Vad kör ni för bil?

Aha! Spännande ändå.

Ser att pearl är en isofix, finns det ingen som är ungefär lika nätt som är en bältesstol? Vågar faktiskt inte riktigt ha ett såpass stort barn i en isofix-stol. Använde faktiskt inte isofix på babyskyddet heller fast det fanns ett sånt fäste :o

Så länge du inte överskrider maxvikten är det inga problem med isoisofix. Pearl xp är dessutom både en isize stol och plustestad till 105 cm. Dvs den har genomgått de tuffaste krocktester som finns. Och klarat dem galant.

Bältade stolar som tar liten plats är Britax hiway, Britax maxway, Axkid minikid och Klippan triofix recline och Klippan triofix comfort.

Monterar man dem längst in mot sätet tar de liten plats.

Vad är maxvikten för isofix? Eller det kanske är olika för olika stolar? Har en 3 åring som numera är 102cm lång och 16,9kg, inte smidigt med stolar, men tycker att hon sitter bra i vår britax hi-way än så länge.

Så länge du inte överskrider maxvikten är det inga problem med isoisofix. Pearl xp är dessutom både en isize stol och plustestad till 105 cm. Dvs den har genomgått de tuffaste krocktester som finns. Och klarat dem galant.

Bältade stolar som tar liten plats är Britax hiway, Britax maxway, Axkid minikid och Klippan triofix recline och Klippan triofix comfort.

Monterar man dem längst in mot sätet tar de liten plats.
Hi-way har vi ju idag och den kommer vi inte kunna använda tiden ut så att säga om hon ska sitta bekvämt längre sträckor än närområdet och som sagt funkar den inte riktigt med sätena bak i vår bil om man ska sätta den bakom förarstolen. Jag har försökt att montera den närmare ryggstödet men den vill inte alls leka med mig (försvinner ett par dyrbara centimeter pga halv lutning innan själva ryggstödet) då och iom att lutningen på baksätena i bilskrället är så extrem måste jag ha kil under som ytterligare ökar distansen annars blir ryggstödet helt i 90 grader och dottern blev INTE nöjd :p Det är möjligen om man kan hitta en kil som är mindre alternativt bygga upp lutningen på nåt vis? Jag vill ju gärna undvika att ha barnen fram av flera skäl men kollade vad det skulle kosta att koppla ur airbagen som en nödlösning och det var ju överkomligt, även om jag inte gärna vill som sagt. Det får bli den absoluta nödlösningen under en kortare tid innan vi köper en annan bil i så fall.

Tack för tips om de andra stolarna, ska kolla om butiken närmast har dem inne :)

Här syns tex hur mycket mer plats Mobi XP tar jämfört med Pearl XP. Så man behöver inte alltid byta bil för att få plats med barnen;)

P7170012.jpg

Och här syns Mobi XP närmast i bild och Britax Max-Fix II (Isofix) längst bort. M-F II tar även den mindre plats än XP Barnen är 5 år, 8 månader och 4 år och 8 månader.

DSC_0143.jpg
Vet du hur långa barnen på bilden är?

Mvh Miks

Vi kör en Mazda 5 nu, dock med endast en bakåtvänd stol (mitten bak, eller kanske snarare mellanraden, då bilen är 7-sitsig), och två framåtvända.

Tidigare hade vi en Toyota Corolla 04:a, med två bakåtvända stolar i, och senare ett babyskydd, en bakåtvänd stol och en framåtvänd. Fungerade jättebra. Vi är dock korta båda två, så vi har sällan problem att få plats där fram ;)

Vad är maxvikten för isofix? Eller det kanske är olika för olika stolar? Har en 3 åring som numera är 102cm lång och 16,9kg, inte smidigt med stolar, men tycker att hon sitter bra i vår britax hi-way än så länge.

Isize stolar (monteras med isofix just nu) har individuella vikter. Då räknar man 33-stolens vikt= vikt på barnet. Isofix fästena är nämligen godkända för max 33 kg. Men de har även en max längd på 105 cm

Vanliga isofix stolar har Maxvikt på 18 kg.

I ditt fall hade jag köpt en rymligare bältesmonterad. Tex Britax maxway eller Axkid minikid. De tar båda mindre plats i bilen

Hi-way har vi ju idag och den kommer vi inte kunna använda tiden ut så att säga om hon ska sitta bekvämt längre sträckor än närområdet och som sagt funkar den inte riktigt med sätena bak i vår bil om man ska sätta den bakom förarstolen. Jag har försökt att montera den närmare ryggstödet men den vill inte alls leka med mig (försvinner ett par dyrbara centimeter pga halv lutning innan själva ryggstödet) då och iom att lutningen på baksätena i bilskrället är så extrem måste jag ha kil under som ytterligare ökar distansen annars blir ryggstödet helt i 90 grader och dottern blev INTE nöjd :p Det är möjligen om man kan hitta en kil som är mindre alternativt bygga upp lutningen på nåt vis? Jag vill ju gärna undvika att ha barnen fram av flera skäl men kollade vad det skulle kosta att koppla ur airbagen som en nödlösning och det var ju överkomligt, även om jag inte gärna vill som sagt. Det får bli den absoluta nödlösningen under en kortare tid innan vi köper en annan bil i så fall.

Tack för tips om de andra stolarna, ska kolla om butiken närmast har dem inne :)

Du kan inte bygga upp lutningen. Är den för mycket med kilen så minska bågen. Om den är längst ut.

Britax maxway och Axkid minikid är båda rymligare än hiway. Jag kan lägga in bilder senare idag!

Du kan inte bygga upp lutningen. Är den för mycket med kilen så minska bågen. Om den är längst ut.

Britax maxway och Axkid minikid är båda rymligare än hiway. Jag kan lägga in bilder senare idag!
Lutningen blir precis lagom med kil och bågen längst ut. Så den sitter lite där den sitter då jag inte kan flytta den närmare ryggstödet.

Har du bild på maxway, minikid och hi-way i samma bil? :)

Vi har en v70 och två bilstolar, en minikid och en izikid. Fungerar skapligt.

Ska snart montera bilstolar i pickupen också (Nissan navara), det ska bli spännande och se om det går :p

:D Passaten skryter ju med utrymme, stämmer det?

Vi bytte nyligen vår passat pga att vi aldrig hade fått in en stol bakom förarsätet om min man skulle kunna köra . (189 lång). Även pga dubbelvagnen visserligen gick in i bagagen men att handla mat med vagnen i...ja då fick man packa bra i eller framför sätena... Otroligt irriterande även om jag i övrigt verkligen gillade min bil .

Vi ville inte heller ge upp 4hjulsdriften och landade i en Audi q7. Ett monster till bil som är sjukt bra att köra och med 20 cm extra i bredd kan man dessutom få plats mellan 2 bakvända stolar i baksätet. Sen hur man tar sig tid kan ju kräva lite smidighet haha men ändå, underbart. Med de bakersta sätena nerfällda (7sitsig) får vagnen plats plus en storhandling med mat!

Lutningen blir precis lagom med kil och bågen längst ut. Så den sitter lite där den sitter då jag inte kan flytta den närmare ryggstödet.

Har du bild på maxway, minikid och hi-way i samma bil? :)
Ingen hi-way. Men max-way och minikid kan jag ordna. Men vet inte om jag hinner idag. Har jäkla massa att ordna denna vecka hehe

Vi bytte nyligen vår passat pga att vi aldrig hade fått in en stol bakom förarsätet om min man skulle kunna köra . (189 lång). Även pga dubbelvagnen visserligen gick in i bagagen men att handla mat med vagnen i...ja då fick man packa bra i eller framför sätena... Otroligt irriterande även om jag i övrigt verkligen gillade min bil .

Vi ville inte heller ge upp 4hjulsdriften och landade i en Audi q7. Ett monster till bil som är sjukt bra att köra och med 20 cm extra i bredd kan man dessutom få plats mellan 2 bakvända stolar i baksätet. Sen hur man tar sig tid kan ju kräva lite smidighet haha men ändå, underbart. Med de bakersta sätena nerfällda (7sitsig) får vagnen plats plus en storhandling med mat!
Vilken årsmodell på passat och med vilken stol?

@MaRomer det är ju ingen panik än :)

Vilken årsmodell på passat och med vilken stol?

@MaRomer det är ju ingen panik än :)
08a hade vi. Vi har ett gäng olika stolar, en brio zento satt bakom passagerarstolen men tanken var en acta graco Cosmic tror jag den heter eller en britax highway.
Britaxen sitter bakom föraren nu i q7an och då kan mannen sitta med gott om plats utan att stolen kommer åt.

Närmast i bild ca 118 cm, längst Bort ca 104 cm. Bilderna tagna i vintras, pojkarna fyllde 6 resp 4 år i vår. (mina barn )
Tack!
Det förklarar varför vi var tvugna att byta tidigare på sonen. Han är längre än din äldsta och växte ur sin maxi cosi mobi vid 4,5 . Öronen var ovanför kanten. Han fyller 6 i sommar och sitter framåt även om jag inte är jättenöjd över det.

För mej är det viktigare att veta längd på barnen än ålder när jag kikar på bilderna men jag kan förstå att det är viktigt att nöta in åldern på dina läsare! Kul att se bilderna iaf!

Mvh Miks

Tack!
Det förklarar varför vi var tvugna att byta tidigare på sonen. Han är längre än din äldsta och växte ur sin maxi cosi mobi vid 4,5 . Öronen var ovanför kanten. Han fyller 6 i sommar och sitter framåt även om jag inte är jättenöjd över det.

För mej är det viktigare att veta längd på barnen än ålder när jag kikar på bilderna men jag kan förstå att det är viktigt att nöta in åldern på dina läsare! Kul att se bilderna iaf!

Mvh Miks

Tänk på att den Mobi jag lagt in bild på är XP. Mobi SPS har kortare rygg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 354
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 694
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar