Vad krävs för att få träna montéhäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
S

Stopek

Börjar allt bli lite nyfiken på det här med trav och undrar vad som krävs. Är helt okunnig om allt. Licenser med kostnader, rider man då själv loppen eller anlitar man som i galoppen en proffsjockey då osv?

Var finns utbildningar för att bli tränare? Bor själv i Örebrotrakten. Hur hittare man en bra häst. Det är ju inte så att de verkar annonseras ut. Utan de flesta som annonseras verkar ju vara de som inte duger.

Sedan det här med träning. Finns det någon hemsida där man kan läsa om träningsupplägg? Hur ofta behöver man ta sig till travbana, hur mycket kan göras hemmavid på grusvägar? Hur ser fördelning snabbjobb och långsam uppbyggnad t.ex. ut?

Kan man förvänta sig att hitta en häst som kan hävda sig i trav som dessutom kan galoppera utan större ansträngning? Galopptränar ni överhuvudtaget era hästar?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad krävs för att få träna montéhäst?

Ta kontakt med en tränare på Örebrobanan eller någon annan i närheten av där du bor och fråga om du får hjälpa till (eller jobba).

Det är (tyvärr??) inte så lätt att säga "nu ska jag bli travtränare" och så är det klart...
Men Wången har utbildningar för att bli travtränare.

När det gäller vissa saker är det rutin som måste in - speciellt om man skall köra/rida snabbt - annars är det lätt att hästen går sönder.
Många anlitar proffskuskar att köra sina hästar medans andra föredrar att köra själva. En del tränar själva och lejer ut körning, andra vill inte träna själva heller.

Det är ju inte så att de verkar annonseras ut. Utan de flesta som annonseras verkar ju vara de som inte duger.

Var har du fått det ifrån??
Finns massor med bra hästar som annonserats ut. De kostar oftast därefter oxå...

Har aldrig tänkt på om det finns någon hemsida med träningsupplägg, det brukar variera så från häst till häst att det inte går att generalisera så mkt. Hur ofta du behöver köra snabbt kan variera väldigt mkt från häst till häst oxå. En del hästar går endast "snabbt" när de går lopp, andra måste köras snabbt 2-3 gånger i veckan för att kunna starta. Sedan passar intervall bättre på vissa medans andra enbart behöver ett heat på 2100 eller 3600 eller... Variationerna är oändliga.

Angående galopp är det samma sak här, beror helt och hållet på hästen. Vissa har mer "fallenhet" för att bli galopptränade medans andra mer eller mindre "inte kan" galoppera - det ser ut som de strutar omkring mest. Men det går givetvis att öva upp till en vis grad. Jag galopptränar våra hästar och oftast tycker de det är kul med lite variation. Men jag rider dressyr på dem oxå för att mjuka upp, dessutom känns det direkt om de är ofräscha.

Lycka till med din framtida travkarriär :)

Ta kontakt med en tränare på Örebrobanan eller någon annan i närheten av där du bor och fråga om du får hjälpa till (eller jobba).

Det är (tyvärr??) inte så lätt att säga "nu ska jag bli travtränare" och så är det klart...
Men Wången har utbildningar för att bli travtränare.

När det gäller vissa saker är det rutin som måste in - speciellt om man skall köra/rida snabbt - annars är det lätt att hästen går sönder.
Många anlitar proffskuskar att köra sina hästar medans andra föredrar att köra själva. En del tränar själva och lejer ut körning, andra vill inte träna själva heller.

Var har du fått det ifrån??
Finns massor med bra hästar som annonserats ut. De kostar oftast därefter oxå...

Har aldrig tänkt på om det finns någon hemsida med träningsupplägg, det brukar variera så från häst till häst att det inte går att generalisera så mkt. Hur ofta du behöver köra snabbt kan variera väldigt mkt från häst till häst oxå. En del hästar går endast "snabbt" när de går lopp, andra måste köras snabbt 2-3 gånger i veckan för att kunna starta. Sedan passar intervall bättre på vissa medans andra enbart behöver ett heat på 2100 eller 3600 eller... Variationerna är oändliga.

Angående galopp är det samma sak här, beror helt och hållet på hästen. Vissa har mer "fallenhet" för att bli galopptränade medans andra mer eller mindre "inte kan" galoppera - det ser ut som de strutar omkring mest. Men det går givetvis att öva upp till en vis grad. Jag galopptränar våra hästar och oftast tycker de det är kul med lite variation. Men jag rider dressyr på dem oxå för att mjuka upp, dessutom känns det direkt om de är ofräscha.

Lycka till med din framtida travkarriär :)

Jag trodde att just montén var tämligen ny i Sverige och att det är många "ridtjejer" som skaffar montéhäst och blir amatörtränare och kanske rider några lopp själv. Att den möjligheten fanns utan att det skulle vara alltför komplicerat.

Jag hade givetvis tänkt mig en kvalad och startklar häst att lära på och hade väl kanske inte förhoppningen att vinna. Utan mer göra det som en del av mitt ridande och för att lära mig nya saker. Hästen har jag så småningom, eller om jag märker att det går att göra samtidigt, även tänkt ha till distans.

Att arbeta på travet har jag ingen möjlighet då jag både är heltidsarbetande lärare och fritidspolitiker. Så att träna monté och möjligen starta är kanske inte är något jag skall fundera över överhuvudtaget och ägna mig åt distans. Om det nu är så komplicerat.

Tycker dock att travet verkar vara en helt ny värld att lära nya saker från. Åtminstone inom distans kommer man dithän att det inte finns så mycket mer att lära, förutom av egna erfarenheter och i samtal med andra distansare.

Vad det gäller saluhästar så letar jag på Buke, Hastannonser, Hastnet och Blocket. Där finns åtminstone mest bara travhästar till salu från 5000-15 000 kr som är färdiga på travet. Någon enstaka för 25 000 kr som är startklar kan dyka upp och ytterst ytterst sällan riktigt dyra hästar. Finns det någon annanstans det går att leta travhäst?

Hälsning Maja

Det bästa är att gå bredvid hos någon travtränare och lära sig - det är ganska svårt att "bara" att kasta sig in i den världen. Finns mycket att lära, speciellt om man vill ha en hel häst och länge. Det är inte riktigt som "vanlig" ridning där, näst intill, vem som helst kan komma in och börja rida.

Visst finns det många "nya" travtjejer efter att montén har exploderat i travsverige. Men ska man ha en chans så bör man ha lite "kött på benen" och veta vad man sysslar med när det gäller att rida/köra fort och hur/när/varför saker händer och så vidare inom travet.

Hästannonser på tävlingsklara och "bra" starthästar hittar man i facktidningarna - trav och galopp t ex. Finns även annonser på deras hemsida (http://www.travronden.se/). Sedan är det "bara" att leta andra hemsidor, finns flera stycken salusidor med bara travhästar. På de du har varit inne på säljs det i princip endast ridhästar - oavsett ras.

Travet är roligt men en hård bransch. Försök att hitta någon att hjälpa till hos till en början, när du har tid, det är mycket nya saker i förhållande till vanlig ridning att lära och (speciellt i början) kan det vara skönt att ha någon att rådfråga!

Jag vill inte på något sätt avskräcka dig, för det är roligt med trav. Tyvärr är en del lite för ivriga och vet man då inte vad man gör är det lätt att hästen går sönder för fort och alldeles fel...

Det bästa är att gå bredvid hos någon travtränare och lära sig - det är ganska svårt att "bara" att kasta sig in i den världen. Finns mycket att lära, speciellt om man vill ha en hel häst och länge. Det är inte riktigt som "vanlig" ridning där, näst intill, vem som helst kan komma in och börja rida.

Visst finns det många "nya" travtjejer efter att montén har exploderat i travsverige. Men ska man ha en chans så bör man ha lite "kött på benen" och veta vad man sysslar med när det gäller att rida/köra fort och hur/när/varför saker händer och så vidare inom travet.

Hästannonser på tävlingsklara och "bra" starthästar hittar man i facktidningarna - trav och galopp t ex. Finns även annonser på deras hemsida (http://www.travronden.se/). Sedan är det "bara" att leta andra hemsidor, finns flera stycken salusidor med bara travhästar. På de du har varit inne på säljs det i princip endast ridhästar - oavsett ras.

Travet är roligt men en hård bransch. Försök att hitta någon att hjälpa till hos till en början, när du har tid, det är mycket nya saker i förhållande till vanlig ridning att lära och (speciellt i början) kan det vara skönt att ha någon att rådfråga!

Jag vill inte på något sätt avskräcka dig, för det är roligt med trav. Tyvärr är en del lite för ivriga och vet man då inte vad man gör är det lätt att hästen går sönder för fort och alldeles fel...

Ja, det är då defintivt tid som saknas för min del. Min tid räcker till att hålla en häst i tävlingskondition och promenadrida en till. Tänkte mig en kurs för att lära och så hem och träna, åka till travet kanske en gång i veckan eller varannan för att träna. Jag är ju inte helt grön på att konditionsträna, däremot på att göra snabbjobb. Lite snabbjobb gör man väl inom distans, fast det krävs ju inte några mängder när det är långt och långsamt som gäller.

När jag får höra att man gör ett rutinjobb på två mil på 40 min inom travet så hisnar jag när jag inser farten. Det är ju farter man ej ens kommer upp till i tävling inom distans. Fast att se när saker och ting inte är som det ska för hästkraken har jag lärt mig den hårda vägen tyvärr. Så det skall jag nog inse i tid, innan permanent skada åsamkats.

Tack för tips var jag letar häst.

Hälsning Maja, som kanske undersöker om det är någon kurs på Örebrotravet i höst, så jag får smaka på lite

Hej Maja och var inte rädd för att "kasta dig in" i travet!

Så krångligt som Missdragon skrev här behöver det inte alls vara.
För att få träna och startanmäla din egna häst krävs en b-tränarlicens (amatörlicens). Denna licens får man efter en avklarad kurs på sin hemmabana, i dit fall Örebro. Kursen är inte tidskrävande och brukar inbegripa en träff per vecka under en period.
Jag har själv haft licens så länge så jag har aldrig gått någon licenskurs så jag kan inte svara för hur komplicerad den är exakt. Har dock vänner som börjat med trav under sista åren från att ha varit helt nybörjare och de har klarat kursen utan problem. Så speciellt svår kan den inte vara.
Utöver den teoretiska delen hör ett praktiskt "prov"; du ska visa att du kan sela hästen och framföra den i vagn. Fråga gärna här på travforumet om kursen, det finns flera som nyss har gått den.

Tränarkursen på Wången som nämndes, är den för blivande proffstränare och är obligatorisk för dessa. Ja, det finns även en hästskötarekurs där men den finns det inget krav på att man måste gå den för att få sig en amatörlicens.

Har du tur kan du hitta en travare som "duger" för under 20 000 kr. De flesta i den prisklassen är ju inte speciellt bra men själv har jag lyckats hitta flera stycken som av en eller annan anledning inte fått chansen riktigt. Dessa har travat in en hel del pengar för mig och blivit nyttiga hästar. Lika många har fortsatt varit "odugliga".

Tycker du att det känns svårt med snabbjobb så kontakta någon tränare på din bana så hjälper han/hon säkert till med snabbjobb och goda råd. De flesta tränare är positiva till att hjälpa amatörer och speciellt om de sedan får köra hästen i lopp. Träningen hemma klarar du med all säkerhet själv. Har du kunskaper inom distans så har du säkert också kunskaper för att träna en travhäst. Tänk bara på att vilan mellan träningspassen är viktig och många gör det stora felet att de tränar för mycket.
Många travare trivs ypperligt med ridträning så det är absolut inget hinder.

Välkommen till travets underbara värld och lycka till! :)

Hej Maja och var inte rädd för att "kasta dig in" i travet!

Så krångligt som Missdragon skrev här behöver det inte alls vara.
För att få träna och startanmäla din egna häst krävs en b-tränarlicens (amatörlicens). Denna licens får man efter en avklarad kurs på sin hemmabana, i dit fall Örebro. Kursen är inte tidskrävande och brukar inbegripa en träff per vecka under en period.
Jag har själv haft licens så länge så jag har aldrig gått någon licenskurs så jag kan inte svara för hur komplicerad den är exakt. Har dock vänner som börjat med trav under sista åren från att ha varit helt nybörjare och de har klarat kursen utan problem. Så speciellt svår kan den inte vara.
Utöver den teoretiska delen hör ett praktiskt "prov"; du ska visa att du kan sela hästen och framföra den i vagn. Fråga gärna här på travforumet om kursen, det finns flera som nyss har gått den.

Tränarkursen på Wången som nämndes, är den för blivande proffstränare och är obligatorisk för dessa. Ja, det finns även en hästskötarekurs där men den finns det inget krav på att man måste gå den för att få sig en amatörlicens.

Har du tur kan du hitta en travare som "duger" för under 20 000 kr. De flesta i den prisklassen är ju inte speciellt bra men själv har jag lyckats hitta flera stycken som av en eller annan anledning inte fått chansen riktigt. Dessa har travat in en hel del pengar för mig och blivit nyttiga hästar. Lika många har fortsatt varit "odugliga".

Tycker du att det känns svårt med snabbjobb så kontakta någon tränare på din bana så hjälper han/hon säkert till med snabbjobb och goda råd. De flesta tränare är positiva till att hjälpa amatörer och speciellt om de sedan får köra hästen i lopp. Träningen hemma klarar du med all säkerhet själv. Har du kunskaper inom distans så har du säkert också kunskaper för att träna en travhäst. Tänk bara på att vilan mellan träningspassen är viktig och många gör det stora felet att de tränar för mycket.
Många travare trivs ypperligt med ridträning så det är absolut inget hinder.

Välkommen till travets underbara värld och lycka till! :)

Tack för ditt inspirerande svar. Det kanske är ett måste att först gå genom vagnen för att få licens. Men gäller denna då även för monté som ju är det jag vill ge mig på? Vagnar skrämmer mig allt lite, fast det kanske inte behöver vara så.

Det var för ett par veckor sedan när jag fick förmånen att provköra en kanonfin treårig hingst på Örebrotravet (med dubbelsulky givetvis och proffs bakom ryggen) som jag insåg hur läckert detta med trav är. Han rörde sig som en dröm i traven och såg knappt ut att ta mark, samtidigt som han ledigt svävande fram utan att ens verka behöva lyfta på benen. :love: Jag har varit inne på att ha en sådan häst till distans, men då slog mig tanken att om nu det inte är för krångligt varför inte prova monté med. Skulle det bli en peng om än så liten så är den åtminstone alltid långt större än något som vinns inom distans om man inte tävlar internationellt. Givetvis får hästen kosta mer än 20 000 kr. Fast ett fynd är alltid ett fynd. Frågan för min del är väl snarast att jag kanske köper dyrt skräp istället för att göra ett billigt fynd. Fast egentligen är det väl samma kriterier som gäller för en häst som rör sig ekonomiskt och ledigt och som har en hållbar exteriör samma för vad man än skall ha den till. Fast att se vad som är en snabb travhäst kan jag inte se, men kanske en seg distanshäst.

Vi har samma problem inom distansen med överträning av hästar. Var nyligen på en föreläsning av ett par som proffstränat i både Dubai, Frankrike, England och USA mellan sig. De poängterade just vilan, mer än jag hört förut. Och här handlade om flera veckor efter en 16 milare och även flera månader lång vila efter tävlingssäsongen. Riktigt så mycket vila har vi inte annamat i Sverige förut. Man brukar tala om en dags vila per mil i tävling och att hålla igång hästen året om. En del ger som mest en månads vila på vinterhalvåret. Och vila handlar givetvis alltid om vila i stor hage med hästkompisar.

Hälsning Maja

Vagnen behöver du inte vara rädd för! :) Det är betydligt enklare att köra än att rida. Det man dock ser hos ovana människor, då främst från sådana som kommer från ridsporten är att de försöker styra hästen med nån sorts ledande tygeltag... så fungerar det dock inte. I övrigt så har man lite känsla för hästen så är körningen inget problem. det som kan vara svårt till en början är att bedöma tempot. Då kan det vara en god ide att använda en cykeldator (billigt på C...s Ohl...n) som enkelt monteras fast på vagnen. Har du erfarenheter från distans så är du säkert väl insatt i hur en pulsmätare fungerar och en sådan är också mycket bra att ha för att kontrollera träningen.
Låt aldrig tömmarna hänga och dingla, ha alltid ett jämnt men lätt (om möjligt) stöd mot bettet.

För att få starta hästen i monté krävs att du har tränarlicens, och det är samma kurs som jag nämnde innan. Tänker du rida hästen själv i lopp måste du ha en montélicens också. Då får du rida 15 provlopp (träningslopp under tävlingsliknande förhållanden) varav minst 10 måste vara godkända. Dessutom ingår ett teoriprov där du ska kunna svara för hur t ex voltning går till, delar av TR osv. Annars finns det gott om ryttare som gärna ställer upp och rider lopp om du inte vill ta licens själv.

En montehäst tränas i regel på samma sätt som "vanliga" travare (de flesta tävlar även i båda disciplinerna). Snabbjobb under sadel är dock inget man brukar rekommendera då det sliter hårdare än tempojobb med vagn. Att hästen ändå är ridvan är ju helt klart en fördel....
Kombinationen att träna distans och tävla i trav vet jag inget om men använder man förståndet så bör det kunna fungera. Onekligen lär du ha en stark häst den dagen den kommer ut på travbanan...

Mina hästar som tävlar i sulkylopp tränas 2-3 gånger i veckan (givetvis individuellt från häst till häst). Intervaller eller backträning med 5-8 intervaller à 800 m. Inget speciellt högt tempo. Går det långt mellan starterna kan de få ett finslipande jobb på bana i tävlingstempo 7-10 dagar innan start. Däremellan hage eller skritturer under sadel. Efter start om allt verkar okej med hästen får de ca 3 dagars vila. efter ett montélopp brukar de få vila 4-5 dagar då det verkar krävas något längre återhämtning. Detta upplägg är alltså för de hästar som redan är i tävlingskondition och under tävlingssäsong.
Under uppbyggnadsfas eller under vinterträning så ser det givetvis annorlunda ut. inte sagt därmed att jag gör rätt eller fel men det är den modell som fungerar bäst för mig.

Det var inte alls min mening att få det att verka krångligt! Kanske gjorde jag det mer invecklat och tänkte ett steg för långt... Ursäktar mig för detta! Oki förklarade en del saker som jag kanske hoppade över (:angel:) på ett bra sätt!

Vad jag menade var att just snabbjobb mm kan vara en mer komplicerad övning än du är van vid och att den kan du behöva hjälp med till en början. Att träna "vanliga jobb" hemma tror jag säkert du är mer än kapabel till eftersom du sysslat med distans!!
Det var väl mer snabbjobb och preparerande inför start jag tänkte på.

Men om du har kontakt med en travtränare så kan han säkert rekommendera hästar i högervarv åt dig. Många hästar har sålts/leasats ut via "hörsägen" och djungeltrumman på stallbacken, långt ifrån alla annonseras ut!
Dessutom är det bra att ha en erfaren person som hjälp/stöd och även ha sällskap av i snabbjobben.
Dessutom kanske de kan ordna så att du får provrida en travhäst på bana??

Tog själv licens för något år sedan, kursen i sig är inte svårt men ska du rida/köra lopp så behöver du givetvis ha häst/ar att rida/köra. Kursen brukar Örebrotravet anordna under hösten så det är bara att ringa och höra efter. Vet att de brukar har rid/körlicens kurser under hösten. Amatörtränarkursen är jag osäker på när den går men förmodligen i samband med de andra.

www.travsport.se hittar du i princip all information du behöver. Där kan du även hitta all info om hästar du kommer i kontakt med eller är intresserad av att köpa.

Liknande trådar

Trav Halloj! Jag har alltid varit "med" inom travet och praktiserat/haft helgjobb i travstall och ridit mycket snabbjobb men även kört lite...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: gucci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka