Vad kör ni för bil?

Amha

Trådstartare
Jag tror att jag får bäst svar här. Vi väntar vår nr.2 och har konstaterat att när bebisen övergår till bakåtvänd bilbarnstol måste vi ha en ny bil så jag har fått i uppdrag att kolla runt lite redan nu så man har gott om tid på sig. Tanken var väl egentligen inte att byta bil redan nu men vi har en hi-way bakom passagerarsätet och man kan INTE köra med en sådan bakom förarsätet helt enkelt trots att vi är ca 170 och 175-180cm långa. Dessutom kommer dottern att behöva byta till en något rymligare stol innan vi vänder henne framåt.

Jag har sagt att vår nästa bil kommer bli en plug-in-variant vilket sambon håller med om är vettigt. Jag vill ha möjligheten att dra släp med den.

Så, ni som har fler barn i baksätet, bakåtvänt, vad kör ni?

Vi har två bilar (en Saab 9-5 årsmodell -05 och en Volvo V70 årsmodell -00) med likadana uppsättningar bakåtvända stolar i; Britax Hi-Way och Two Way. I båda bilarna har vi Hi-Wayen i mitten och Two Wayen bakom passargerarsätet. Detta gör att förarsätet kan vara i vilket läge som helst, medan det i passagerarsätet blir lite (men fullt acceptabelt för en på 170 cm) trångt. Vi har dock inte fällt ner 'klacken' på Two-Wayen utan vår korta 5-åring åker fortfarande med stolskanten direkt an mot baksätets rygg.

Kompisen har sin Hi-Way bakom passagerarsätet i en V70 årsmodell ca -08 och då blir det nästa inget utrymme alls kvar för benen. Gamla V70 är rymligare.

Vi har en Fiat Doblo och plats med tva bakatvända och en bältesstol bak och ok plats framför (bältestolen sitter bakom föraren). Den har skjutdörrar och det är ngt jag aldrig mer vill vara utan (iaf inte sa länge barnen är sma. Lätt att komma in och ur pa parkeringsplatser, ingen risk att barnen slänger upp en dörr.

Men den far inte dra sa mkt sa dra hästtransport blir svart. Finns som benin, disel och gas.

Vi har en Skoda Superb (kombi, 2012, elegance) och det är nästan löjligt vad mycket plats det är i den.

Jag ÄLSKAR den.
Valde mellan den och V70 och Volvon har inte på långa vägar samma utrymme i baksätet.

(Den snittdrar 0.49 när jag kör korta sträckor. Diesel, 2.0)

Vi har två bilar (en Saab 9-5 årsmodell -05 och en Volvo V70 årsmodell -00) med likadana uppsättningar bakåtvända stolar i; Britax Hi-Way och Two Way. I båda bilarna har vi Hi-Wayen i mitten och Two Wayen bakom passargerarsätet. Detta gör att förarsätet kan vara i vilket läge som helst, medan det i passagerarsätet blir lite (men fullt acceptabelt för en på 170 cm) trångt. Vi har dock inte fällt ner 'klacken' på Two-Wayen utan vår korta 5-åring åker fortfarande med stolskanten direkt an mot baksätets rygg.

Kompisen har sin Hi-Way bakom passagerarsätet i en V70 årsmodell ca -08 och då blir det nästa inget utrymme alls kvar för benen. Gamla V70 är rymligare.
Jag var inne på att sätta en till hi-way i mitten men har insett att det inte kommer funka då de i Subarun dels byggt upp mittensätet så det blir för instabilt med två bredvid plus att vi som sagt behöver en bredare platsen mellan stolarna är dessutom snål :/

Har en tanke att åka antingen i morgon själv eller i helgen med sambon och kolla in Mitsubishi outlander plug in-hybrid. Verkar vettig i pris och finns några ex man kan kolla på här i närheten. Någon som vet något om platsen i outlandern? Har fått helt OK poäng som familjebil men det är frågan hur okej det är så att säga.

@Blueberry grannen har ju iofs en Skoda från samma år, kanske kan vara samma modell då, det den kan falla på är väl plug in. Får kolla upp om det finns. Gillar Skoda annars, tycker de verkar vara sjyssta bilar.

Vi kör Volvo V70 2006 och har en bältesstol bakom föraren, HiWay i mitten och TwoWay till höger. Det är ju ingen plats över direkt, men det går.

Vi har även en gång kört Toyota Auris med tre barn. HiWay fram, Twoway bak till höger, babyskydd bakom föraren och mig i mitten. Därtill var vi dock nödda och tvungna och det var inte bekvämt någonstans. Inte ens för föraren, för jag tycker att sikten blir väldigt dålig om man har en bakåtvänd stol fram.

Har en passat alltrack 2014
Mycket nöjd! Superbra utrymme, nästan bättre än amarok 2014
Bakåtvänd stol får plats i baksätet med bebisens babyskydd i fram

Hade en golf 2013 innan, något sämre plats i den, men ok, vår V70-2002 hade också bra plats.
Mazda6 2004 sämre utrymme

Har en passat alltrack 2014
Mycket nöjd! Superbra utrymme, nästan bättre än amarok 2014
Bakåtvänd stol får plats i baksätet med bebisens babyskydd i fram

Hade en golf 2013 innan, något sämre plats i den, men ok, vår V70-2002 hade också bra plats.
Mazda6 2004 sämre utrymme
Får man plats med 2 bakåtvända i baksätet på passaten? Såg att det ska komma en plug in förhoppningsvis senare delen av det här året.

Har en ny passat 2015 och i den får vi plats med två bakåtvända. Nya passaten är betydligt rymligare än den äldre. I vår 2011 hade två bakåtvända twoway inte funkat. I den fick passagerarsätet en grymt rättuppstående lutning med stolen bakom. I nya är det gott om plats även med stol bakom.
Var väldigt sugen på laddhybriden men eftersom den först skulle komma tidigast till hösten kunde jag inte vänta med att plocka ut en ny bil (tjänstebil).
Som andrabil har vi en Kia ceed funkar även den med med två bakåtvända highway.

Vi har även en Up (tillsalu) den funkar inte med två bakåtvända.

Nu har inte barnet ens bort in sig i livmodern än men jag kör en Jeep Grand Cherokee CRD och tänkte fortsätta göra det.

Bakåtvänd stol kommer sitta på höger sida bak. Jag är så kort att jag kan sitta på passagerarsidan fram ändå och kör jag får sambon sitta bredvid barnet bakom mig.

Sen har vi diverse andra bilar också men de kommer inte knodden att åka i. Möjligen min sommarmerca undantaget men det blir samma placering av bilbarnstol där.

Har en ny passat 2015 och i den får vi plats med två bakåtvända. Nya passaten är betydligt rymligare än den äldre. I vår 2011 hade två bakåtvända twoway inte funkat. I den fick passagerarsätet en grymt rättuppstående lutning med stolen bakom. I nya är det gott om plats även med stol bakom.
Var väldigt sugen på laddhybriden men eftersom den först skulle komma tidigast till hösten kunde jag inte vänta med att plocka ut en ny bil (tjänstebil).
Som andrabil har vi en Kia ceed funkar även den med med två bakåtvända highway.

Vi har även en Up (tillsalu) den funkar inte med två bakåtvända.
Det låter lovande. Jag blir gärna eld och lågor när det kommer till sånt här men att vänta på passaten hade inte gjort något egentligen då mini inte kommit än och så hinner man spara lite till. Ska vänta in att min faster använt klart babyskyddet så jag kan prova det bakom förarsätet. Har för mig att jag hade det där ibland med dottern och då är det ju lugna puckar ytterligare några månader. Ska se vad den kan tänkas landa på i pris och hur lång tid det skulle ta innan vi faktiskt har den på uppfarten. Skulle produktion ta en evighet kan det ju bli knapert om bebis växer som dottern gjorde efter en trög start. Det babyskyddet fick bytas före 6 mån :o

Jeep cherokee är ju en rejäl bil, har en äldre sådan här på gatan. Tyvärr uppfyller den inte vårt miljökrav.

Jag tror att jag får bäst svar här. Vi väntar vår nr.2 och har konstaterat att när bebisen övergår till bakåtvänd bilbarnstol måste vi ha en ny bil så jag har fått i uppdrag att kolla runt lite redan nu så man har gott om tid på sig. Tanken var väl egentligen inte att byta bil redan nu men vi har en hi-way bakom passagerarsätet och man kan INTE köra med en sådan bakom förarsätet helt enkelt trots att vi är ca 170 och 175-180cm långa. Dessutom kommer dottern att behöva byta till en något rymligare stol innan vi vänder henne framåt.

Jag har sagt att vår nästa bil kommer bli en plug-in-variant vilket sambon håller med om är vettigt. Jag vill ha möjligheten att dra släp med den.

Ford focus halvcombi (dvs golfklass bil) barnet satt bakåtvänt mitt bak i en maxiCosi mobi. (och vi fick utan problem in två pers till i bak.

(men vi har inte dragkrok)

Många moderna riktigt stora bilar är inte så himla stora inuti. Vi hade problem att få in stolen i en stor Volvo när vi hyrde en.

Ford focus halvcombi (dvs golfklass bil) barnet satt bakåtvänt mitt bak i en maxiCosi mobi. (och vi fick utan problem in två pers till i bak.

(men vi har inte dragkrok)

Många moderna riktigt stora bilar är inte så himla stora inuti. Vi hade problem att få in stolen i en stor Volvo när vi hyrde en.
Tyvärr är det ju så. Jag kollade igenom supermiljöbilarna enligt senaste listan och det är rätt pyttiga bilar. Det är ju helst en bil på den listan vi önskar oss men åtminstone laddhybrid som sagt. Det är mycket viktigt i vårt val av nästa bil.

Vi drar inte särskilt mycket släp i dagsläget men jag har ingen större lust att behöva byta bil till den dagen jag vill ta hem en häst igen iom att vi tänkte köpa nytt. Släp brukar ju gå att lösa men att få tag på bil lite hastigt och lustigt i akutfallen kan ju vara lite svårare och två påställda bilar är bara väldigt onödigt då vi i regel ändå åker kollektivt och tänkt fortsätta med det.

Tyvärr är det ju så. Jag kollade igenom supermiljöbilarna enligt senaste listan och det är rätt pyttiga bilar. Det är ju helst en bil på den listan vi önskar oss men åtminstone laddhybrid som sagt. Det är mycket viktigt i vårt val av nästa bil.

Vi drar inte särskilt mycket släp i dagsläget men jag har ingen större lust att behöva byta bil till den dagen jag vill ta hem en häst igen iom att vi tänkte köpa nytt. Släp brukar ju gå att lösa men att få tag på bil lite hastigt och lustigt i akutfallen kan ju vara lite svårare och två påställda bilar är bara väldigt onödigt då vi i regel ändå åker kollektivt och tänkt fortsätta med det.

Finns nog Ford focus helkombi med dragkrok. Kanske finns för vår också men då skulle man ju knappast släpa runt på en häst utan mer en spegel eller en soffa, den är så lätt.

Den är inte supermiljöbil men är miljöbilsklassad (säkert bara för att den går på etanol också iofs).

Jag kör Mitsubishi Pajero 3,5 Gdi (7-sistsig) Den stora varianten och tillhör de större på marknaden, så tyvärr tycker jag det är dåligt med plats i alla andra bilar. Man vänjer ju sig fort :angel:. Vi har just nu bilstol i mitten bak. I vår andra bil som är Saab 9-5 har vi nu bilstol höger bak.

I förra Pajeron hade jag tre bakåtvända stolar + bälteskudde samtidigt, det fick plats det med. Bälteskudden bakerst och tvillingvagnen bredvid.
När jag körde Volvo 945 så hade vi en bakåtvänd stol fram samt en bakvänd bakom den. Använde bilens integrerade bilkudde i mitten och hade babyskyddet bakom förarstolen.

Vi diskuterar också bilbyte till något mindre, för det är inte försvarbart om något år att köra runt i en koloss till bil oavsett hur skön den är att köra och hur mycket plats man har osv. för den sörplar bensin som vissa pimplar kaffe i detta land. Även här är på tapeten med någon hybrid. Speciellt som sambon jobbar på kommunens energibolag och de har laddningsstolpar till fritt förfogande.

Den enda hybrid jag kört är Lexus RX450h. Underbar, tyst osv. men alldeles jättedyr i inköp. Kan även konstatera att även om jag är van vid skärm i bilen som berättar än det ena och än det andra om förbrukningar och statusar osv så är det ingenting mot Lexusens, ska jag någonsin ha en sådan så måste jag köra med den avstängd, för den drog till sig alldeles för mycket uppmärksamhet att se hur motorn jobbade, vilken överföring osv i rörligt spel. Och jag är inte ens tekniknörd. Men ögonen var ju mer där än på vägen. Jag tyckte även den var lite läskig eftersom jag är van att köra mycket på varvtalsljud osv och den här var ju helt tyst ffa vid start. Pigg rackare dock.

Jag kör Mitsubishi Pajero 3,5 Gdi (7-sistsig) Den stora varianten och tillhör de större på marknaden, så tyvärr tycker jag det är dåligt med plats i alla andra bilar. Man vänjer ju sig fort :angel:. Vi har just nu bilstol i mitten bak. I vår andra bil som är Saab 9-5 har vi nu bilstol höger bak.

I förra Pajeron hade jag tre bakåtvända stolar + bälteskudde samtidigt, det fick plats det med. Bälteskudden bakerst och tvillingvagnen bredvid.
När jag körde Volvo 945 så hade vi en bakåtvänd stol fram samt en bakvänd bakom den. Använde bilens integrerade bilkudde i mitten och hade babyskyddet bakom förarstolen.

Vi diskuterar också bilbyte till något mindre, för det är inte försvarbart om något år att köra runt i en koloss till bil oavsett hur skön den är att köra och hur mycket plats man har osv. för den sörplar bensin som vissa pimplar kaffe i detta land. Även här är på tapeten med någon hybrid. Speciellt som sambon jobbar på kommunens energibolag och de har laddningsstolpar till fritt förfogande.

Den enda hybrid jag kört är Lexus RX450h. Underbar, tyst osv. men alldeles jättedyr i inköp. Kan även konstatera att även om jag är van vid skärm i bilen som berättar än det ena och än det andra om förbrukningar och statusar osv så är det ingenting mot Lexusens, ska jag någonsin ha en sådan så måste jag köra med den avstängd, för den drog till sig alldeles för mycket uppmärksamhet att se hur motorn jobbade, vilken överföring osv i rörligt spel. Och jag är inte ens tekniknörd. Men ögonen var ju mer där än på vägen. Jag tyckte även den var lite läskig eftersom jag är van att köra mycket på varvtalsljud osv och den här var ju helt tyst ffa vid start. Pigg rackare dock.
Oj, den var sådär 100' mer än vad jag hade hoppats på. Jag ska dra iväg sambon i morgon på biltitt där vi ska spana in outlandern och se om vi kan prova bilstolen där i. Lär återkomma med resultat. Finns förhoppningsvis lite mer att kolla på där också så man kan få ett hum.

Vi kör BMW nu, en 530 och en 325. Vi hade en liten Ford fiesta som andrabil innan och löjligt nog var det bättre plats i passagerarsätet framför vår maxi cosi i den än i 530:n...
Vi klurar också på det här med bil. Just nu lutar det åt att dottern får vända framåt när hon är drygt tre och lillasyster ska flytta från babyskydd till vanlig bakåtvänd. Känns inte optimalt men vad ska man göra? Köpa en buss för att man har två ungar och vi föräldrar är normallånga..?

Vi kör BMW nu, en 530 och en 325. Vi hade en liten Ford fiesta som andrabil innan och löjligt nog var det bättre plats i passagerarsätet framför vår maxi cosi i den än i 530:n...
Vi klurar också på det här med bil. Just nu lutar det åt att dottern får vända framåt när hon är drygt tre och lillasyster ska flytta från babyskydd till vanlig bakåtvänd. Känns inte optimalt men vad ska man göra? Köpa en buss för att man har två ungar och vi föräldrar är normallånga..?
Vända framåt hade jag inte gjort redan så tidigt. Då hade jag hellre sett över möjligheterna att ha en stol i passagerarsätet fast jag inte gärna har barnen fram.

Oj, den var sådär 100' mer än vad jag hade hoppats på. Jag ska dra iväg sambon i morgon på biltitt där vi ska spana in outlandern och se om vi kan prova bilstolen där i. Lär återkomma med resultat. Finns förhoppningsvis lite mer att kolla på där också så man kan få ett hum.

Ett alternativ för oss men som tyvärr inte är hybrid är Fiat Freemont, 7 sistig. Kostar ca 300' ny. Den är ganska liten mot vad jag är van vid, ffa bakersta sätena och är det uppfällt så kan man glömma ta med sig vagnen. Har inte provat bilstolar i heller. Dock trevlig att köra, kunde kanske vara något bränslesnålare med tanke på att det är ny bil. Men å andra sidan, en ny volvo av större modell eller en Pajero sörplar ju i samma omfattning, om inte mer. Så allt är relativt.

Ett alternativ är ju att köra en dieselbil på rapsolja, men då brukar inte garantierna på bilen gälla. RME etc har väl också sina nackdelar? Volvon tankade jag etanol större delen av året, men någon direkt ekonomisk vinst blev det inte eftersom den drack lite mer och tappade lite i effekt (så bensin i tanken om hästsläpet var på kroken)

Jeep cherokee är ju en rejäl bil, har en äldre sådan här på gatan. Tyvärr uppfyller den inte vårt miljökrav.

Miljöbil och vårt liv är inte en kombination som fungerar. Jag försöker iaf vara lätt på gasen och tänker att jag drar mitt strå till stacken när jag kör runt på andra som inte kör bil ;)

Hade jag bott i stan (utan häst) hade jag bara åkt kollektivt.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Hej, tänkte höra med er andra föräldrar vad ni kör för bil? Just nu känns det liksom omöjligt att hitta en som kan passa oss... Vi har...
2
Svar
32
· Visningar
9 354
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 694
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar