Vad kostar MAGTARM-balans??

Sv: Vad kostar MAGTARM-balans??

Granngården har en för 360kr tror den heter Biobact eller något. Den ska tydligen vara bättre än Magtarm som är billigare runt 200kr. Biobact innerhåller aktiva bakteriekulturer som förbättrar magmiljön blablabla (citerar maken som borstar tänderna och pratar samtidigt) Yes han kan faktiskt nästan göra 2 saker samtidigt :eek: :rofl:

Welsh skrev:
Granngården har en för 360kr tror den heter Biobact eller något. Den ska tydligen vara bättre än Magtarm som är billigare runt 200kr. Biobact innerhåller aktiva bakteriekulturer som förbättrar magmiljön blablabla (citerar maken som borstar tänderna och pratar samtidigt) Yes han kan faktiskt nästan göra 2 saker samtidigt :eek: :rofl:

Okej! Men hur mkt är det i den där biobact? 500gram??

Han minns inte storleken men den är dryg och ska räcka över månad.
Nu sticker han till jobbet så nästa fråga till mig kan inte besvaras förrän efter kl 10.00. Då är maken på plats på Granngården ;)

Okej, tack så länge! Jag kan ju ringa till granngården o fråga...

Var faktiskt och kollade på det igår... Kraffts magtarm balans kostar 256 kr (på "min" granngård) och innehåller 500 gram. Man ska ge 40 gram per dag till vuxen häst. Så cirka tolv dagar..

Tack för svaren...

Jag var på djurapoteket och köpte PROTEXIN 1kg för 483kr. Det räcker i 3månader! :)

Det var det som var billigast. Kraffts mag/tarm ska man ge 40g per dag och en 500g burk kostar ca 220kr på apoteket... Det räcker bara två veckor!! DYRT!

Protexin ger man 10g per dag så 1kg räcker i drygt tre månader, det är skillnad det!

En månad med mag/tarm= minst 440kr
En månad med Protexin (vid köp av den stora burken på 1kg)= 160kr

Hehe... tur att man kollar upp sånt där...

gejsa skrev:
Vad är det för skillnad på protexin och mag-tarm då?

Det är i princip samma sak. Veterinärerna sade att jag kunde välja vilket som, så jag valde det som blev BILLIGAST.

Var på djurapoteket och vi diskuterade där om skillnaden... Hon sade att mag-tarm brukar rekommenderas MER till just LÖSA magar (dina hästar? har läst trådar om dina hästar) så det var kanske bättre med Protexin till min som varit förstoppad. Men annars är det ju ungefär samma sak... de innehåller båda två en bakteriekultur för hästars magar!
Så du kan säkert också välja Protexin... blir ju betydligt billigare...
Ring o fråga din veterinär och de på djurapoteket!

Kan säga att min häst hade DIARRE drygt en vecka före förstoppningen... så någon störning där var det ju garanterat som gjorde att det senare blev förstoppning!
(ändå får hon sedan tidigare b-jäst, linfrökaka, betfor... och inget annat kraftfoder... just på pga hennes känsliga mage)

Ok, tack för svaret. Men b-jäst ger du det jämt? Läste att man inte kunde det. Så jag slutade. Hur är det nu eg med det?
Någon störning har dom båda två så jag vet inte hur jag ska göra.

gejsa skrev:
Ok, tack för svaret. Men b-jäst ger du det jämt? Läste att man inte kunde det. Så jag slutade. Hur är det nu eg med det?
Någon störning har dom båda två så jag vet inte hur jag ska göra.

Jag ger b-jäst hela instalningsperioden. Ökar vid fällning på höst och vår. Normalt får hon 100g, vid fällning 200-300g.

Varför skulle man inte kunna ge det hela tiden? Blir det för mkt elelr nåt??

Har ingen aning faktist. Om det är att dom menar att magen ska klara en störning själv utan b-jäst. Jag vet inte.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Foder & Strö Har fått denna galna balans mellan järn, mangan, zink och koppar. Hur sjutton ska jag tänka och balansera?
Svar
1
· Visningar
378
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka