Sv: vad krävs för 50km?
*kl*
Ska försöka svara på era frågor..
Min häst är mycket "utevan" och stressar inte upp sig i onödan. Det var på senaste ritten rörigt i starten och då blev det en del taktande osv första tio minuterna ca när han inte fick gå i sitt eget tempo, men när vi red förbi så var det lugnt igen.
Han har från tidigt ålder (delvis eftersom han varit hingst) väldigt konsekvent fått lära sig att när vi jobbar så jobbar vi, så han tar sällan nån större notis om andra hästar o saker som händer. Självklart reagerar han ibland, han är ju bara 5 och en vaken individ, men han stressar inte upp sig om han blir ikappriden/omriden/lämnad osv.
Det är heller ingen häst som jag skulle kalla het, där är krut i honom, men i motsats till min andra häst så använder han det inte om man inte ber honom, dvs man behöver normalt sett inte lägga energi på att "hålla igen".
Han har god exteriör, rör sig med ganska stora o vägvinnande rörelser i förhållande till sin storlek och är inte slimmad, men jag skulle inte heller kalla honom fet.
Igår red vi knappt 15 km varav nog ca 8 var i skritt och trots det moderata tempot så fick jag driva på sista biten hem, vilket jag sällan gör när vi rider upp till 10-11 km. Han hade torkat och var inte längre anfådd när vi kom hem.
Att vi pga rasen har svårare med pulsen än t ex en arab det förstår jag, jag upplever att han sen vi ökade på träningen i sommar återhämtar sig snabbare, i den bemärkelsen att han sällan känns "seg" (träningsvärk eller liknande) dagen efter ett tufft pass, däremot är det som sagt fortfarande svårt att återhämta sig i direkt anslutning till ridpassen. Nu satsar vi ju mest på dressyr och styrka men han är ung och är absolut inget "muskelpaket" än så det borde inte heller påverka återhämtningen.
Hur bär man sig åt att på ett effektivt sätt kyla hästen och få ner pulsen, främst nu när det inte är högsommarvarmt och man inte direkt kan "hälla" vatten över hästen? Min häst har börjat sätta vinterpäls och kommer troligtvis att vara rejält pälsad inom en månad, vilket inte direkt underlättar någonstans.
Ev hade vi tänkt rida en distans i oktober (då planen var CR men nu lär bli ännu en PP) och då lär han se ut som en nallebjörn, om jag inte har valt att klippa. Men hur beter man sig under en ritt med en häst som normalt är täckad när man skrittar fram/av - ska man be medhjälpare komma med täcke så att man har det på när man skrittar sista biten in i grind, eller det är bättre utan? När jag rider ut annars så är ju täcket på hela vägen, om inte solen strålar, men då rider jag ju som sagt inga så långa sträckor heller..
Ser jag till mig själv så har jag fler hästar och är således van vid många ridtimmar (om än inte alltid i ett svep), så att rida två mil är inga problem för mig, hur jag däremot skulle reagera på att rida fem, det har jag ingen aning om...