Sv: Vad krävs av en tränare för att ni ska "våga" skicka iväg eran häst på utbildning
Jag vill absolut enbart skicka till någon med tävlingsmeriter - många - och gärna välkänd så man kan få så många omdömen som möjligt samt förhoppningsvis få mycket för pengarna. Gården och stallet måste inte vara modernt en rent, fräscht och fritt från uppenbara faror. Personen måste vara känd för att hantera hästarna bra +magkänslan då.
Jag tänker inte riktigt likadant men vill spalta upp TS fråga.
För det första vill jag, oavsett om det gäller inridning, tillridning eller vidareutbildning ha sett hur tränaren/ryttaren i fråga rider. Jag skulle aldrig lämna till någon enbart via "hörsägen", oavsett hur bra rykte personen än har. Det är inte tillräckligt för mig att ha sett film från någon tävling: jag vill se personen jobba med hästar, gärna ha sett och hört resonemanget kring många olika hästar.
I slutändan finns det en (eller möjligen två) tränare jag i dagsläget skulle kunna lämna iväg häst till.
Å andra sidan blir jag med jämna mellanrum tillfrågad om att rida in, rida till och i viss mån utbilda hästar lite förbi grunderna.
1. Inridning
Ryttaren behöver inte ha några egna tävlingsmeriter alls. Däremot behövs en ödmjukhet och en beredskap att avsluta träningspasset vid rätt läge, för att befärsta något positivt.
2. Tillridning
(här tolkar jag det som "städning av problem")
Behöver inte finnas tävlingsmerit alls.
Däremot en kunskap kring hästars reaktionsmönster och beteende.
3. Vidareutbildning
Om jag vill ha en häst för tävling, vill jag nog ha en tävlingsmeriterad ryttare, som ska ha tränat fram ganska många hästar för tävlingsgrenen i fråga.
4 (ingick inte i frågeställningen) Hingstvisning.
Egentligen samma som i övrigt, men också en person med stor erfarenhet av att visa hingst på ett framgångsrikt sätt. Kan möjligen gå på hörsägen här, tillsammans med att ha sett film från tävlingar.