Vad kostar torvbädd i månaden

Mattsson

Trådstartare
på ett ungefär....

Har haft hästis på halmbädd sista året och det blir ändå en grop i mitten av boxen trots att jag öst in halm varje dag. Precis innan vi släppte ut dom på sommarbetet hade det börjat bli en bädd i mitten av boxen också, men det är ju så dags då. Tänker att det kanske är lättare för torven att packa ihop sig än halm.

Ifall någon undrar så har jag bädd pga att hästen bökar runt så mycket när hon lägger sig ner så att det blir stora skavsår på hasorna annars.

Har funderat på gummimatta också.

/ Villrådig som behöver råd och prisuppg.

Sv: Vad kostar torvbädd i månaden

Kostnaden beror på priset av torven, egentligen kostar det mest vid tiden för anläggande av bädden och därefter minskar kostnaden avsevärt. Om du har för avsikt att använda gummi matta, har du inget behov av bädd eftersom mattan ersätter bädden.

Jag har två boxar fn, den ena med gummi matta och den andra med bädd. Jag upplever att bädden är den billigare i detta fall, å andra sidan så står det en gris i den boxen som har matta.

Jag gör av med ca 2-3 balar torv per månad med bädd, med matta blir det ca 3-4 balar torv. Boxarna är strax öve 8 kvm st, det står islandshäst i dessa. 4 -5 balar krävs vid anläggandet av bädden, de första 2 veckorna avviker också från den normala förbrukningen av torven eftersom den ligger lite högre då.

på ett ungefär....

Har haft hästis på halmbädd sista året och det blir ändå en grop i mitten av boxen trots att jag öst in halm varje dag. Precis innan vi släppte ut dom på sommarbetet hade det börjat bli en bädd i mitten av boxen också, men det är ju så dags då. Tänker att det kanske är lättare för torven att packa ihop sig än halm.

Ifall någon undrar så har jag bädd pga att hästen bökar runt så mycket när hon lägger sig ner så att det blir stora skavsår på hasorna annars.

Har funderat på gummimatta också.

/ Villrådig som behöver råd och prisuppg.

Åt vår valack som är likadan har lagt tjockt med torv
i botten som jag fuktat, så att den packar sig bättre.
Sedan haft halmbädd som vanligt ovanpå det.
Just för att torven brukar ligga mycket mer stilla än halmen speciellt om sett till att packa den lite extra.
Ibland hända det att man fick fylla på torven litegrann under säsongen, men var inte speciellt ofta.

Gummimattorna vet jag inget om så jag säger inget
.
Däremot har man tillgång till halm så brukar det bli mycket billigare än torven.
Men att bara köpa torv och lägga i botten som jag gjorde, blev ingen större skillnad prismässigt.
/Camilla

jag tycker att torv fungerar jätte bra till hästar som lätt får liggsår, min ena fick jämt sår på haserna förrut med efter vi böt till torv han hon aldrig haft det.
Jag åker och hämtar torv själv vid en torvfabrik, då behöver jag bara ge 65kr per bal. annars så har jag för mig att dom kostar ca 75-80kr här, men priset varierar säkert mycket i olika delar av landet.

för mig går det åt ca 4-5 balar för att fylla upp boxen och sen går det åt 2-3 i månaden per häst.
men det är nog olika för olika hästar och sen beror det ju på hur tjock man vill ha bädden och hur man mockar. I vårat stall är det en del som använder 1 bal i månaden och andra som använder 5.

Vi har nu testat torv med spån överst (super, klart billigast hittills!) och sen torv med lös torv ovanpå. Det sistnämnda gjorde att det gick mera torv, eftersom kisset inte rann igenom ner till bottenlagret lika bra - vilket jag trott innan jag testade, och även skrivit om här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=845961&highlight=permanentb%E4dd
(många bra tips i tråden, om du bortser från några av mina inlägg, eftersom jag hoppas blivit klokare ... :o ).

Enligt biggans råd blir det i år hackad halm ovanpå torven, vi har 9 kvadrats boxar som ströades upp med 4 bal efter rengöringen i söndags. Räknar med en par balar till, och när allt satt sig lägger vi torv ovanpå.

Det året vi hade spån över gjorde vi av med en bal i månaden, för två boxar. Men även spån har blivit dyrt, så nu testar vi vidare.

Jag har "halvbädd" till min häst. Eftersom han bara kissar på ett ställe blir det väldigt blött just där, så denna fläck mockar jag ut med jämna mellanrum. För mig går det åt 1 bal torv eller torvmix i veckan under vintern, så det blir 65 x 4 = 260 kr i månaden för torv. De hästar i stallet som är grisigare gör nog av med minst det dubbla (till en kostnad av minst 520 kr i månaden).

Mina hästar är i 700-kilosklassen och står i boxar som är 12,25 m2.
När jag börjar anlägga bädd på hösten lägger jag in fyra stora balar (de blå från Söftesmåla) per box. De första veckorna måste man fylla på med 2-3 balar, men när bädden väl har satt sig räcker det med 2 balar i månaden.

Immer

Tack för ALLA svar :bow: Det verkar helt klart vara värt ett försök att prova torvbädd. Gillar iden med torv i botten och halm ovanpå. Då har hon något att pilla med också :d

Rättelse, i år lägger vi förstås halm ovanpå. Redan nu, sedan inläggning i söndags, har torven satt sig rätt bra.

Till våra boxar krävs det 4-5 balar för att fylla upp boxen till normalt. Just nu är dom på bete men på hösten/vintern (när de står inne varje natt) brukar jag fylla på med ca ½ bal varje dag, men jag har ju inte bädd heller, mockar allt luftigt varje dag, usch för bädd! Vet ej vad detta kostar då det ingår i stallhyran.

Senast ändrad:

En välskött bädd luktar dock snarare mindre än växelströ. Eftersom jag har eget stall kan jag lätt påverka kostnaden genom att välja smartaste alternativ. :cool:

Instämmer!

Bädd luktar inte. Och det är det mest ekonomiska alternativet.
Om jag skulle använda en halv bal/dag till alla mina fyra hästar skulle det kosta nästan 6000 kronor/månad. :eek:
Nu, med permanentbädd, kostar det runt 1100 kronor. Stor skillnad, med andra ord. Men om andra betalar spelar det ju ingen roll....:angel:

Immer

Immer & Ang:

Om det är mig ni syftar på så sa jag inte att bädd luktar äckligt. Bara att det ÄR äckligt.

Men vad är det som ÄR äckligt?
Hästarna gillar bädd, ingen av mina tycker det är äckligt.

Immer

Men det är ju det som är vitsen; med kallstall i södra norrland bildas det värme i bädden. Luktfritt men varmare liggyta. :idea:
Och grannen som är trädgårdsfantast var lyrisk när hon hämtade de gamla innan stallstädningen ... :angel:

När du redan har en bra "grundbädd", tycker jag att du ska räkna med en bal i veckan efter det. Alltså ungefär fyra balar i månaden.

Men det är ju det som är vitsen; med kallstall i södra norrland bildas det värme i bädden. Luktfritt men varmare liggyta. :idea:
Och grannen som är trädgårdsfantast var lyrisk när hon hämtade de gamla innan stallstädningen ... :angel:

Även i skånska kallstall blir det värme i bädden :D
Jag mockade ut tre permanenta torvbäddar för någon månad sedan - ingen lukt öht. När man tänker på hur permanenta halmbäddar brukar stinka vid utmockning så är det otrolig skillnad.
En bonde i grannbyn kommer och hämtar allt på gödselstacken i slutet av sommaren - han driver ekologiskt jordbruk och är jätteglad för att han får vår gödsel.
Och jag känner en person som säljer sin torvgödsel till en champinjonodlare!

Immer

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
R
Träning :mad: Jag blir så trött! I stallet där jag har min häst har alla sina hästar på halm utom en som har börjat med torvbädd, vilket är helt...
Svar
12
· Visningar
1 444
Senast: Catitzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka