Vad kostar det??

Sv: Vad kostar det??

ponny500 skrev:
Hejsan..
Jag undrar hur mkt det kostar att ha en lättfödd häst i månaden?? Typ foder, skoning och sånt.... men inte stallhyra.. Är det någon som vet så skulle jag bli jätte glad om den svarade :D

Min pålle är en haflinger som ju brukar anses vara lättfödda (även om jag avskyr uttrycket för de har precis lika stort behov av bra hö, vitaminer, mineraler, salt o dyl som andra hästar och är alltså ingen budgethäst alls. Det enda man får hålla igen med tycker jag är kraftfoder.
Foderkostnad/mån: ca 900:-, hovslagare ca 400:-, försäkring 250:-

Hur lyckas du med en sååå låg summa med tanke på vad du räknat in???:confused:

Jag ger min häst 18kg hösilage, 2 kg havre, 500gr lucernpellets och är redan här uppe i ca 1 130kr. Har då inte räknat in morötter och vitaminer. Dessutom spån 200kr/mån, hovvård 750kr varannan månad - redan nu är vi uppe i ca 1 680kr har då inte räknat in försäkring och kallhyra...

Du får gärna pm:a mig om var du köper ditt hösilage som verkar vara billigt! :D

Hösilaget köper jag hos en "fritidsbonde" här i grannskapet. Rundbal på 250-300 kg, kostar 200/st, levererat och allt.

Kolla runt ikring där du bor, det kanske finns möjlighet att köpa billigt där också.:idea:

Immer

Hm.... Min kille är väl inte lätt född men han är ju inte svår född heller, så jag svarar också:D

Det gäller alltså en 7 årig varmblodig travare valack

Det jag kommer på så här är:
600.- Hovslagare /varannan månad
102.- Krafft Grund /varje månad
300.- (ca) Krafft Protein /var 3:dje månad
200.- (ca) Krafft Miner Blå /var 6:e månad
2100.- Försäkring /år

Det är dom saker jag vet ungefärliga priser på, då ska det till avmaskning, vaccination, tand raspning. Och om det är några andra vet. kostnader + stallhyra 1500.-/var 3:dje månad + att jag troligtvis har glömt något:angel:

min d ponny kostar runt 1600kr/mån om man slår ut det på ett helt år. då är stallhyra, hö, halm, spån, mineraler, morötter, vaccinationer, försäkring, verkning och andra nödvändiga saker inräknade. stallhyran ligger på 600kr och försäkringen på 170kr mm. som nu när han är dålig så blir det ju ett par tusen extra denna månaden. ska man träna mm så hade jag räknat med minst 2500kr/mån :smirk:

Kostnader lättfött halvblod,
höensilage (analyserat med bra värde)= 500:-/mån
havre 160:-/mån
mineraler 25:-/mån
betfor 90:-/mån
morötter 60:-/mån
halm 150:-/mån
hovslagare var 6:e vecka 640:-
försäkring 660:-/mån
vaccinationer + övr "normal" veterinärkostn. ca150:-/mån
kallhyra 500:-/mån
Förutom träningar, utrustning mm kostar hon mig ca 2800:- i månaden. Jag vet att jag har en ganska dyr försäkring, men jag vågar inte ha annat än utökad maximal och en ganska hög livförsäkring efter att ha haft ett par "oturshästar" tidigare.

Ja, enligt min veterinär räcker det med vartannat år. Tycker man hör så olika om det, men man får väl gå på de rekommendationer man får av de som känner till hästarna... Iofs inte direkt vaccin som kostar något så det är inte värt att snåla på. Vaccinerar du varje år? I camargue brukar man vaccinera varje år.

ska du tävla så måste du lägga en grundvaccination. Sen vaccinera en gång om året med hästinuflensa och vart tredje år med stelkramp.

För att vara på den säkraste sidan ska man vaccinera mot hästinuflensan oftare.

Elisabethh skrev:
Vaccinerar du varje år?

Ja, det gör jag. Båda hästarna är grundvaccinerade sedan länge, och så revaccineras de en gång/år. Gäller både influensa och botulism.

Immer

Aha, jag tävlar inte. De hästar som inte träffar andra hästar har bara stelkramp, men det tar jag som sagt vartannat år efter rekommendation.

Har du tävlingshästar i stallet eller andra hästar träffar utomstående hästar och om de hästarna som åker iväg är vaccinerade löper DIN ovaccinerade häst större risk för att bli smittad...

min häst äter 9kg om dagen och för mig kostar det ca 279kr på en månad. sen så står han på både halm och spån men halmen betalar jag inte för så det är spånet som kostar ca 60kr balen köper (många).
sen så är det havre 1kg om dagen ( min häst blir aldeles för pigg annars:) .)
mineraler i pelets form kostar ca 280kr inte varje månad.
mineral & saltsten beror på en sten kostar ca 70kr.
min häst äter också b-vitamin:)
skonig var 6-7vecka 600-1000kr

Lycka till :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama