Vad kör ni för bil?

Ett alternativ för oss men som tyvärr inte är hybrid är Fiat Freemont, 7 sistig. Kostar ca 300' ny. Den är ganska liten mot vad jag är van vid, ffa bakersta sätena och är det uppfällt så kan man glömma ta med sig vagnen. Har inte provat bilstolar i heller. Dock trevlig att köra, kunde kanske vara något bränslesnålare med tanke på att det är ny bil. Men å andra sidan, en ny volvo av större modell eller en Pajero sörplar ju i samma omfattning, om inte mer. Så allt är relativt.

Ett alternativ är ju att köra en dieselbil på rapsolja, men då brukar inte garantierna på bilen gälla. RME etc har väl också sina nackdelar? Volvon tankade jag etanol större delen av året, men någon direkt ekonomisk vinst blev det inte eftersom den drack lite mer och tappade lite i effekt (så bensin i tanken om hästsläpet var på kroken)
Vi körde förbi bilhandlare och lyfte in bilstolen i en outlander plug in och jösses vad mycket plats det var kvar! Jag blev nästan paff när jag bad sambon sätta sig fram och se om han hade plats och det var gott om plats där med. Den vi tittade på var 7-sitsig men bakre sätena låg ner (vi behöver dem inte heller) och med det utrymmet i bagaget hade vi lätt kunnat ställa in vår vagn och en väldig massa packning! Däremot hade det blivit tight om vi behövt 7 platser.

Vi körde förbi bilhandlare och lyfte in bilstolen i en outlander plug in och jösses vad mycket plats det var kvar! Jag blev nästan paff när jag bad sambon sätta sig fram och se om han hade plats och det var gott om plats där med. Den vi tittade på var 7-sitsig men bakre sätena låg ner (vi behöver dem inte heller) och med det utrymmet i bagaget hade vi lätt kunnat ställa in vår vagn och en väldig massa packning! Däremot hade det blivit tight om vi behövt 7 platser.
Vi har också kollat på den, men tycker den är jättetrång eftersom vi är 7 i familjen. Men om 2-3 år är vi nog inte i behov av 7sitsig då äldsta barnet är 16 i år. Så vi funderar på att köra med det vi har tills dess och sedan ta en diskussion och översyn.

Vi kollade lite på hybrider i våras. Vi behöver kunna dra minst 1800 kg och då blev utbudet ganska begränsat. Typ Lexus RX400h och Volvo V60. Vi lade ner det för det blev för dyrt för oss. Lexus-säljaren såg dessutom ganska förskräckt ut när jag sa att vi har ett 2tons-släp (den har 2 ton släpvagnsvikt) och menade att även om den får dra så mycket så är den egentligen inte gjord för det (vridmomentsmässigt osv). Så han rekommenderade en annan bil om man drar ofta (vilket vi iofs inte gör).

Vi får förresten plats med en bakåtvänd barnstol (MaxiCosi Moby) bakom förarplatsen i Subarun (Outback, har för mig att vi har samma bil?). Men jag är 1,68, så det kanske är det som är skillnaden.

Vi kollade lite på hybrider i våras. Vi behöver kunna dra minst 1800 kg och då blev utbudet ganska begränsat. Typ Lexus RX400h och Volvo V60. Vi lade ner det för det blev för dyrt för oss. Lexus-säljaren såg dessutom ganska förskräckt ut när jag sa att vi har ett 2tons-släp (den har 2 ton släpvagnsvikt) och menade att även om den får dra så mycket så är den egentligen inte gjord för det (vridmomentsmässigt osv). Så han rekommenderade en annan bil om man drar ofta (vilket vi iofs inte gör).

Vi får förresten plats med en bakåtvänd barnstol (MaxiCosi Moby) bakom förarplatsen i Subarun (Outback, har för mig att vi har samma bil?). Men jag är 1,68, så det kanske är det som är skillnaden.
Jag kör legacy. Det är en -05 om årsmodellen spelar roll och det går inte ens om man trycker upp förarstolen mot barnstolen (vilket det står i instruktionen att man inte ska heller). Dessutom behöver tösabiten ny stol snart för benen är för långa för hi-way (funkar men långa sträckor kommer hon få duktiga domningar i rumpan och skräddarställning bli den lite smal för ) så den kommer bebis få ärva och dottern byta till en med mer plats. Hur vi ska få in en större är rätt oklart.. :p

Jag kör Passat, fantastisk dragbil och vald för att kunna kombneras som familjebil men vi väntar bara på 1an.

Min syster som har 3 kids tätt har haft Fords större modeller. Inga fantastiska dragbilar kanske men toppen med barn.

