Vad kör ni för bil ?

Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag köpte mig en Kia Sportage 4wd -98 alldeles nyligt. Den ska tjänstgöra som dragbil i vinter är det planerat. Jag är glatt överraskad över hur trevlig den är att köra och över hur bränslesnål den är. Rymlig inne i den är den också, stort bagage. Den får dra som max 1900kg om jag minns siffrorna exakt.
Relativt billiga delar till den verkar det vara också, köpte just nållager och packningssats till främre drivlinan, båda sidor för ynka 300kr. Nya frihjulsnav, 2000kr/par inkl frakt samt ny bensintank 2100kr.
De priserna tycker jag är rätt humana efter att ha köpt reservdelar till Mitsubishi senaste tio åren...de kan konsten att ta betalt de :-[
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Det är lättare att acceptera när man inser att Statoil inte längre skickar julkort och krya-på-dig-hälsningar... ;)
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Vi har en Saab 9-5 kombi, diesel. Suuupernöjd med den som både dragbil och familjebil :)
Sen har vi en gammal Volvo 945 bensin som andra bil som också är helt okej att åka i och dra med, men den är ju bra mycket klenare så Saaben är trevligare att dra med.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Vill slå ett slag för Ford Kuga. Min drar ca 0,65 per mil utan släp, och ca 0,8 med. Ford har oförjänt dåligt rykte tycker jag. Har även haft en Mondeo (dock utan dragkrok) som har tuffat på utan några problem i dryga 30.000 mil.

Har precis skaffat en Ford Kuga (aut) också, den får dra 2100 med BE och även 2100 med utökat B.

Min drar nog lite mer med släp än din, har ett stort bojsläp! Har inte kört på vintern med den!

Har också haft Mondeo förut, den var snålare både vanlig körning och med släp, men framhjulsdrift otillräckligt på vintern när man skulle dra, annars kanon, aldrig några fel!

Hade en Kia Sorento (2008 aut) mellan Mondeon och Kugan, kanon att dra med, men dieselförbrukningen alldeles för hög, 1,4 med släp, 1,1 vanlig körning, dyr skatt!
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag kör BMW X5 diesel, galet nöjd med den. Den drar ca 0,9-0,97 l/mil i snitt per tankning. Kör flera gånger i månaden med släp lastat med 700kg-kuse :)
På långkörning (ca 30 mil) med tungt släp drog den 0,86 l/mil :)
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

kl

Någon som vet ungefär vad det behövs för motor som minimum för att dra hästsläp, en häst? Jag letar bil och ser många mellanbilar med 136hk men är det för lite?
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Funderar på att köpa en Subaru Imprezia -08 då de får dra 1600kg. För jag resonerar som så här, en liten bil att åka runt i och sen ska sambon köpa en större dragbil som får dra 2000kg eller mer, så då räcker det med 1600kg om jag bara ska köra en häst t ex och låna sambons bil när det behövs. :)
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag kör VW Tiguan, årsmodell -12, det är en suverän dragbil utan att vara vräkig. Drar 2000.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

kl

Någon som vet ungefär vad det behövs för motor som minimum för att dra hästsläp, en häst? Jag letar bil och ser många mellanbilar med 136hk men är det för lite?

Beror ju på om det är diesel eller bensin. Min förra var bensin med 200 hk, denna diesel med bara 125hk. Men är nog ganska jämnstarka.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag kör VW Tiguan, årsmodell -12, det är en suverän dragbil utan att vara vräkig. Drar 2000.

Den var jag jättesugen på, men då hade jag det förra släpet utan sadelkammare, så det brast på att jag tyckte den bilen hade för liten baklucka. Men nu har jag släp med förvaring, så inte omöjligt nästa blir en sån,
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

KL

Jag kör en Honda C-RV bensin. Som jag fattar det som så får den inte dra mer än 1500 kg och då klarar jag mig precis med min tunga transport och lilla häst. :D

Förut när jag hade drygt 9 mil till jobbet hade vi en dito diesel. Den fick dra 2000 kg och jag upplevde den som bättre dragbil.

Min gamla volvo 945 var suverän de första 25 000 milen. Sen hade jag väl behövt byta turbon på den för den vart lite seg. Fick dra drygt 1700 kg med BE-kort. Tyvärr blev det vid 36 000 mil lite väl mycket att göra på den så jag sålde den.

Andrabilen är en Saab som får dra lika mycket som vår nya Honda. Men den tycker att det ställer den då rakt inte upp på mer, den är ju snart skattebefriad. :D



Saaben ska bytas ut nästa år, om den håller tills dess och då funderar jag på att skaffa en bil som kan dra lite mer. Tittar på Hyundai Santa Fe, VW Passat, Saab mm. Den bör dra helst 1700 kg så har jag till godo om jag vill ha nåt annat i transporten också. Har tänkt väga upp den.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Vi hade tills för ett år sedan en V70AWD -06 och en Land Rover Discovery V8. Både drog bra.
Idag står vi med en V40 -12 och en Corolla -03. Ingen utav dem duger att dra med. V40'n har inte ens en dragkrok.
Står nu i valet o kvalet om jag ska behålla Corollan, och komplettera med en Discovery, ha bara en Discovery eller om jag ska sälja Corollan och köpa en Yaris Hybrid och en Discovery.

Dessa bilar...
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Porsche 911 Targa 4S -08

Ingen bra hästbil.. :crazy:

Brukar ta Volvo XC70 -10 när vi skall köra transport.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

kl

Någon som vet ungefär vad det behövs för motor som minimum för att dra hästsläp, en häst? Jag letar bil och ser många mellanbilar med 136hk men är det för lite?

Min gamla, älskade Mercedes hade bara 90hk och med den drog jag mitt släp med en häst i för jämnan :) Klen som jag vet inte vad men det gick :p
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

KL

Kör Volvo XC70 2012:a Diesel och är väldigt nöjd med den som dragbil. Den drar ca 0,9 med släp.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Någon som vet ungefär vad det behövs för motor som minimum för att dra hästsläp, en häst? Jag letar bil och ser många mellanbilar med 136hk men är det för lite?
Just för lämpligheten som dragbil är vridmomentet viktigare än hästkrafterna.

En motors effekt (hästkrafter eller kilowatt) är produkten av vridmomentet x varvtalet, det betyder att exempelvis en 0,6-liters motorcykelmotor kan leverera 136 hk eftersom den kan arbeta på väldigt höga varvtal. Ändå skulle den inte vara särskilt kul att dra hästsläp med. I andra ytterlighetsområdet finns t ex den VW LT35 som vi har, 2,0 liters motor och 108 hk, och funkar helt ok som dragbil även om vi ärligt talat hellre hade haft 2,8-litaren med 157 hk. :)

Och för att anknyta till trådstarten; vi har ovanstående LT 35 som dragbil och upplever den som snudd på optimal. Ytterligare 10-20% vridmoment (vilket KCR lätt löser) och fyrhjulsdrift så hade man varit helt hemma, men denna är bra nog.
Som personpendlarbil har vi en Passat 1,9 tdi som dricker runt 0,57 l/mil blandad körning. Också snudd på optimal bil för det ändamålet.

Skulle jag vara tvingad att hitta en bil för både pendling och dragande så skulle jag nog titta på bl a Passat 2,0 tdi 4motion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 072
Senast: mars
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 304
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
416
Senast: Windy
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 014
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp