vad kostar det?

S

sara_den_rara

Hejsan :smirk: ! jag undrar vad det kostar (för er) att sko hästar på alla fyra, hur mycket brodder kostar, hur ofta man bör sko, vad är bra med att låta hästen gå barfota, hur mycket en verkning kostar m.m.

Jag kan inte så mycket om sånt. men jag vet i alla fall att det kostar olika beroende vem man går till men på ett ungifär... mvh sara ;)

Sv: vad kostar det?

920:- inkl moms kostar det för verkning, skoning, nya skor och sexton brodd för mig, skor med sex-sju veckors intervall.
Jätteduktig välutbildad hovslagare med det rätta handlaget och ögat.
Betalar vitt till hans firma med f-skatt osv..

ja jag måsste skatta mig lycklig att ha en pappa som har en tjej till hovlsagare , hon skor och värkar till mig på sommrarna.
och på vintraran skor och värkar och sätter på hela sulor plus att jag får brodd i skorna 4st per hov och sedan lämnar hon en hel låda med brodd till mig
och vet ni vad jag betalar för detta 0kronor det är underbart för mig när jag ser vad ni betalar .:banana: jag skattar mig lycklig

300 kr/häst, köper skor och snösulor själv, han står för broddarna.
för shettisarna kostar det 50 kr/häst men det är bara verkning på dom.

Mina går barfota på vintern och skos på sommaren.
Verkning+Skoning runt om 775 :- inkl moms och resa
Verkning 225 :- inkl moms och resa
Verkning+Skoning fram eller bak 475 :- inkl moms och resa

Han är verkligen en jätte duktig hovslagare som utan problem kan hämta häst själv från hagen om man inte kan komma just den tiden han kan :)

Jag betalar 500:- men så hjälper jag henne med hennes häst också så i stället för att "byta pengar" med varandra så får jag rabatt. Vet inte vad hon har för ordinarie pris...

Betalar 550:- för själva skoningen och med nya skor (vinter nu senatst) blev det 700:- svart :angel: . Broddarna köpte jag på GG 20st för 80:- tror jag det var, verkar som om det inte e superkvalitet på broddarna dock, haft dom i 4 veckor och jag tycker dom börjar "tappa" formen...

Måste hitta en ny hovslagare nu när h*n måste dra ner på hovslagarjobbet till fördel för ett annat jobb :cry: Jättet jobbigt då h*n var helt super, en välutbildad hovis. Fixade min pållas fötter så dom blivit dels en storlek större och sedan bättre vinkel/form.

Jag skor med 7 veckors intervall normalt sett om inget händer.

Jag betalade 850 kr sist då ingick 4 st vinter skor, 16 st broddar å självklart verkningen. Å så var det självklart moms inräknat då så det var en vitt skoning. inte en svart, sådant undviker jag å vill inte veta av...

Hej!

Verkar mina hästar själv (om man gör det varannan vecka blir det aldrig jobbigt!) samt köpt Easy Boots som jag har boddar till nu när det är halt. Ang hagen så är dom duktiga på att ta sig fram när det är halt - dom går försiktigt och springer där det inte är halt!
Enligt det jag upplevt så dundrar en skodd häst fram, den bryr sig inte så mycket om underlaget...!
Uppfattar oxå att en sko döljer problem, en barfota häst är lika frisk som sin hov!
Annars tar hovslagarn runt 200 kr för verkning (även shettis) och 650 kr för omskoning. Vet ej vad har tar för nya skor, tog av pållarna skorna och det var det bästa!

Mvh Lisa

skoning runt om plus verkning 400 kr. skor ca 25 kr styck och brodd ca 4 kr styck (24 brodd sammanlagt )så sammanlagt blir det väl 596 kr för en skoning.

ena hästen skos ca var 6-8 vecka den anndra har blivit var 4 vecka sen ettåringen får vi se :)

Senast ändrad av en moderator:

Min hovslagare tar 900 för skoning + skor. Sen tar han för resan också, brukar bli mellan 50 och 100 kr. Jag skor ungefär var 9e vecka. Är dock väldigt olika hur ofta det krävs på olika hästar. Beror ju på hur fort hovarna växer och vilken kvalité de har.

Jag betalar 500 kr för skoning och vekning.
700 kr med snösulor och broddar nu på vintern.
Min pålle skos var 8:e vecka.

Vi har använt två hovslagare, den förre tar 650:- för verkning och skoning men eftersom kvaliteten är lite bristande så har vi bytt till en hovslagare där varje hov tar lika lång tid som när den förre hade skott runt om. Hon tar 800:- för verkning och skoning, dessutom håller det längre, upp till tio veckor. Med den förre så höll det högst sex.

betalar 650.. skor min pålle var 6:e vecka..

Jag betalar 850kr inkl. reseersättning, 4 skor, 16 broddar, 4 snö slulor och så klart verkning.

Jätte nöjd men att jag nu hittat en hovslagare som fyller mina krav. Skor var 6.e vecka undefär.

JAg betalar som Mynta2 ungefär enligt Hovslagareföreningens riktprislista och jag vill inte betala mindre än så heller.. Tycker det är skam att outbildade hovslagare tar jobb från de utbildade geom att dumpa priserna. Visst det är nååågot billigare utanför storstadsregionerna.. men inte så lågt som vissa faktiskt betalar.

Skodde min nya häst första gången idag. Kanonhovlagare!! Tog 750 inklusive allt, satte fast sulor och verkade och så:)

sara_den_rara skrev:
Hejsan :smirk: ! jag undrar vad det kostar (för er) att sko hästar på alla fyra, hur mycket brodder kostar, hur ofta man bör sko, vad är bra med att låta hästen gå barfota, hur mycket en verkning kostar m.m.

Jag kan inte så mycket om sånt. men jag vet i alla fall att det kostar olika beroende vem man går till men på ett ungifär... mvh sara ;)
Skoning: 600.-
Verkning: 300.-
4 skor+16 broddar: 275.-
Resa: 50.-

Vi skor mellan var 6-8 vecka. Hovis har gått hovslagar utbildning ??förra året?? så han har ett mycket "modernare" skonings sätt än våran förra:D

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar