Vad kör ni för bil ?

Spook

Trådstartare
Har börjat fundera på att byta bil och undrar därför vad ni hästmänniskor kör runt i och är nöjda med? Idag kör jag en äldre V70 men börjar bli dags att byta upp sig !
Kraven är :
Diesel , då jag drar mycket och kör väldigt mycket.
Bra att dra med, minst dragkapicitet på 1800 kg
Inte allt för törstig då jag kör väldigt många mil
Bra lastutrymme för utrustning och hund
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Har börjat fundera på att byta bil och undrar därför vad ni hästmänniskor kör runt i och är nöjda med? Idag kör jag en äldre V70 men börjar bli dags att byta upp sig !
Kraven är :
Diesel , då jag drar mycket och kör väldigt mycket.
Bra att dra med, minst dragkapicitet på 1800 kg
Inte allt för törstig då jag kör väldigt många mil
Bra lastutrymme för utrustning och hund
V70 D5-04, alltså stora dieselmotorn.
Får dra 1800kg, drar 0,6L/mil vid blandad körning, 0,97-1,1L/mil med släp & häst bakom. :)
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

jag är mer än nöjd med min lilla citroen saxo. till jobb/stall körning. dricker inget osv..
men om man skall dra transport måste man låna gubbens saab.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag har en Nissan Navara, den är suverän att dra med. Diesel, drar ca 1,1/mil. Lite mycket, visst, men det får gå.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Volvo eller passat hade jag tittat på.

Själv hade jag en Chevrolet Captiva tidigare som dragbil. Jisses vilken nice bil att dra med!! Men den var inte så ekonomisk att äga eller köra runt i till vardags (mycket stadskörning).

Nu när jag inte tävlar längre så har jag bytt ner mig till en småbil själv.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Kör en citroên c4 grand Picasso till vardags, diesel. Får dra 1500 med BE och ska vi bara iväg med en ponny räcker det. Helt värdelös så fort det blir minsta halt.

I vintras drog jag med en v70 bensinare som drar 0.76 utan släp när jag kör och det dubbla med släp. Drar 1800 med BE men är tyvärr kaputt och för dyrt fel för att laga på en bil från typ 00.

Är det halt/lerigt så har vi en gammal Subaru Legacy med lågväxel. Drar alltid en liter bensin milen och vill inte köras mer än ca 90km/h. Den tar sig alltid fram och 1600på kroken vare sig man har B el BE.

Sambon har en V70 diesel med stor motor. Den drar släp okej.

Så fort vi har råd så blir det troligen en VW Touareg att dra med och kanske min vardagsbil då jag kör max hälften så mkt som sambon.

Det är svårt att kombinera hög dragvikt med låg förbrukning :D
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Det är svårt att kombinera hög dragvikt med låg förbrukning :D

Precis. Jag kör minst 100 mil/vecka och kör då en Renault Megane diesel som förbrukar 0.45-0.5 beroende på hur fort jag kör:o Den är rymlig och bra, men inte någon dragbil.
Sambon kör just nu vår V50 bensinare som då får dra hästsläpet, men han har bara en mil till jobbet. Tanken är att byta V50 till nåt fyrhjulsdrivet snarast, men det går lite trögt...
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Det är svårt att kombinera hög dragvikt med låg förbrukning :D

Jag kör en v70 d5 som drar ca 0,5 liter milen utan släp blandad körning och runt 0,7-0,8 liter milen med stort boggiesläp.

Med BE får bilen dra max 1800 kg :)

Inte speciellt spännande bil att köra, men den fungerar för det vi behöver den för;
Familjebil, pendlingsbil, hästbil.

Synd bara att skatten är så förbannat dyr.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Kia Sorento-08 Diesel, får dra 3500 kg. Dieselåtgång ca 1 liter med tungt släp, utan släp ca 0,75 l.



...tillägger att 0,75 gäller utan fyrhjulsdriften. Med den i drar den 1 liter och ca 1,2 med släp.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kör ni för bil ?

Vill slå ett slag för Ford Kuga. Min drar ca 0,65 per mil utan släp, och ca 0,8 med. Ford har oförjänt dåligt rykte tycker jag. Har även haft en Mondeo (dock utan dragkrok) som har tuffat på utan några problem i dryga 30.000 mil.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Även jag säger V70 D5 och Passat 1,9/130 hk // 2,0/140 hk som första förslag.
Själva kör vi Passat sedan 1,9 som snål pendlarbil och VW LT35 som dedikerad hästdragbil.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Har börjat fundera på att byta bil och undrar därför vad ni hästmänniskor kör runt i och är nöjda med? Idag kör jag en äldre V70 men börjar bli dags att byta upp sig !
Kraven är :
Diesel , då jag drar mycket och kör väldigt mycket.
Bra att dra med, minst dragkapicitet på 1800 kg
Inte allt för törstig då jag kör väldigt många mil
Bra lastutrymme för utrustning och hund

VW Passat diesel, drar 0,55 utan släp och 0,85 med. Får dra 2000 kg.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Vad för årsmodell. Vår dieselpassat får inte dra några 2000kg. 1600 med BE är max.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

1800 räcker inte till mitt släp med mina dponnyer. Med en ej färdigvuxen D och en ej färdigvuxen B och ingen övrig last blir 1650kg.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Intressant! Hur länge har du haft din Kuga? Hur känns den att dra transport med? Har du hunnit prova vinterkörning än?

Ursäkta TS för halvt trådkap, men jag letar också så jag hoppar in i din tråd.... ;-)

Jag står i valet och kvalet.... letar något som kan ersätta 2 bilar :crazy: dels "frakta-rumpan-från-A-till-B-Focusen" och dels bästa hästtransportdragaren Cheva Pickup 4x4.....
Hade tänkt jag skulle hitta något intressant alternativ, men lutat åt BMW X3 eller X5. Hur står sig en Kuga i konkurrensen??
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jodå, med BE får man dra 2000kg. Dock inte med minsta motorn, det måste vara minst 2,0.
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Vi tittade runt lite på olika alternativ för några år sedan, och då var X3 ett verkligt nedköp på den fronten. Blir den inte rätt törstig med stor motor?
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag kollar bara diesel just nu, men enligt pappren så ska dom ligga på 0,65 l/mil vid blandad körning - vad dom drar i verkligheten har jag ingen aning om. Jag kan ju hoppas att det är relevanta siffror :crazy:.

P.s Vad blev det för bil istället för X3 för dig?
 
Sv: Vad kör ni för bil ?

Jag behöll min XC70. Får jag välja fritt på gårdplanen drar jag helst med 5 liters V8, närmare 400 hk. Men det är inte försvarbart ekonomiskt...

Istället blir vardagsdragandet med pickup, Mitsu L200. En gammal slitvarg som sällan drar över 1 liter diesel oavsett vad som hänger bakom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 072
Senast: mars
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 304
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
416
Senast: Windy
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 014
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp