Vad logiskt borde höet innehålla ???

gylle

Trådstartare
Vet att det är helt omöjligt att ge ett säkert svar på detta, men då jag funderat en del och inte kommit fram till något bollar jag över frågan till någon mkt kunnig inom vallskörd.
Vi har tagit in en liten andra skörd med torrt hö (är i så liten mängd räcker max 1 månad och ges nu samtidigt som hästarna betar på dagen så analys känns ganska dyrt i sammanhanget)
Förhållandena är följande 3:e års vall insådd med blandvallgräs på A-klassad jord i Skåne. Första skörden togs i en vecka in i Juli och därmed med tanke på rådande väder bestämde vi oss för att skippa andra skörd och vallen gödades inte igen. Dock växte det så det knakade om det på vallen och under den fina perioden i början på augusti insåg vi att vi lika bra kunde slå av den igen (hade ändå fått göra det annars för att inte få för mkt gammalt gräs i silaget nästa år). Tog in detta torrt, blev ju inga jättemängder då det inte hunnit bli så jättelångt än. Det jag mest klurar om är bör detta vara proteinrikt eller proteinfattigt ????? :confused: :confused:
 
Sv: Vad logiskt borde höet innehålla ???

Beror på väldigt många olika omständigheter. Svårt att ge ngt svar. Det jag kan säga är att om det är hög andel baljväxter (klöver/lusern) så borde det vara ganska hög proteinhalt i detta foder
 
Sv: Vad logiskt borde höet innehålla ???

Får väl erkänna att just den biten vad det är för grässorter i vallen är jag helkass på, grannbonden (stor hästuppfödare) sådde in vallarna till oss och menade på att det är den blandningen ni skall ha..... (oj vad insatt man låter nu) Vet att där är mkt timotej en del klöver men inte i några stora mängder. Lusern skall jag ärligt säga att jag faktiskt inte vet hur det ser ut växande på fält. I år har vi i alla fall (precis som alla häromkring) massor av maskrosblad i vallarna (borde väl höja magnesiumvärdet en bit kan jag tänka).
Har klurat så mkt baklänges och framlänges med proteininnehållet i detta, det är ju "sent" skördat, men samtidigt tidigt i växtfasen från förra skörden, växlande väder i tillväxten regn, sol, regn, sol vilket ju borde vara ganska optimalt.
Kan meddela att alla hästarna i stallet har blivit lite väl feta nu när jag fodrat med det (kan även bero på att jag är van att fodra silage som ju har en annan vikt och man tar en hög med det torra så väger det ju ingenting så slänger man in lite till)
Var mest rädd att det skulle vara mkt proteinfattigt med tanke på att det är tävlingshästar som fodras med det och man är ju inte intresserad av att de börjar falla ur muskulärt.
 
Sv: Vad logiskt borde höet innehålla ???

Eftersom det är skördat i tidig växtfas så borde det vara skapligt med protein. Men man kan aldrig vara säker utan analys.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp