Vad kostar det??

P

ponny500

Hejsan..
Jag undrar hur mkt det kostar att ha en lättfödd häst i månaden?? Typ foder, skoning och sånt.... men inte stallhyra.. Är det någon som vet så skulle jag bli jätte glad om den svarade :D

Sv: Vad kostar det??

Lättfödd häst, shettis lr ardenner?:smirk:

min har inga krusiduller. bara maten kostar ca 350 i månaden, det är 10 kg hö om dagen och några dl havre o betfor.

allt som allt kostar min häst ca 900 i månaden utan kallstallhyra. Sen tillkommer ju träning, resor, utrustning, tidiga morgnar :)

Då har du tydligen ett mycket billigt hö, det är ju inte alla förunt att hitta ett grovfoder för runt 1 krona per kg.

ponny500 skrev:
Hejsan..
Jag undrar hur mkt det kostar att ha en lättfödd häst i månaden?? Typ foder, skoning och sånt.... men inte stallhyra.. Är det någon som vet så skulle jag bli jätte glad om den svarade :D

Mina minsting, ponnymärr, lättfödd,kostar följande:
hö och halm ca 600-800 kr/månad
Kraftfoder, mysli, ca 80 kr/månad
skoning 700-1200 kr var sjunde vecka
försäkring 3000 kr/år
räknar in veterinär ca 4000kr/år

jag betalar, kallhyra 2000kr/mån. hovslagare var 6.e vecka 1000kr. min äter 13 kg hö + 1 kg betfor , 2 kg havre och 2 kg musli...sen så kostar ju spån å sånt me..:devil:

just de ja..försäkring 800kr/ mån + veterinärvård....

1000 kr för hovslagare?? Här uppe kostar det typ 300kr

ponny500 skrev:
1000 kr för hovslagare?? Här uppe kostar det typ 300kr

Hmm, ja man får ju naturligtvis det man betalar för. Å andra sidan kan det istället bli saftiga veterinära räkningar, så frågan är väl om man då tjänar något på det.

Under vintertid när det är kallt har de hö bollar,fri tillgång.Det går ca 1 boll per häst o månad o de kostar ungefär 300kr st. Kraft ger jag ca 1näve havre efter ridning.De är barfota o verkar gör jag själv.Balat hö ger jag perioden efter vinter innan gräset har kommit upp o innan vintern innan det är nog kallt att kasta in en boll.

Mina går på lösdrift, klarar sig bra på grovfoder och går barfota utan problem. Hovslagare kostar 200 kr varannan månad, jag raspar däremellan. Hö/ensilage på fritillgång blir ca 400 kr/månad över vintern. Så månadskostad per häst ca 500:-

Sen till kommer vaccin vartannat år och avmaskning samt försäkring (ca 1000-1500 per år).

Jag har mina hemma, så vi kan bortse från stallhyra.

Kostnader för 1 häst är ca 1400 kronor/månad. Då har jag räknat in hösilage (20 kg/dag), havre (1 kg/dag), betfor, linfröolja, vitlökspulver, mineraler, spån, försäkring, vaccinationer och hovslagare

Immer

Köp inte häst om du inte har råd.! Det är dyrt..fick ett dyrt hästpass i dag-...puh reg+pass 1700 isch..köpt ny sadel isch...=)mkt cash som ska ut på dom vackra djuren

Whitaker skrev:
jag betalar, kallhyra 2000kr/mån. hovslagare var 6.e vecka 1000kr. min äter 13 kg hö + 1 kg betfor , 2 kg havre och 2 kg musli...sen så kostar ju spån å sånt me..:devil:

2000 kronor i kallhyra? här omkring betalas det ca 400-600 kronor..

hö 450kr/mån
halm 50kr/mån
Kraftfoder 270kr/mån
spån 150kr/mån
försäkring 1100kr/mån
hovis 650kr/8v

mga kronor i drivmedel för att fodra, hämta foder, köra på träning etc...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama