Vad kan vara fel?

K

Kia

Jag har snubblat över en varmblodig valack på 7 år.
Han är fortfarande aktiv inom travet, men tyvärr är han inte helt fräsch och galopperar ofta bort sig.
Han har blivit behandlad i bogen samt knäna runt om ett flertal gånger, efter det är han fräsch i några jobb och sedan blir han lika igen.

Han är stel i höger fram (visar sig tydligt vid streching efter jobb) och får inte med sig vänster bak riktigt. Jag har ridit honom några gånger, sist jag red så körde tränaren en annan häst framför oss. Då fick jag känna hur kan kändes "på riktigt". I skritt och långsam trav så är han rak, när man ökar takten lite så lägger han huvudet åt vänster och så känns det som om rumpan kommer före från höger (dvs att vänster bak inte kommer med (?) ). Han springer på snedden alltså, sen när man ökar takten ytterligare så rätar han upp sig igen, men han är på vippen att galoppera.

Jag har pratat med en osteopat som misstänkte att det kunde vara sj-leden och jag fick "tester" att göra, som han gick rakt igenom utan problem. Nu är inte jag osteopat, så jag kan inte se om han kompenserar upp sig på annat vis i och för sig. Osteopaten kan inte komma och titta på honom förrän efter årsskiftet.

Han har en punkt ca 1 dm bakom höger öra som han är öm i. Ingenting på vänster sida. Dessutom brukar han alltid lägga ut tungan åt höger vid arbete. Det kan ju vara en tillfällighet, men något som jag tänkt på. Kan det kanske ha med den ömma punkten i nacken att göra?

Jag vet att det är väldigt svårt att säga någonting om en häst man inte har sett, men jag vet att det sitter många väldigt hästkunniga människor här. Någon kanske har en idé om vart man ska börja?

Sv: Vad kan vara fel?

Det sitter en akupunkturpunkt en bit bakom nacken som kan ömma om de har problem i Länd/höftparti. De kan även få problem i muskulaturen av att kompensera sig.

Jag har en som är "likadan" även om hon är långt ifrån startklar. Hon blir som en jäkla banan när hon sprungit i vänster varv.

Mina "SI-hästar" har inte betett sig som du beskriver.

Sv: Vad kan vara fel?

På sättet du beskriver det så känns det som att hästen har problem med armbågen h.f... Hade en häst som betedde sig exakt lika dant ... Visade sig att det var armbågen vi la på en 8 mm sula på det benet i några veckor och var noga med streching efter jobb samt la på arnika gel..
Sen travade han som en klocka ;)

Det du sa om att du hittade en punkt bakom örat där han ömmade om jag inte minns fel så sitter triggerpunkten för hovleder där....

Hoppas du kommer tillrätta med problemet!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 945
Senast: Dopy
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 613
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar