Vad kostar stallplats runt Skövde?

Mustang

Trådstartare
Funderar på att göra en rockad, och där nere finns ju "allt". Har ett sådant
jobb som har filialer lite överallt, så är "mobil" på det sättet.

Funderar nu på att satsa lite mer, och måste för planens skull spåna lite.

*Funderar för kung och fosterland på hur jag ska formulera mig för att
detta ska bli en diskutionstråd på western*
** Ricca och Gern, jag har full förståelse för eventuella PappersKorgen**

Sv: Vad kostar stallplats runt Skövde?

Välkommen hit :D
Jag funderar också på att bli Skövdebo till hösten, men jag har ju inte riktigt lika långt.

Runt Skara-Götene ligger de flesta hyror (all inclusive) på 1200-2000, mycket beroende på ridhus eller ej.
Kan tänka mig att det är det samma åt andra hållet mot Skövde till.

Runt Skara-Götene ligger de flesta hyror (all inclusive) på 1200-2000
:eek::eek::eek:

Hur lågt kan man komma om man jobbar häcken i bitar då? (alltså INTE hel-
inackordering?)

Kontrafråga då: Erat hö kan ju omöjligen kosta samma som vårat, då BETALAR
ju stallägaren för att få ha din häst hos sig??

Jag gjorde precis det du funderar på för 3 1/2 år sedan, drog från Värmland till Falköping och ja... det är här allt finns. Priser på stallplatser vet jag inte, det är nog en väldig variation som överallt annars, runt 1000-1500 för bara box och strö! Men det är gott om verksamheter runt Skara, Skövde och Falköping, förmodligen det westerntränartätaste området i sverige.:bow:

Senast ändrad:

Stallplatserna här omkring är alldeles för låga. Jag hyr inte ut under 3500:- och jag har inget ridhus. = Jag hyr inte ut stallplats :angel:
Går inte att konkurrera med dom som tydligen vill sponsra andras hästägande MEN för dig som letar stallplats är det ju bra :D

Haha, jag har nog haft tur :D

Nuvarande stallet kostar 1200, allt grovfoder ingår (halm som strö, men det använder inte jag), utsläpp varje dag. Mockar gör jag själv.
Förra stället jag stod på ingick allt, allt (tyvärr även överutfodring och sockerbitar :mad:) för 1800.

Vet ett stall ca en mil från Skara där allt ingår (dock ej mockning) med ridhus för 2500. Det står inte många hästar där..

Har faktiskt inte en blekaste om vad grovfodret runt här kostar. Min stallägare är ju jordbrukare och producerar allt själv (både vallfoder med olika ts, havre, korn, potatis, bönor.. You name it!). Det finns minst fyra stora gårdar inom en mils radie som alla producerar en varierande mängd grovfoder, så det är ingen brist direkt!

Vet ett ställe där i krokarna som tar runt 600 för helinackordering, tror i ofs man betalar kraftfodret sj men allt annat ingår. Finns både box och lösdrift och är nära till ridbana. Min kompis som bor i trakten har valt att ha hästen inackerderad ist för hemma på den gården. Både billigare och mindre jobb att ha hästen stående borta :p Stört men sant...

Mellan Skara och Vinninga gav jag 2000 för allt, utanför Grästorp (mellan Trollhättan-Lidköping) gav jag 1500 för allt, men dom var egna jordbrukare.

Men det är nog där omkring det ligger kan jag tro. I mitt gamla stall gav jag 1850 för allt utom mockning..

Du får väl skita i inackorderingar och skaffa "stalltomte" med tillhörande
häst istället!! :D

Ångrar du dig, eller något du skulle förändra i backspegeln?
Mao var det värt det att rycka upp rötterna? Själv eller tog
du med familj?

Har inte ångrat en sekund, visst lämnade man sina rötter men det är bara dryga 20 mil att åka om det behövs. Jag flyttade helt själv.

KL

Helt sjukt vad billigt det verkar vara att stå helinackorderad i era trakter.
Här får du en tom box för ca 1000kr ska du ha helservice så kostar det ca 3500 om det finns ridhus.
Kanske 3000 utan ridhus. På borås ridhus går det på ca 5000 för allt...

Dom som hyr ut hos er måste ju gå back!

Antar att det till största delen beror på vilka omkostnader stallägarna har, många tycker väl det är skönt att ha folk på gården, få lite hjälp med passning av egna djur och då behöver man inte göra nån vinst alls utan nöjer sig med att det går jämt upp bara. Om man däremot försöker få det att vara en del av försörjningen så pratar vi ju andra priser.

Senast ändrad:

Vi har förut hyrt ut här för 1750 kr....helinack....lösdrift med tillgång till egen box..
Vi bor utanför Ulricehamn.....Får inget uthyrt nu för folk tycker det är för dyrt....

Vad tittar ni på när ni söker stallplats. Vad anser ni vara ett mervärde, något som ni är villiga att betala extra för så att säga. " visst kostar det en hel del, men man får ju"....... i priset.

Just nu hade jag betalat extra för någon som blötlägger höet åt mig och har helt kalorifritt grovfoder :angel: Om denne någon kunde tänka sig att motionera hästen åt mig några timmar om dagen hade jag med varit glad. En skrittmaskin kanske? :idea:

Hagarna ska vara gräsfria, hästarna går i grupper där alla har ungefär samma (obefintliga) behov och fodras med pyttepyttegivor i småmaskiga hönät ett par gånger om dagen. Lösdrift vore inte helt fel.

Riktigt jäkla fång/insulinresistenssäkert!

Sant!
Jag tror att många häromkring som har gårdar alt hyr ut är egenföretagare, tränare m.m och då vill dom ju såklart tjäna lite.
Självklart fins det billiga stallplatser här med som en box för 500 men då får man åka låååångt ut i skogen..

Jag har pga olyckliga omständigheter precis letat stallplats ( har egentligen eget, men fick avliva min ena häst i måndags:cry:)
I första hand kollade jag efter stall med ridhus och fullservice, götene med 2mils omkrets. Hittade stall utanför Skara för 4000:- moms men då va det även helgschema= inte intressant. Slutade med att jag hittade stall med fullservice 7dagar/ vecka och bra padock behöver bara köpa kraftfoder. Kommer kosta 1500:-/ månad. Snorbilligt! Dessutom cykelavstånd:laugh: min lille kille flyttar dit när han kommer hem ifrån tränaren om 1 månad.
Tror man kan få alla varianter häromkring.

/LL

Jag har stått på 3 olika ställen runt Skövde, har flyttat de 2 första gångerna både pga avståndet men även pga andra orsaker.

Stall 1 ägs och drivs av en person som ridit på elitnivå. Har varit uttagen till OS för några år sedan, bla. Kan inte påstå att jag avr nöjd med stället. Båda hästarna vart magra som pinnar på betet (...). Lösdriftens tak rasade totalt in eftersom stallägaren inte idats skotta taket, stallägaren ringde inte och informerade. Till det obehagliga hör att hästarna varje dag brukade knytas upp inne i lösdriften och få kraftfoder samt bli visiterade, tänk om raset skett då!!!
Jag misstänker att någon använt en longerpisk inne i lösdriften för att jaga undan bla min unghäst. Jag hittade pisken utanför lösdrfiten och hästen var livrädd för pisk fastän jag aldrig använt pisk på den övht. (egen uppfödning).
Var också en bit att ta sig dit, jag ville ha närmare.
Kostade på lösdrift med full skötsel 1200:-/häst. Skulle kostat 1210:- att ha full skötsel på box. Då ingick kraft, havre, betfor, ridbana och in och utsläpp alla dagar.
Säkert ett bra ställe om man själv har bil eller bor nära så man kan komma dit varje dag och ta hand om hästen själv. Det kunde inte jag.

Stall 2 var helt ok. Lösdriftsstall, trevliga ägare. Dock är boxarna ponnymått (inga problem för mig som har ponnyer).
Samma hyra som ovan första året men efter ett år ville de höjja ganska mkt så jag valde att söka nytt.
Jag behövde åka bil eller krångla med buss och byte.

Stall 3 var nära där jag bodde (Tibro), jag kunde cykla (7 km enkel väg). Hyran var 600:-/box och då ingick in och utsläpp alla dagar, var man i stallet vid något tillfälle tog man själv hand om hästarna (fodrade eller tog in/ut).
Hö/spån/halm hjälptes man åt att köpa och hämta hem, de har bil men inte släp så det fick man hyra.
Ägarna har börjat bygga lösdrift för 2 D-ponnyer men den är inte klar.
Fina kuperade hagar med gott om träd. Finns sandgrop som hästarna kan rulla sig i.
Ingen ridbana, inget ridhus inom skittavstånd men otroliga ridvägar i skogen!

Hej
När jag hyr ut box så ingår de strö jag använder till mina hästar,halm just nu då spån är svårt att få tag på. Grovfoder (hösilage) ingår. Vi har ridbana och jag sköter ut/insläpp fodring 3ggr omdagen. Suveräna skogturer att rida i. Sen har vi 3 ridhus som ligger mellan 8km-1,5 mils köravstånd. Stor häst har jag tagit 2000 kr inkl moms och för ponny 1500 kr inkl moms. Sommarbete 500 kr inkl moms i månaden. För stor häst blir det 65 kr dagen. De är ett vettigt pris tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka