Vad komplettera med för foder till gammal häst?

Flummflicka

Trådstartare
Min varmblodskille börjar bli till åren (20) och jag funderar på om det kan vara bra att komplettera grovfodret med något?

Har sedan många år stått på fri tillgång hösilage och endast fått lite tillskott på mineraler. Han har alltid varit ( och är ) väldigt rund, fin och musklad, men tycker att nu senaste veckorna börjar han tappa lite. Kan såklart vara en tillfällighet iom att betet blev sämre (har nu sedan helgen börjat få hösilage) men funderar ändå på om det kan vara att kompletera hösilaget med något, men VAD? Är helt borttappad i det här med foder nu för tiden känns det som.

Han rids ca 4-5 dagar i veckan och går på lösdrift på vintern.

SÅ, är det något man bör ge nu när han börjar komma upp i åren? Vad kan man ge om han fortsätter tappa hull och muskler?

Sv: Vad komplettera med för foder till gammal häst?

Vad har du för analysvärden i hösilaget?

Lusern funkar ju alltid...

Lusern, gärna blött (lättätet) om han accepterar lite fuktig mat. Man behöver inte sjösätta det till soppa för att det ska bli lättare att äta.

En skvätt olja på kan ge den sista pushen i rätt hullriktning.

Har hört eller läst någonstans att forskning kommit fram till äldre hästar har ett ganska högt förhöjt behov av fosfor och protein.
Låter vettigt iallafall vad gäller protein, men bör kollas upp, jag kommer nämligen inte riktigt ihåg vart jag fått det ifrån, och allt man hör är ju inte sant som du vet...

Olja i maten till gammal häst, helt klart ett bra tips.

Annars är helfodret 16 plus från d&h super. Provat själv, rena trolleriet:laugh:

*kl*

Hoppas att dte är okej att jag kapar tråden lite grann.. Tycker min häst börjar tappa (muskler) och funderar på vad jag ska komplettera med.. De går på bete fortfarande, och stödfodras med halm då ingen av hästarna lider av undervikt om man säger så ;) och de andra hästarna ser bra ut, men min gamle tycker jag som sagt tappar. Han är 22 år och har fram till för sex veckor sen tränats aktivt, sen har han vilat pga skada och ska nu ridas igång försiktigt. Han kan ju så klart tappa muskler helt enkelt för att han inte tränas, men jag funderar på om det är mer? Analys på betet har jag inte, men med tanke på att det är ganska sent, betet inte särskilt kraftigt och de dessutom äter (inga stora mängder men dock) halm, så tycker jag att det kan vara protein som behövs? Jag har inga siffror på gräset som sagt så hur mycket vågar jag då ge? Han brukar få lusern vintertid men mer än ett kilo vill han sällan äta, knappt det ibland.. kan det räcka som start, hur snabbt borde man se skillnad o veta om det behövs mer? Vågar man ge soja "i blindo" och i så fall hur mycket vågar man ge?

Så här ser han ut nu när han blivit försoffad.. Han har som ni ser inga som helst problem att hålla hullet (på gott och ont), utan det är musklerna jag funderar över..

robin-5.jpg

Tacksam för hjälp! :)

Halm är ju egentligen ingenting att stödfodra med. Innehåller ju bara energi. Varför stödfodrar man med halm egentligen ??Det är ju protein som behövs. Hö/ensilage eller lusern. Hästarna lär ju även fälla nu, så då behövs rejält med protein, annars faller dom ur eller blir seg/grinig/trött.

Nu var inte det min fråga. Hästarna behöver strå. Halm = strå. Vad de däremot inte behöver är ännu mer energi eller protein och uppenbart så funkar det utmärkt för alla utom en häst, och då verkar det ju vettigare att tillskottsfodra den hästen, än att överutfodra de andra (indirekt äta ihjäl sig).
Inlägget var ett försök till att få tips på min undran men eftersom det inte är möjligt så tar jag det någon annanstans.

Vad har du för analysvärden i hösilaget?

Lusern funkar ju alltid...
Inte alltid. Min gammmelhäst fick enorma allergiska reaktioner av lucern (detta hände två gånger i samband med att jag började ge lucern, så jag vet att det var det). Lucern är dock inte så tokigt att testa först.

Till ts: Däremot när hästen börjar bli äldre har den svårare att tillgodogöra sig protein och energi ur grovfodret och behöver något mer lättupptagligt. På gamla hästar som inte håller hull rekomenderas betfor och vetekli. Men som sagt, testa lucern först och se vad som händer. Det kan ju vara en tillfällig nedgång som du säger.

Kan det göra någon skillnad om jag börjar med ett halvt kilo, och sen går upp till ett ca? På hur lång tid borde jag se om det har nån effekt eller om det behövs mer? Om det behövs mer, eftersom han inte är jätteförtjust i lucern då, vågar jag ge soja "i blindo" och hur mycket vågar man då ge?

Har köpt lucernpellets (hippos) idag eftersom det är det jag vet att han äter i rimliga mängder. Kraffts fick han kolik av, så det vågar jag inte ge igen, dumt att chansa.

Jag hade börjat med ett kilo om det är som du säger, att han har gått ner. Är han på nerväg måste något göras rätt snabbt, annars fortsätter det i fel riktning.

Äter han inte ett kg, så har han ju i alla fall börjat få i sig. Sv. Foder har väl Dangrönt vill jag minnas, är det de du menar?

Annars kan du kanske prova Hippo Alfa, som är ett kraftfoder med god smak, bra protein och grönmjöl.

Jodå, energi/protein behövs nu när det tryter i gräset samt när hästar fäller.

Ja, men vem säger att de behöver MER än vad de får nu - förutom den hästen som jag frågade om? Intressant att du kan räkna ut vad mina hästar behöver när det enda du vet är just "hästar"... Annars brukar man behöva ta hänsyn till en del olika faktorer när man beräknar foderstater, oavsett om de räknas på exakta siffror eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: tanten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 323
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
677
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka