Vad kostar det egentligen att äga egen häst?

(Magazinet)
Att köpa en egen häst är nog drömmen för de flesta hästintresserade.
Men hur mycket kostar det egentligen att ha häst?
VK pratade med hästägaren Eva Jacobsson-Börjesson om omkostnaderna för det 14-åriga stoet Ariette, ett svenskt halvblod, som Eva tävlar med i medelsvår klass.

http://www.kronoberg.com/index.php?placid=15&id=193

Sv: Vad kostar det egentligen att äga egen häst?

De är mycket pengar man lägger ner på hästen , änsålänge är de mamma som betalar de mesta, men om några år får jag väl själv ta hand o de också .. :crazy:

Men gud, bara 12.000 per ÅR för uppstallning, strö, hö, havre, pellets, mineraler, betfor och eventuellt extra vitaminer? :confused:

Jag hittade ingenstans att hon hade eget stall. Eller läste jag slarvigt kanske? :smirk: :angel:

Låter i alla fall väldigt billigt med 12.000 på ett helt år...

Ullis

Även ett eget stall kostar, el, vatten, underhåll av stall/stängsel/hagar.
Jag tycker det låter som en rimlig kostnad för en häst i full kondition. Billigare än så blir det inte. Unghästar är förståss billigare då du inte har tränings och skokostnaden. Fodermässigt kan en unghäst vara lika dyr/dyrare än en vuxen.
Jag hadde tills i somras två halvblod och två ponnyer. Varav två helskodda.
Nu har jag tre ponnyer, varav en helskodd och i träning, vilket ger en betydligt lägre årskostnad. Då har jag dessutom den häst jag rider uppstallad vid ridhus över vintern. Men gratis är det inte bara för att jag har eget stall.

Vi har stall hemma och vi räknade ut att det kostar ca 1000/häst men man sparar ju in på MASSA bensin pengar ;P Dessutom trevligare

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka