Sv: Vad kostar stallplats runt Skövde?
Jag har stått på 3 olika ställen runt Skövde, har flyttat de 2 första gångerna både pga avståndet men även pga andra orsaker.
Stall 1 ägs och drivs av en person som ridit på elitnivå. Har varit uttagen till OS för några år sedan, bla. Kan inte påstå att jag avr nöjd med stället. Båda hästarna vart magra som pinnar på betet (...). Lösdriftens tak rasade totalt in eftersom stallägaren inte idats skotta taket, stallägaren ringde inte och informerade. Till det obehagliga hör att hästarna varje dag brukade knytas upp inne i lösdriften och få kraftfoder samt bli visiterade, tänk om raset skett då!!!
Jag misstänker att någon använt en longerpisk inne i lösdriften för att jaga undan bla min unghäst. Jag hittade pisken utanför lösdrfiten och hästen var livrädd för pisk fastän jag aldrig använt pisk på den övht. (egen uppfödning).
Var också en bit att ta sig dit, jag ville ha närmare.
Kostade på lösdrift med full skötsel 1200:-/häst. Skulle kostat 1210:- att ha full skötsel på box. Då ingick kraft, havre, betfor, ridbana och in och utsläpp alla dagar.
Säkert ett bra ställe om man själv har bil eller bor nära så man kan komma dit varje dag och ta hand om hästen själv. Det kunde inte jag.
Stall 2 var helt ok. Lösdriftsstall, trevliga ägare. Dock är boxarna ponnymått (inga problem för mig som har ponnyer).
Samma hyra som ovan första året men efter ett år ville de höjja ganska mkt så jag valde att söka nytt.
Jag behövde åka bil eller krångla med buss och byte.
Stall 3 var nära där jag bodde (Tibro), jag kunde cykla (7 km enkel väg). Hyran var 600:-/box och då ingick in och utsläpp alla dagar, var man i stallet vid något tillfälle tog man själv hand om hästarna (fodrade eller tog in/ut).
Hö/spån/halm hjälptes man åt att köpa och hämta hem, de har bil men inte släp så det fick man hyra.
Ägarna har börjat bygga lösdrift för 2 D-ponnyer men den är inte klar.
Fina kuperade hagar med gott om träd. Finns sandgrop som hästarna kan rulla sig i.
Ingen ridbana, inget ridhus inom skittavstånd men otroliga ridvägar i skogen!