Vad kostar ett meeting?

alazzi

Trådstartare
Jag "roade" mig med att räkna ut vad ett normalt meeting kan kosta. Drivmedel boende, startavgifter, boxplats för hästen. Var landar du? Tror inte ens att mina meeting har varit av de dyrare slaget, utan de ligger snarare i det lägsta spannet. Mina starter kostar runt 13-16 Euro styck och det är billigt. Skulle jag tävla rasklasser så blir det mycket dyrare direkt.

Box kostar runt 100 Euro för ett meeting, också billigare än på vissa stortävlingar.

Många av dem som tävlar samma klasser som jag gör har börjat välja bort en del tävlingar pga av kostnaderna, det har blivit för dyrt för folk som inte har ridningen som sitt yrke.

Hur är det i Sverige? Vlka kostnader hamnar man på?

Sv: Vad kostar ett meeting?

Vilka klasser (hinderhöjder) vill du veta? Det skiljer ju ganska mycket mellan 1.00 - 1.20 -1.50.
/Lady_S

Räknade lite på detta nyligen, då jag funderade på om jag hade råd att åka till SQHA Nationals...

Detta kom jag fram till:

*Showavgift för SQHA/SPHA medlemmar: 100:- (300:- i officecharge för icke medlemmar)

*Startavgifter: 250-350:-/klass. Räkna tre klasser/dag i tre dagar (ex. 2 st rasklasser, 1 st NSBA) = ca 2550:-

*Uppstallning 1100:- / meeting + 100:-/spånbal (1 st ingår) = ca 1300:-

*Camping med el 3 nätter = 1125:-

*Drivmedel: 50 mil ToR x 25:-/mil = 1250:-

Så ca 6325:- för ett tredagars meeting med normalt många starter... Då är ej mat inkluderat, samt ersättning till hästskötare.

Ska man tävla kosseklasser kan du nog lägga på minst en tusenlapp i staravgifter och vet. kostnader.

Bestämde mig för att inte åka och lägga pengarna på att rida en 3-dagars clinic istället... :D

Tävlar man på WRAS nivå sjunker startavgifterna, och ev uppstallning, men då är det oftast rephage som erbjuds, och det går fetbort för mig. Våra WRAS-tävlingar håller dessutom mycket lägre nivå än vad era tävlingar i Tyskland gör i motsvarande förbund, så jag vet inte om det är jämförbart. Få meetings, och litet utbud av klasser.

Senast ändrad:

Har anmält mej till ett dressyrmeeting söder om Sthlm, väljer dock att INTE stalla upp hästen då det "bara" är 1 timmes bilfärd bort, och trots 3 dagar blir billigare att åka fram och tillbaka till tävlingsplatsen än att stå kvar på box...

Startavgift = 810 kr (Msv C:1, Msv C:2, Msv C:2)

Boxplats meeting = 1100 kr (100 kr extra om man kommer kvällen innan)

Boende står inte utskrivet i proppen.

Soppapengar (7,6 mil * 14 kr (diesel) * 6) = 640 kr

Startavgifterna här uppe i norr ligger på allt mellan 100-300 kr för en Msv C, startar ofta fyra klasser på ett meeting. Uppstallning mellan 700-1000 kr. Spån ingår ofta inte utan man får köpa till balar för 100 kr st, jag brukar köpa två stycken.
Boende finns ofta inte på anläggningen utan vi brukar bo på vandrarhem, kostar runt 250 kr natten.
Tävlingarna ligger allt mellan hemma och 35 mil bort, där drar jag min smärtgräns för den nivån vi är på idag.

Sen ingår maten till oss tvåbenta.

Slutsumman brukar ligga på runt 1300-2400 kr per meeting + bensinpengar + ev. boende.

Det är en jäkla dyr hobby man har. :eek: Speciellt när en meetinguppstallning kostar mer än vad stallplatsen för resten av månaden gör. :angel:

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 687
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Stöter allt oftare på sk curling morsor på tävlingar. Morsan kör dit dotter och häst, plockar ut hästen, sadlar och tränsar och fixar...
2
Svar
36
· Visningar
5 773
Senast: cirkus
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 592
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 517
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden