Vad kostar hö?

N

neres

Hejsan
Är det någon som vet på ett ungedär vad hö kostar i månaden? :)
vet att det kan vara väldigt olika. Men vad ger ni för erat hö? :confused:

Sv: Vad kostar hö?

den jag funderar på att hyra får 8 kg om dagen då.

Sista fem åren har jag betalat mellan 1.50 - 2.50 / kg för hö, samt mellan 2.00 - 3.50 /kg för hösilage.

oj vad jobbigt att räkna ihop. Om man köper per bal då. Om man köper en bal från bonde, ungefär vad kostar det & hur länge räcker den?

Det beror helt på hur stora balarna är.

Där jag köpt hö så är det 20 kgs balar och det blir ju 1.60 * 20 = 32kr per bal
Och hästen äter i ditt fall runt 8 kg och då räcker en bal 2,5 dagar och varje dag så äter hästen hö för 12.80kr

Jag betalar 2,50 kr/kg dvs 25 kr balen för skulltorkat hö som jag kan hämta när jag vill hela vintern. Det har alltid varit mkt torrt och fint och jag är nöjd med det, har handlat av samma i några år.
Nu köper jag inte så mkt hö eftersom vi ger hösilage i storbal till de flesta hästar och till fåren.

Jag betalar 25 kr/balen hos min bonde och eftersom varje bal hos honom brukar innehålla ca 15-17 kg så blir kg/priset ca 1.60 kilot.

Mitt hö är ganska billigt tycker jag - det kan kosta mycket mer beroende på vem du handlar hos. Analyserat hö brukar var dyrare men då vet du också vad det innehåller och om höet räcker till eller du kanske måste komplettera med diverse kraftfoder, tillskott etc.

Hö till den hästen du funderar på att hyra kan kosta allt mellan 7 kr och 40 kr om dagen, beroende på hur mycket den får att äta och vad fodret kostar per kg. Och då är det bara hö.

Hejsan
Är det någon som vet på ett ungedär vad hö kostar i månaden? :)
vet att det kan vara väldigt olika. Men vad ger ni för erat hö? :confused:

Jag betalar ca 670kr i månaden för hösilage till min häst.

Han äter 13 kg per dag, hösilaget kostar 1,65kr per kilo, väldigt torrt.

Skulle han få hö hade han väl fått ca 12 kg om det är vettiga värden. Höet kostar 2kr per kg. Landar på ca 750 kr per månad!

Jag ger 1,40 kr/kg för hö och för 8 kg blir det 11,20 kr/dag eller 341,60 kr/månad för hö´t. (1,40x8=11,20 11,20x30,5 dagar= 341,60 kr)

Sista fem åren har jag betalat mellan 1.50 - 2.50 / kg för hö, samt mellan 2.00 - 3.50 /kg för hösilage.

Konstigt att du betalar med för hösilaget då det ändå innehåller mera vatten än hö .....

Jag ger 1.50 + moms för hösilage ( 72 TS)

oj vad jobbigt att räkna ihop. Om man köper per bal då. Om man köper en bal från bonde, ungefär vad kostar det & hur länge räcker den?

Ja det blir jobbigt, därför att allt inte är självklart. T ex betalade vi nu 1kr kg för hö, visserligen oanalyserat men vi kommer att ge hästarna hösilage när de går på fullgiva. Den är analyserad, för det betalar vi 2.50 per kg TS som inkluderar frakt och självklart återtagning av ev dåliga balar. Det senare har bara hänt 2 balar på 3 säsonger, och plasten tas tillbaka så behöver vi inte ha det problemet heller.

Vår ena häst äter ca 8 kg hösilage per dag vilket gör ca 440 kr per månad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
975
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31