Vi kör BMW nu, en 530 och en 325. Vi hade en liten Ford fiesta som andrabil innan och löjligt nog var det bättre plats i passagerarsätet framför vår maxi cosi i den än i 530:n...
Vi klurar också på det här med bil. Just nu lutar det åt att dottern får vända framåt när hon är drygt tre och lillasyster ska flytta från babyskydd till vanlig bakåtvänd. Känns inte optimalt men vad ska man göra? Köpa en buss för att man har två ungar och vi föräldrar är normallånga..?

BMW är trånga gällande bilbarnstolar. Men jag monterar en hel del stolar då det är mitt jobb. Och kan tipsa om Maxi Cosi Pearl XP som rymmer barn upp till 105 cm långa. Den tar liiiiten plats! Att vända en 3åring framåt är inte ett alternativ i min värld. Även Klippan Triofix Recline eller Comfort tar liten plats. Likaså Britax Maxway eller Axkid Minikid.

När du skriver Maxi Cosi gissar jag att ni har en Mobi SPS eller Mobi XP? Dessa stolar är jättebra, men de tar även stor plats i bilen. Börja med att byta ut den.

Jag han mååånga fler bilder om ni vill se;)

Pearl XP.
P7200041.jpg

Concord Reverso i BMW:
10913594_10153276071893738_739209743_n.jpg

Jag kör legacy. Det är en -05 om årsmodellen spelar roll och det går inte ens om man trycker upp förarstolen mot barnstolen (vilket det står i instruktionen att man inte ska heller). Dessutom behöver tösabiten ny stol snart för benen är för långa för hi-way (funkar men långa sträckor kommer hon få duktiga domningar i rumpan och skräddarställning bli den lite smal för ) så den kommer bebis få ärva och dottern byta till en med mer plats. Hur vi ska få in en större är rätt oklart.. :p

Samma årsmodell som vår då. Om ni egentligen skulle vilja vänta några år med ny bil vore det kanske ett alternativ att kolla om det finns ngn barnstol till storasyster som skulle passa bakom förarsätet (@MaRomer verkar ha koll...)

BMW är trånga gällande bilbarnstolar. Men jag monterar en hel del stolar då det är mitt jobb. Och kan tipsa om Maxi Cosi Pearl XP som rymmer barn upp till 105 cm långa. Den tar liiiiten plats! Att vända en 3åring framåt är inte ett alternativ i min värld. Även Klippan Triofix Recline eller Comfort tar liten plats. Likaså Britax Maxway eller Axkid Minikid.

När du skriver Maxi Cosi gissar jag att ni har en Mobi SPS eller Mobi XP? Dessa stolar är jättebra, men de tar även stor plats i bilen. Börja med att byta ut den.

Jag han mååånga fler bilder om ni vill se;)

Pearl XP.
P7200041.jpg

Concord Reverso i BMW:
10913594_10153276071893738_739209743_n.jpg

Det är maxi cosi mobi vi har.

Vi har ändå pratat om att byta bilar sen skatten rasat i höjden, lutar åt Volvo igen, vi ska prova stolarna i svärmors nyare V70 och se hur det verkar.

Det är maxi cosi mobi vi har.

Vi har ändå pratat om att byta bilar sen skatten rasat i höjden, lutar åt Volvo igen, vi ska prova stolarna i svärmors nyare V70 och se hur det verkar.

V70 är en trång bil när det gäller baakåtvända stolar. Där hade jag om möjligt ändå bytt ut Mobi (SPS eller XP) Mot tex Britax Max-Way eller Axkid Minikid om barnet är större. De tar mindre plats och speciellt MaxWay sitter mycket bra i mitten i denna bil!

V70 är en trång bil när det gäller baakåtvända stolar. Där hade jag om möjligt ändå bytt ut Mobi (SPS eller XP) Mot tex Britax Max-Way eller Axkid Minikid om barnet är större. De tar mindre plats och speciellt MaxWay sitter mycket bra i mitten i denna bil!

Men åh.. Finns det nån vettig fyrhjulsdriven bil med bra utrymme i?
Dottern är än bara två år men lång för sin ålder, vi får väl titta på andra stolar då..
Och just att montera i mitten har vi funderat på. Måste stolen ändå vila mot sätena framför?

Dottern är än bara två år men lång för sin ålder, vi får väl titta på andra stolar då..
Och just att montera i mitten har vi funderat på. Måste stolen ändå vila mot sätena framför?

dubbelt dubbelt dubbelt

Senast ändrad:

Den enda stol som får ltas mot sätena framför är Britax Two-Way. Detta då den saknar stödben. Alla andra stolar måste monteras fristående. Dvs de får ej luta mot sätet framför, med får röra sätet.

100% av stolens vikt måste vara på stödbenet!

Jag har monterat en del i skoda och subaru och de är rymliga. Xc90 har jag som mål att testa i i sommar. Men inget är klart ännu!

Om din stol i nuläget har vikt på sätet framför måste du montera om den innan ett barn åker i den. Stolen är ej krocktestad eller godkänd för att luta mot sätet.

Nejdå, den lutar helt på stödbenet, men vi kör ju bak sätet så mycket det går utan att barnstolen rör sig och det fick vi uppfattningen att vi skulle göra.

Maken är väldigt intresserad av bilar och vet ganska exakt vad han inte vill ha. Subaru och Skoda går nog bort :D
Hunden är gammal nu, annars är det bara BMW och Volvo som sväljer bur och hyfsad barnvagn i bagaget.
Men buren kanske vi kan bortse ifrån snart. Då blir utbudet lite större. Passaten skryter ju med utrymme, stämmer det?

Här syns tex hur mycket mer plats Mobi XP tar jämfört med Pearl XP. Så man behöver inte alltid byta bil för att få plats med barnen;)

P7170012.jpg

Och här syns Mobi XP närmast i bild och Britax Max-Fix II (Isofix) längst bort. M-F II tar även den mindre plats än XP Barnen är 5 år, 8 månader och 4 år och 8 månader.

DSC_0143.jpg

Nejdå, den lutar helt på stödbenet, men vi kör ju bak sätet så mycket det går utan att barnstolen rör sig och det fick vi uppfattningen att vi skulle göra.

Maken är väldigt intresserad av bilar och vet ganska exakt vad han inte vill ha. Subaru och Skoda går nog bort :D
Hunden är gammal nu, annars är det bara BMW och Volvo som sväljer bur och hyfsad barnvagn i bagaget.
Men buren kanske vi kan bortse ifrån snart. Då blir utbudet lite större. Passaten skryter ju med utrymme, stämmer det?

Passaten upplever jag som rymlig. Har sällan frågor när det gäller den. Så gissar det inte är så många problem där;) JAg får ju oftast bara problemen till mig hehe

Tack för massa bra input @MaRomer! Då finns det en del att titta på, trodde inte det var så stor skillnad på storlek på de olika stolarna. Och kan man montera en i mitten går det ju utnyttja mer av utrymmet i baksätet i övrigt.

Tack för massa bra input @MaRomer! Då finns det en del att titta på, trodde inte det var så stor skillnad på storlek på de olika stolarna. Och kan man montera en i mitten går det ju utnyttja mer av utrymmet i baksätet i övrigt.

Jag har testat många stolar och har många hemma. Så bara fråga på

@MaRomer det där verkar ganska lovande ändå. Jag vill ju helst inte ha något barn fram då det inte känns tryggt av flera anledningar men jag ska faktiskt leta upp den där pearl XP och prova den bakom förarstolen och framför allt med dottern i. Går den hinner vi ju spara ihop och köpa en laddhybrid kontant (alternativt den dagen det inte är värt att laga Subarun längre... Den börjar bli dyr att äga numer) vilket vore det allra bästa egentligen. Vi är ju inte sådär vansinnigt långa som sagt men just hi-way är det inte möjligt ens på en fläck. Det försvinner tyvärr en del plats bak då man inte får in stolen hela vägen. Sätena är ju lite galet formade tyvärr.

Vad jobbar man med om man jobbar med att montera bilbarnstolar? :p verkstad? Butik?

@MaRomer det där verkar ganska lovande ändå. Jag vill ju helst inte ha något barn fram då det inte känns tryggt av flera anledningar men jag ska faktiskt leta upp den där pearl XP och prova den bakom förarstolen och framför allt med dottern i. Går den hinner vi ju spara ihop och köpa en laddhybrid kontant (alternativt den dagen det inte är värt att laga Subarun längre... Den börjar bli dyr att äga numer) vilket vore det allra bästa egentligen. Vi är ju inte sådär vansinnigt långa som sagt men just hi-way är det inte möjligt ens på en fläck. Det försvinner tyvärr en del plats bak då man inte får in stolen hela vägen. Sätena är ju lite galet formade tyvärr.

Vad jobbar man med om man jobbar med att montera bilbarnstolar? :p verkstad? Butik?

Man driver Sveriges största bilstolsblogg. vilket medför att jag testar bilstolar åt Maxi cosi, Axkid, Besafe, Klippan, cybex, jollyroom och massa andra. Ihop med att jag föreläser om säkerhet i bil och gör monteringar mm mm

Man driver Sveriges största bilstolsblogg. vilket medför att jag testar bilstolar åt Maxi cosi, Axkid, Besafe, Klippan, cybex, jollyroom och massa andra. Ihop med att jag föreläser om säkerhet i bil och gör monteringar mm mm
Aha! Spännande ändå.

Ser att pearl är en isofix, finns det ingen som är ungefär lika nätt som är en bältesstol? Vågar faktiskt inte riktigt ha ett såpass stort barn i en isofix-stol. Använde faktiskt inte isofix på babyskyddet heller fast det fanns ett sånt fäste :o

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 354
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 694
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar