 år sedan ,så det kan ju ha kommit efter.
Min häst behandlades med ett dyrt pulver som jag köpte på Helsingborg (licenspreparat?) för det var ett nytt medel då som man forskade på.Tyvärr blev hon snabbt sämre trots detta.
Från att ha varit min tränings- och tävlingskamrat gick hon på 3 månader till att vi fick ta bort henne,men det är nog ganska ovanligt att det har så snabbt förlopp.
Hon hade riktigt fula röntgenförändringar på bägge fram redan första gången vi var i Helsingborg.

Tycker för övrigt att du verkar ha en väldigt sund och realististisk inställning till din häst och jag håller verkligen tummarna att han blir bättre.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Försökt kika runt bland tidigare trådar, men ej hittat riktigt vad som stämmer. Har mer eller mindre bestämt mig för att avliva min...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: Ramona
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: Sand
·
Hästvård Min häst sover på Strömsholm inatt =/ Jag köpte henne för drygt ett år sedan, med 0,5 grads hälta h.b. vid böjprov någon månad...
Svar
6
· Visningar
2 079
Senast: Irmis
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka