Vad kostar stallplats runt Skövde?

Sv: Vad kostar stallplats runt Skövde?

Det är mycket billigare här än i 08-området. Jag blev lite chockad när jag flyttade ner hit, faktiskt.

Jag har betalt allt mellan 500 och 1500 i månaden för allt mellan bara kallhyra till nästan helinackodering.
En del stallägare vet vad de håller på med, en del andra har ingen koll.
Hö kostar 1-2,5 kr/kg, silage kan man få för 1,50-3 kg/kg. Samma där, en del har koll och sätter bra priser, andra har ingen koll på varken rättvist pris, rätt hantering eller rätt slåtter/skörd/förvaring.

Idag betalar jag 800 spänn i månaden för stallplats och 3 av 4 pass i stallet per dag vardagar (2 på helgerna). Jag köper lunchhö som har bra värden (och underbara örter inblandat i vallen) för 1 kr/kg, men hade kunnat köpa hela dygnets hö av dem för 400 kr/månad.
Jag har eget silage som jag köpt från Vårgårda, 2 kr/kg (inkl moms), som företaget körde hem och lastade av för 900 spänn. Superfina värden, 40-50 kg/bal och bra kvalitet.
Jag köper halm för 10 kr/bal (ca 12 kg) i närheten av stallet.
På sommaren har jag tillgång till stora och välskötta beten och daglig koll om jag så vill. Det är gott om finfina kör- och ridvägar i området och de planerar en egen ridbana under året. 10 minuter bort finns en ridbana och bara några minuter med bil finns ridskolan med två ridhus, terränghinder, gräsbana, gruspaddock och ridslinga.

Här har jag råd att ha häst trots att jag studerar. Det hade inte funkat i Stockholm.

Om du hittar någon att hyra in dej hos så försök att få reda på så mycket du kan innan du skriver på ett kontrakt.
För många (absolut inte alla)är ofta mer intresserad av pengarna än att se till att pållarna har det bra vid tex hel ack.
Kan många gånger vara värt att betala lite mer och veta att man kan känna sej trygg.

Jag bor ca 2 mil utanför skövde och betalar 1700 för min stallplats. Då ingår allt utom mockning som man får göra själv.

Jag bor ca 2 mil utanför skövde och betalar 1700 för min stallplats. Då ingår allt utom mockning som man får göra själv.

Lite nyfiken på vad som ingår...:)

Insläpp- alla dagar?
Utsläpp- Alla dager?
Grovfoder?
Kraft?
Spån?
Ev täcke av och på?

In och utsläpp varje dag.
Grovfoder,hö eller ensilage. Utfodringar 4 ggr/dag.
Kraftfoder, havre, korn och betfor får även ta mineraler.
Vi använder halmpellets, vill man ha något annat får man köpa det själv.
Jag har även fått täckesbyten men vet inte om det ingår egentligen.

Dom är väldigt bra och vi försöker hjälpa varandra om vi kan :)

Jag betalar 500 kr och då ingår halm och en spån bal i månaden
hö betalar jag 2,10 kg för stallet ligger mellan skara och götene
och ridhus finns på skritt avstånd
vi hjälps åt med ut och in släpp och helger

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka