Vad kommer hända med hästnäringen?

Lickety

Trådstartare
Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av "färdiga" och fina hästgårdar till salu, inte längre enbart till fantasipriser. Ridskolor som går i konkurs... Ja, listan kan göras lång. Vad kommer hända med hästnäringen, kommer det vända snart eller fortsätta? Så tråkig utveckling för näringen...
 
Finns en del mindre gårdar som verkar vara svårsålda. Iofs kanske även villor inte är så lättsålda idag överlag heller. Men har reagerat på det.

Hästar kommer aldrig att försvinna. Men visst är det en förändring som sker. Snart kommer kanske inte vem som helst ha möjlighet att skaffa ponny eller häst på samma sätt som det varit.
 
Tyvärr känner ju i alla fall jag att jag definitivt inte vill ha något med ridsporten att göra heller efter allt som kommit fram de senaste åren
I toppen verkar det pågå märkliga saker, men de allra flesta vanliga ryttare, som utgör bredden och bulken i hästnäringen, har ju inte direkt med det att göra. Jag tycker ridningen i toppen ändrats mycket de senaste 10-15 åren, och det kan vara att vi nu ser svaret på varför hästar går såpass annorlunda nu för tiden. Men för gemene hästälskare är det mest tragiskt om hästeriet faller.
 
Jag är en evig optimist och tänker att saker går i cykler. Just nu är ridsporten inne i en kritisk period där den kommer vara tvungen att ändra form och funktion. Kostnadsmässigt så tror jag att spåret kommer gå ner i pris igen när ekonomin vänder. För 14-15 år sen låg spånet på 100:-/balen men när ekonomin kom tillbaka så sjönk spånpriset igen.

Hästmarknaden går också upp och ner. Jag söker en D-ponny att köpa för att utbilda just och de vräks verkligen inte bort. Bra hästar kostar och utbildade/tävlade ponnier är tokdyra! De hästar jag ser som är billiga är swb i yngre år och outbildade äldre hästar. Annars är jag förvånad över priserna på hästnet faktiskt.
 
Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av "färdiga" och fina hästgårdar till salu, inte längre enbart till fantasipriser. Ridskolor som går i konkurs... Ja, listan kan göras lång. Vad kommer hända med hästnäringen, kommer det vända snart eller fortsätta? Så tråkig utveckling för näringen...
Hur många ridskolor har gått i konkurs senaste tre åren? Två? Tre?

Vi har Henric v Eckerman som är världsetta rekordlänge och innan det var Peder Fredriksson världsetta. Vi har under flera decennier haft ett otroligt hopplandslag med rekordframgångar som det var ett århundrade sedan vi hade liknande framgångar. Tänk bara All-in och sättet Peder Fredriksson hanterade den hästen. RolfGöran Bengtsson och Malin Bayard, t ex.

Äntligen har man tagit tag i de värsta avarterna inom speeduppfödning och speedutbildning fastän det kommer att utövas vidare så finns kunskapen om den mer utbredd nu.

Det finns varierande häst-utbildningar för våra ridskole-ungdomar ändå från högstadienivå och uppåt som inte kostar skjortan och kräver sexuella tjänster.
 
Jag är en evig optimist och tänker att saker går i cykler. Just nu är ridsporten inne i en kritisk period där den kommer vara tvungen att ändra form och funktion. Kostnadsmässigt så tror jag att spåret kommer gå ner i pris igen när ekonomin vänder. För 14-15 år sen låg spånet på 100:-/balen men när ekonomin kom tillbaka så sjönk spånpriset igen.

Hästmarknaden går också upp och ner. Jag söker en D-ponny att köpa för att utbilda just och de vräks verkligen inte bort. Bra hästar kostar och utbildade/tävlade ponnier är tokdyra! De hästar jag ser som är billiga är swb i yngre år och outbildade äldre hästar. Annars är jag förvånad över priserna på hästnet faktiskt.
Ja, priserna ligger generellt högt, trots många fler hästar till salu. Men en del får inte sålt heller.
 
Hur många ridskolor har gått i konkurs senaste tre åren? Två? Tre?

Vi har Henric v Eckerman som är världsetta rekordlänge och innan det var Peder Fredriksson världsetta. Vi har under flera decennier haft ett otroligt hopplandslag med rekordframgångar som det var ett århundrade sedan vi hade liknande framgångar. Tänk bara All-in och sättet Peder Fredriksson hanterade den hästen. RolfGöran Bengtsson och Malin Bayard, t ex.

Äntligen har man tagit tag i de värsta avarterna inom speeduppfödning och speedutbildning fastän det kommer att utövas vidare så finns kunskapen om den mer utbredd nu.

Det finns varierande häst-utbildningar för våra ridskole-ungdomar ändå från högstadienivå och uppåt som inte kostar skjortan och kräver sexuella tjänster.
Jag vet inte hur många ridskolor som har gått i konkurs, men många är konkurshotade tyvärr https://sverigesradio.se/artikel/ridskolor-riskerar-konkurs-djupt-oroad
Det är bra att vi har både mer kunskap och världsettor, men det kommer bli svårt med bredden om det inte vänder på andra plan och det ganska snart.
 
Jag är inte ett dugg förvånad över att hästnäringen har tuffa tider, med höga räntor, lågkonjunktur, arbetslöshet, torka mm så jag förstår att allt färre har råd att fortsätta som förut, oavsett om det är ridskolor, medryttarhästar eller egna hästar.

Jag räknade kallt med att få avliva mina hästar i höst, jag hade inte orkat varesig ekonomiskt eller fysiskt att fortsätta som tidigare år och vara beroende av om grannes traktor startade + min bil har tagit mycket stryk av alla släpvagnstransporter och att köra vatten dagligen när det fryser.

Om jag inte är helt ute och seglar har ju även betäckningssiffrorna visat på en sjunkande trend de senaste åren, så att hitta bra hästar till överkomliga priser blir allt svårare samtidigt som marknaden att sälja hästar blir allt sämre iom att färre har råd.

De här är nog mina sista hästar, jag tror inte jag kommer orka som fodervärd eller medryttare när de är borta och då har jag haft egen häst sedan 1985 och satt till häst innan jag kunde gå på 60-talet. Morfar och mormors sista häst och mamma som höll i. :heart
 
Hästmarknaden går också upp och ner. Jag söker en D-ponny att köpa för att utbilda just och de vräks verkligen inte bort. Bra hästar kostar och utbildade/tävlade ponnier är tokdyra! De hästar jag ser som är billiga är swb i yngre år och outbildade äldre hästar. Annars är jag förvånad över priserna på hästnet faktiskt.
Bra hästar kostar, och det finns alltid en marknad för dem som kan betala.

Fast hästnet säger bara vad folk önskar sig. Får de verkligen det?
 
Intressant tråd!
Gällande Hästnet så kanske folk chansar och hoppas de kan få bra betalt, det är en hel del unga hästar (0-2år) till salu nu i väldigt varierande prisklass.
Hästar kostar ju dock varje månad så ibland kanske vissa hellre väljer att sälja till vrakpris för att undvika just detta🤷‍♀️

Ang stallplats etc så är ju de inackorderade beroende av stallägare, men ffa de med eget stall har ju möjligheten att justera utetider/strö/beteslängd/tävling- och träningsmöjligheter för att hålla kostnaderna i schack.
 
Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av "färdiga" och fina hästgårdar till salu, inte längre enbart till fantasipriser. Ridskolor som går i konkurs... Ja, listan kan göras lång. Vad kommer hända med hästnäringen, kommer det vända snart eller fortsätta? Så tråkig utveckling för näringen...
Jag tänker att hästnärigen formar om sig den väg som det blir mest ekonomisk hållbar. Hästkärleken är stark hos många av oss. Kanske fler lösdrifter, hästar som klarar av att gå ute dygnet runt utan täcke, ryttare som tycker att skogen funkar som bra alternativ till ridhusen, färre välstammade högoktaniga hästar för höga priser och dyra försäkringar, och fler pålitliga ponnier som man inte siktar mot stjärnorna med. Islandshästvärlden växer sig ju stark och det tror jag står för något mer än bara de två extra gångarterna.
 
Jag tänker att hästnärigen formar om sig den väg som det blir mest ekonomisk hållbar. Hästkärleken är stark hos många av oss. Kanske fler lösdrifter, hästar som klarar av att gå ute dygnet runt utan täcke, ryttare som tycker att skogen funkar som bra alternativ till ridhusen, färre välstammade högoktaniga hästar för höga priser och dyra försäkringar, och fler pålitliga ponnier som man inte siktar mot stjärnorna med. Islandshästvärlden växer sig ju stark och det tror jag står för något mer än bara de två extra gångarterna.
Även som stallet min syster hade häst där insatallade gemensamt tog in hö. Så som det ser ut idag förstår jag att det är dyrt när allt ska betalas för att andra ska göra.
 
Även som stallet min syster hade häst där insatallade gemensamt tog in hö. Så som det ser ut idag förstår jag att det är dyrt när allt ska betalas för att andra ska göra.
Men att hålla maskiner och lägga tid på att göra det själv är långt ifrån gratis. Eller att hålla vallarna i skick för foderproduktion.
Eller menade du att de liade vallen och hässjade tillsammans?
 
Men att hålla maskiner och lägga tid på att göra det själv är långt ifrån gratis. Eller att hålla vallarna i skick för foderproduktion.
Eller menade du att de liade vallen och hässjade tillsammans?
Hur mycket det kostar beror ju på hur många det är som delar på kostnaden och hur nya maskinerna är 🙂.
Att hässja kan du ju få bra med betalt i EU bidrag så det är ju inte helt. Ja jag haft hässjat hö.
 
Även som stallet min syster hade häst där insatallade gemensamt tog in hö. Så som det ser ut idag förstår jag att det är dyrt när allt ska betalas för att andra ska göra.
Min sambo har gjort sitt eget hö till sina dåvarande kor, men säger att han inte gör om det igen. Maskinerna och underhållen av dem är dyra, och man kan inte planera in när höet ska tas, då allt beror på vädret för dagen. Det kan bli en väldig stress om man har ett heltidsjobb också. Så vi bestämde att det nog blir enklast och även billigare att köpa från grannbonden. ☺️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp