Vad kommer hända våran lille vän...

Domino_s

Trådstartare
För ett par veckor sedan började det sitta en katt på våran altan, brydde mej inte nåt vidare om den första dagarna. Men snart tog jag mej en närmare titt, mager så revbenen stack ut och alldeles sårig. Frågade runt lite, men ingen verkar äga den, förmodligen en sommarkatt (som är fruktansvärt vanligt här hos oss)

Jag kan inte se djur lida så jag gav den mat och vatten som den vräkte i sej, katten börjar nu bli lite rundare och kommer tidsenligt varje kväll..;)

Den är dock livrädd för människor, men från att ha sprungit såfort den sett oss så sitter den lugnt kvar när man sitter precis innanför fönstret och kikar på den. Man får dock inte röra sej, då blir den rädd.

Nu är det så att vi ska flytta om ett par månader (ca 2), inom samma stad. Nu börjar jag oroa mej för hur det ska gå med våran lille vän. När vintern kommer och allt...:crazy: Hade hoppats på att han skulle komma såpass nära att man fick tag i honom så jag kunde göra rent såren och kanske ge honom en klick ohyremedel.

Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråden, mest skriva av mej. Tycker det är hemskt vad folk gör mot sina katter. Bara struntar i dom. Jag har 3 egna katter, varav den ena är en från ett djurhem.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Hör av er till katthem eller om ni känner någon som kan vara jourhem åt den, om det inte går att hitta någon lösning så är det barmhärtigast att ta kontakt med en jägare och skjuta den för den kommer mest troligt inte överleva vintern om den är mager redan nu på sommaren. :(
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Problemet är att det går inte att få tag i den, den är jätterädd för människor, även om den nu vågar äta utanför fönstret när vi tittar på den.

Det skulle väl vara med en fälla i så fall...

Jag kikade lite på olika hemsidor, men som det ser ut runt omkring här är det fullt på alla katthem och alla som inkommer som inte är omplaceringsbara på en gång avlivas...:crazy: Iofs är det väl bättre än att frysa ihjäl.

Kanske kan jag sätta en lapp på fönstret att vi har flyttat...:angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Du kan ju kolla katthemmen som ligger lite längre ifrån, det katthemmet jag adopterat ifrån och är stödhem åt avlivar inte katterna om de inte mår risigt.

Du kan nog få låna en kattfälla av något av katthemmet om du frågar. Har ni möjlighet att ha katt?
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Problemet är att det går inte att få tag i den, den är jätterädd för människor, även om den nu vågar äta utanför fönstret när vi tittar på den.

Det skulle väl vara med en fälla i så fall...

Jag kikade lite på olika hemsidor, men som det ser ut runt omkring här är det fullt på alla katthem och alla som inkommer som inte är omplaceringsbara på en gång avlivas...:crazy: Iofs är det väl bättre än att frysa ihjäl.

Kanske kan jag sätta en lapp på fönstret att vi har flyttat...:angel:

Mvh Domino_s

Oj, det är ytterst få katthem som kostar på avlivning bara för att det inte finns plats. Man låter hellre bli att ta in. Så kolla runt, det är mycket vanligare att man får nej om det är fullt än att dom ta sin och skickas direkt på avlivning.
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Ett annat alternativ är att kolla med de som flyttar in i er bostad senare om de kan tänka sig att ta hand om katten. Det är en chansning men man vet aldrig, hade det varit jag som flyttat in hade jag tagit över katten också.
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Jag tycker att ni ska försöka att fånga in katten och kontakta djurhem.
Men om ni inte hittar någon lösning på det sättet, så tycker jag att ni ska försöka se till att katten blir avlivad.
Allt för många katter går ett grymt öde till mötes och svälter ihjäl på hösten/vintern.

Jag har ett förslag på en enkel fälla som man kan göra själv. Jag har fångat en katt själv på detta sätt. Jag fångade en väldigt skygg vildkatt som såg risig ut. Sen tog jag den till veterinär för avlivning. Det var en katt som höll till på ett industriområde, där jag jobbade. Chefen var godhjärtad och betalade avlivningen.

Ta en låda. Kanske en låda av plast, gärna en låda som har lite tyngd och lådan ska vara lite större, nästan 1m2 stor.
Ställ lådan på marken upp och ner.
Ställ en skål med mat längst inne i lådan.
Lyft lådan i ena änden och palla upp den med någonting, tex en upp och nedvänd vanlig hink.
Detta är så att katten kan komma åt maten.
Bind ett snöre i hinken (handtaget)
Dra snöret så att det räcker hela vägen in, där ni kan sitta och lurpassa.
Var noga med att hinken bara precis är instucken en liten, liten bit under plastlådan, så att hinken går lätt att dra bort.
Ni kan ju prova så att hinken går att dra bort (så att plastlådan trillar ner) innan katten kommer i närheten, så att ni är säkra på att fällan fungerar.

Om katten inte vågar gå in i lådan och äta maten, börja då med att ställa maten precis utanför lådan, så att katten vänjer sig vid lådan.
Flytta sen successivt matskålen en liten bit i taget längre och längre in i lådan.
Det är en tidsfråga, men katten kommer att sakta vänja sig vid lådan.

Sen, när matskålen står längst inne i lådan (motsatt sida där hinken med snöret står), då är det dags att lägga sig och lurpassa på att katten ska komma och gå in i lådan för att äta mat.

När katten är längst inne i lådan och äter mat, så drar man med ett bestämt ryck bort spannen, och har allt gått bra då, så har man fångat katten.

Sen behöver man en platta av något slag, tex en spånplatta. Den behöver inte vara så grov, men den måste vara så stor att den täcker plastlådans öppning.
När katten är fångad i lådan, så stick försiktigt in plattan, så att det blir som ett "golv" i lådan.
Nu har ni säkrat katten och kan ta den med in. Vänd lådan försiktigt, men håll hela tiden i "locket".

För säkerhets skull, så bör ni i detta steget gå in i ett litet rum, kanske badrummet. Stäng dörren om er. Var gärna 2 st som kan hjälpas åt.

Nu är det dax att flytta katten till transportburen. Det kan vara det svåraste momentet. Katten försöker säkert smita undan.

Men eftersom ni nu är i ett litet rum när ni ska flytta katten, så blir det lättare att fånga in katten igen om den smiter.

Jag har för mig att när jag fångade en vildkatt på detta sättet, så lyfte vi försiktigt på spånplattan, och då låg katten och tryckte i ena hörnan. (var rädd) Då tog jag bara honom och stoppade honom i en transportbur.

ANVÄND HANDSKAR när ni ska ta i katten, för att skydda händerna mot vassa klor!

Jag rekommenderar att ni är 2 när ni ska göra detta.

Om man vill, och om plastlådan inte väger så mycket, så kan man lägga en tung sten ovanpå lådan, så att den alldeles säkert trillar ner när man drar bort hinken. Prova gärna att dra bort hinken flera gånger innan katten kommer dit, så att ni vet att fällan fungerar, plus att ni märker om det är bäst att dra snabbt i snöret, eller långsamt. Jag tror att det är bäst att dra ganska snabbt i snöret, för katten kommer att vara på sin vakt, och det är ju bäst att överraska den.

Skulle vara kul och höra om ni har användning för fällan, och hur det gick.
-Lycka till!
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Får man fråga varför du inte tog kontakt med en jägare som kunde avliva den risiga vildkatten direkt istället för att låta den utstå skräcken att bli fångad och transporterad? Eller såg du först att den behövde avlivas efter den var infångad?
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Du kan ju kolla katthemmen som ligger lite längre ifrån, det katthemmet jag adopterat ifrån och är stödhem åt avlivar inte katterna om de inte mår risigt.

Du kan nog få låna en kattfälla av något av katthemmet om du frågar. Har ni möjlighet att ha katt?

Jag ska absolut kolla runt på dom olika alternativen. Det är en ganska söt pojke, men han behöver lite kärlek och omvårdnad.. Och ännu mer mat! (Och ett rejält bad som det ser ut som..;))

Jag har bekanta genom min mamma som tillverkar "snälla" fällor i div storlekar, kanske kan höra med dom om man får låna en. (men då kanske man ska ställa fram blötfoder så han blir riktigt lockad)

Vi har 3 kastrerade killar sedan innan, har haft katt hela livet (mamma har fött upp i många år) så kunskapen finns. Vet dock inte vad sambon skulle säga om ännu ett tillskott i familjen.. Tanken har väl dock slagit med en gång, eller flera...:angel:

Men på nåt sätt måste jag ju försöka hjälpa den stackaren... Han har nyss varit här ikväll och fått "nattamat", jag hade glömt fylla på skålen nu ikväll, det talade han bestämt om genom att krafsa lite på fönstret...

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad kommer hända våran lille vän...

Jag tror att de flesta viltvårdare har fällor, i alla fall de häromkring. Annars kanske kommunen kan hjälpa dig vidare. Vi fångade en förvildad katt med lånad fälla och viltvårdaren "tog hand" om katten sen. Just den katten såg väldigt sjuk ut och mådde nog bäst av att få komma till katthimlen.
 

Liknande trådar

Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 718
Relationer Situationen är något rörig och svårförklarad. Men i korta drag är det såhär : Det tog slut mellan mej och mitt ex i mars, då jag var...
Svar
8
· Visningar
1 669
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 022
D
Övr. Katt Hej, Tyvärr är det så att min katt är mobbad på vår gata. Vår gata är nog den kattrikaste i Umeå och det finns i alla fall ett 10-tal...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp