Vad kostar det att DNA testa?

KungTulle

Trådstartare
Jag har hamnat i den situationen att avelsförbundet kräver att båda mina nordsvenskar ska DNA testas för att den yngre av dom ska få ut ett hästpass. (Om jag inte vill regga honom som korsning).

Dom godkänner alltså inte den språngsedel som var bevis för härstamningen när min yngre hingst kom till för 15 år sedan. Detta pga av att hans far ej är godkänd.

Sjukt tycker jag eftersom språngsedeln var det som gällde vid språnget och att deras nya regler kommit senare.

För vad är skillnaden? Både sto och hingsthållaren visste ju vilken hingst som gjort språnget och inttygat detta med sina namnunderskrifter. Det värsta är att EXAKT samma språngsedel hade godkänts av dom utan DNAtest om min Victor varit godkänd för avel.

Likaså om språnget hade skett idag och sk språngrulla hade förts och betäckningslicens varit betald.

Snacka om straffbyråkrati!

Nå är det någon bukefalist därute som har DNA testat häst nyligen och vad kostar det? Finns det olika ställen att utföra testen på och isåfall var? Hur går det till? Vem får utföra testet? Veterinär?

Snälla hjälp med info!

/Kung Tulle

Sv: Vad kostar det att DNA testa?

Man kontaktar en Id kontrollant (Pm:a om du vill ha namn på en trevlig sådan som finns i närheten) som tar tagel från hästen som sedan skickas till SLU. Dna i taglet matchas mot hingstens Dna.
Jag håller precis på med detta då mitt Wpbsto då det inte är 100% säkert vilken hingst som är far till henne(två godkännda hingstar är utpekade som skylldiga). Hennes mor var lättfotad:angel:
Tror inte det är speciellt dyrt, ett par hundralappar, max 1000 kr.
Eva

Ett DNA prov kostar runt 500:-/häst. I både ASVH och SH har det i alla fall varit krav på DNA på alla föräldrar om man vill regga häst med stam fallen efter ej godkänd hingst som ej fört språngrulla vid språnget.
Slipper du alltså att DNA typa mamman ?
För att regga mina föl som är efter vår egen halvblodshingst så krävs på föl, betäckningsintyg (tidigare språngsedel), födelsebevis samt DNA på alla tre alltså både föl, hingst och sto.
Så detta är ju inget ovanligt att de kräver DNA.
För övrigt måste tex även alla korsningsponnyer DNA typas innan reg även om de har okänd härstamning.

På alla connemaror föl krävs det DNA, kostar 500kr + moms. Tar lång tid att få resultatet. Lycka till.

gylle skrev:
Slipper du alltså att DNA typa mamman ?
.

Hur i allsindar skulle jag kunna dna testa Vickes mor? Jag har ingen ANING om vem som äger henne nu och definitivt ingen aning om hon ens lever.

Dom har bara begärt test på Vicke och på hans far)

/KT

På alla connemaror föl krävs det DNA, kostar 500kr + moms. Tar lång tid att få resultatet. Lycka till.

Ungefär hur lång tid?
Har en hingstunge e. Okänd hingst som ska DNA-testas mot en trolig pappa. Skickade in ca 10 september. Vill ha svar helst innan december, så att jag hinner regga honom innan årsskiftet.

Hoppas nu det är den här hingsten, annars lär det bli en dyr historia.. Vill ha fullständiga papper trots att han blir grå.

Ungefär hur lång tid?
Har en hingstunge e. Okänd hingst som ska DNA-testas mot en trolig pappa. Skickade in ca 10 september. Vill ha svar helst innan december, så att jag hinner regga honom innan årsskiftet.

Hoppas nu det är den här hingsten, annars lär det bli en dyr historia.. Vill ha fullständiga papper trots att han blir grå.

oj gammal tråd. :(

Gammal tråd, ja. Svarar ändå, eftersom ämnet är ständigt aktuellt.

När min hingst godkändes togs taglet på avelsvärderingen 4 oktober. Svaret kom 6 februari följande år. (Var också tvungen att DNA-testa modern.) Har för mig att det kostade i runda slängar 800:- per individuellt test.

Jag har fått nu för Dna typning för en hingst och då är det bara på han och det kostar 650 inkl moms, så räkna då om du ska ta 2 prover att det kostar 1300 då.

Kl

Undrar hur det gick för Kung Tulle..någon som vet?

I övrigt hade vi under ett års tid ständigt en massa kuvert i brevlådan om tester.

Vi fick rycka svans på alla inackorderade fölston och skicka till SVA för dna test.

Kändes lite konstigt i och med dom var redan frysmärkta och testade tidigare :confused:

Nu har jag en bunt nykomlingar som inte haft föl förut..men ganska unga ston. Får se om det dyker upp nya kuvert i brevlådan :D

AM

Om hingsten och finns utomlands då? Eller till och med död? Död förstår jag att det är svårt men de borde ju ha lite koll?
Dessutom mamman? Kan man DNA testa tex mammans andra föl för och se om mitt "föl" och hennes andra föl har liknande gener?

Någon som har erfaranhet av sånt här?
Har nämligen ett sto med okänd stam men som vi vet på papper vilka hennes föräldrar är! Jättefrustrerande! Tyvärr finns hennes föräldrar säkert i Tyskland! Någon som har en sida till Tyskland jämförelsevis med Asvh? Eller blup.se?

Mvh Michaela

Vad synd att det verkar ta sådan tid.
Registreringen blir ju dyrare om jag inte hinner regga i år.. :/

Uppfödaren av mitt sto betalar DNA-typningen, eftersom jag inte visste om att jag köpte ett dräktigt sto. Han får ju också stå för språngrullaavgiften för hingsten.

Kl

Nu har jag en bunt nykomlingar som inte haft föl förut..men ganska unga ston. Får se om det dyker upp nya kuvert i brevlådan :D

AM

Men de är väl dna-testade när de föddes? Det var ju ett tag sen de tog blod-prov istället.

knapplån

Jag slänger in en fråga här eftersom den är i samma ämne.
Jag har en korsning och det råder delade meningar om vilken eller vilka raser det är i hennes pappa. Kan jag låta DNA testa min häst för att där få reda på raserna i henne? (Eller måste testet vara på hingsten?)

Testet måste vara mot tänkbar förälder.

Man mäter ett antal genetiska markörer, på människor har jag för mig att det är 18, men jag vet inte om det är lika många i alla sorters dna-test. De som inte kommer från ena föräldern måste komma från den andra föräldern.

*knapplån*

Testet tar ca 5 veckor enligt SLU. Jag har skickat in allt utom just DNA-testet till SH, på så sätt gör dom klart allt förutom att skriva i faderns namn och härstamning i passet. Mitt föl är korsning Travare/halvblod och jag behövde endast ta DNA test mot fadern (han är ej godkänd) eftersom fölet id-kontrollerades vid moderns sida.

Ett DNA -test kostar som redan sagt runt 500kr
//Diana

Testet måste vara mot tänkbar förälder.

Man mäter ett antal genetiska markörer, på människor har jag för mig att det är 18, men jag vet inte om det är lika många i alla sorters dna-test. De som inte kommer från ena föräldern måste komma från den andra föräldern.

Jag vet ju vilka som är föräldrat till min häst. Stoet var varmbloldtrarare, men problemet är att hingsten enligt dåvarande ägare är korsning mellan Dölehäst och Paint. Enligt nuvarande ägaren är han Irrish Cob.
Jag skulle vilja veta hur det ligger till egentligen. Kan jag då göra ett DNA test på min häst för att klargöra rasen? eller måste ett prov tas på hingsten?

Hingsten måste prövas mot de man tror är hans föräldrar.

Men hingstens föräldrar finns säkerligen inte i livet idag. Hingsten börjar bli till åren själv. Går det inte att fastställa raserna via DNAtest då?
Finns det andra vägar att gå för att ta reda på raser?
(Kanske bättre jag gör en egen tråd av detta.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka