Vad kan man tillsätta?

Illuzter

Trådstartare
Ger två av mina hästar alger mot eksem, men har ett problem. De tycker inte det är särskilt gott och därför behöver jag ge mer kraftfoder än vad de egentligen ska ha.

Har ni några tips på vad man kan ha i som förhöjer smaken så dom vill äta upp?

//Olivia :bump:
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

Betfor brukar funka för min pålle. Melass? Som iofs kanske rubbar foderstaten eftersom det innehåller mycker energi (väl).
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

gillar dom vitlök så är det hur bra som helst att blanda med :idea: tar väldigt effektivt bort allt annat vad smaker heter :angel: :p
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

Betfor är ju en klassiker, vetekli också. Eller varför inte en blandning av båda, kanske med en skvätt äppeljuice i?
Pelleterade kraftfoder som blöts kan också funka. Välj ett med låga näringsvärden om du inte behöver ge kraftfoder egentligen, typ Krafft Grund eller Ponny, Hippo Basic eller Choice.

Det kan också funka med äpplen eller morötter i krubban.
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

glömde lite...
sirap ska ju även det vara bra... eller som någon annan sa, melass...
eller att man kanske gömmer det i äpplen, morötter eller så :)
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

Förresten, provade sirap en gång (kom på det efter lillamy's inlägg). Det var mycket populärt, bara hällde en liten klunk över i det fallet medicinen. Och aldrig har väl krubban blivit så ren. :D
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

Jag ger mina alger oxå. Jag lägger ihop det med betfor och vitlök...
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

Ok tack för tipsen. De får redan betfor så det funkar inte men ska prova vitlök och melass.

//Olivia
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

Kanske är dina hästar kloka och har läst att det kan vara för mkt jod och hormoner i alger?

Skämt åsido så finns inget belägg för att alger skulle vara bra mot eksem. Teoretiskt kan man tänka sig det pga att alger innehåller n-3 fetter. Det har visat sig i ett par studier att sådana fetter kan tycks kunna dämpa allergier även sommareksem. Effektivare i så fall att ge raps- lin- eller fiskolja som kryllar av dessa fetter och slippa risken för biverkningar av algerna.
 
Sv: Vad kan man tillsätta?

HelenaHandberg skrev:
Kanske är dina hästar kloka och har läst att det kan vara för mkt jod och hormoner i alger?

Skämt åsido så finns inget belägg för att alger skulle vara bra mot eksem. Teoretiskt kan man tänka sig det pga att alger innehåller n-3 fetter. Det har visat sig i ett par studier att sådana fetter kan tycks kunna dämpa allergier även sommareksem. Effektivare i så fall att ge raps- lin- eller fiskolja som kryllar av dessa fetter och slippa risken för biverkningar av algerna.

Jag har erfarenheten att alger hjälpt många, både djur och människor, mot eksem.

Ett färskt belägg jag kan komma med är min sambos elvaårige son som haft eksem på hela kroppen sedan han var två år. Föräldrarna har sen dess smörjt honom med massa gott i form av kortisonsalvor, gett honom medicin osv. Inget har hjälpt.

Han började äta alger i somras, i oktober behövde han inte smörjas mer. Som många av oss så trodde han att han inte hade eksem längre och slutade med alger i januari. Eksemet kom tillbaks. Nu äter han alger igen och eksemet håller sig borta. :banana: :banana: :banana:

Jag har även haft en häst med eksem som blev symtomfri efter att hon fått alger under ett år. :angel:

Alger innehåller väldigt mycket ämnen, inte bara jod. I kombination med varandra så hävdar jag att risken för ett för stort intag av jod inte är så stor, förutsatt att det inte finns en överkänslighet mot just jod.

Jag är intresserad av vad Helena menar med att det finns hormoner i alger :idea:

Tillsammans med en bra foderstat menar jag att alger är ett ypperligt mineralfoder.

För att ge trådskaparen ett tips: Nu i pälsfällningstider kan en idé vara att blanda algerna med vetegroddsolja - mina hästar älskar det!
Annars blandar jag pellets och alger och låter det svälla i vatten en stund, de tycker om det med :)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
917
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 642
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp