Vad lägger ni i pitabrödet

Jupp. Souvas med sin rökighet skapar den rätta balansen tillsammans med övriga godsaker. Glömde säga att salt och nymalen svartpeppar är ett måste. Ingen souvas i pitabrödet är som om Mondo skulle sätta upp ribban på 1m och sedan hoppa med sin världsrekordstav 😲
Men du är medveten om att pitabröd kommer från mellanöstern, va? Dvs, det är nog inte så självklart för andra än dig…
 
Har ett par varianter som brukar vara återkommande:
* långkokt chiliköttgryta, finstrimlad sallad och ev. vitkål, guacamole, tomater
* grekisk sallad med grillad halloumi ist för feta samt tsatsiki
* grillade grönsaker och någon dressing
* ost och skinksalladen med vitlöksdressing
 
Jag koper aldrig pitabrod, har jag inte tid att baka far det vara. Hembakade pitabrod kan man ha nastan vad som helst i. Vanligvis kor jag en "kylskapsrensning" nar jag bakar pita, atminstone en dag, jag brukar ofta ha kvar brod tills dagen efter och da kan jag behova handla/tina fran frysen nagot speciellt.

Men i pita kor jag allt, aven kott som i Sverige kallas for kebab, med tzatziki kalamati oliver (farska eller ny inlagda i olja) feta och lite annat smatt och gott blir det en av manga olika "Greek Salads" vi har "over here". :p

Jag som bott i mellanostern har aldrig atit kebab dar, daremot i Grekland eller det var nog pa Cypern:confused:. Liknande kebab har jag dock atit pa manga stallen runt medelhavet, men det har hetat andra saker och varit lite olika beroende pa var man var. :D
 
För närvarande äter jag mest pita bröd med vitlökssmör och riven ost i, sen värmt i 3-4 min i airfryern 😂
 
Har du köpt det frysta och värmt det försiktigt i micro?

:eek: varmer man brod i micron blir det ackligt ... brod behover varmas varsamt i ugn, eller pitabrod over eld (jag har gasspis och kor det nagon minut per sida over lagan) har man inte tillgang till en grill eller gasspis sa gar det ocksa pa broil i ugnen.
 
:eek: varmer man brod i micron blir det ackligt ... brod behover varmas varsamt i ugn, eller pitabrod over eld (jag har gasspis och kor det nagon minut per sida over lagan) har man inte tillgang till en grill eller gasspis sa gar det ocksa pa broil i ugnen.
Just pitabröd tycker jag blir bäst i micro av de alternativ jag har.
 
Hattings är ett av märkena jag tycker är oätligt 😅. Det smakar inte riktigt pitabröd, otrevligt konsistens också. Det är liksom något annat, inte pitabröd som originalet (det traditionella brödet från Levanten/mellanöstern är pitabröd).
 
Flera nämner Hattings. Det är det enda pitabrödet (köpta) jag gillat. Supergott som macka med smör och ost eller med diverse fyllning. Men för ett par år sedan kanske hade de ändrat receptet så att de var i princip oätliga 🙁. Har inte velat köpa sedan dess.

När de var goda var de stora och tunna och aldrig torra. Sedan var de plötsligt små och tjocka och därav mycket torra. Jag tror jag fick slänga dem.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 328
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 555
Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: Novienna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp