Vad kan man göra?

E

Emmaaaaa_

Hej,

Har en kompis som har en sköthäst, hästen som är ett 7-årigt halvblodssto heter Ester.

När min kompis är ute och rider så går allt jättebra, Ester går på tygeln och är jättesnäll, men helt plötsligt så låtsas hon att hon blir rädd för något och hoppar 1 meter rakt upp i luften, ibland gör hon det helt utan anledning. Min kompis sitter oftast kvar om det inte är extremt. Men vad ska hon göra för att få detta att sluta? Oftast är det i galoppen som det händer och hästen är då så stark så att min kompis inte kan göra något. Något tips på vad man kan göra?
Skall tillägas att det inte händer varje gång och att hästen är vääldigt speciell. ;)

Sv: Vad kan man göra?

Min häst är oxå jätte tittig men om hon blir rädd för något som jag inte ser( men hon ser spöken) då låter jag henne lukt och titta ett tag sen så rider jag förbi i skritt.
Man måste ha jätte tålamod med det, jag har själv problem ibland när jag är ute och rider själv och man kan knapp galoppera.
men har nu blivit bättre efter all träning och tilllit som hon har fått till mej.

Jag tror att din kompis häst inte litar till 100% på sin ryttare nbär dom är ute. bygg upp självfortroedet på hästen. och jobba på at

Hej,

Du missförstod det nog lite, hästen är igentligen jättemodig och de litar på varandra till 100 % men hästen får liksom ett "ryck" och hoppar rakt upp i luften utan anledning. Som om hon vill få av sin ryttare eller bara tycker det är kul att hoppa rakt upp i luften.

tycker manska vara försiktig med att säga att hästen "låtsas" bli rädd för något, ofta är det saker som vi människor inte har en aning om som gör dom rädda, en flyttad planka vid ett hus, en sten som ligger lite snett, ja vadsom. hästar reagerar otroligt starkt på saker som inte ser ut som det gjorde igår.

hade själv en tittig häst förut, hon gick fram oerhört stabilt nästan jämt, men när hon väl såg något så kunde hon haja till/tvärstanna (även i galopp) etc. och det var inte så mycket att göra åt. det berodde på att vi inte hade ett 100% förtroende för varandra och att hon var van att ridas ut med "flocken", dvs. hästarna från ridskolan där hon bott innan.

hoppar hon bara rätt upp och fortsätter sen, eller vägrar hon sen gå framåt? för om det bara är ett "skutt", så kan man ju ganska enkelt förebygga att man själv trillar av ex, genom att vara lite mer upprätt i galoppen, inte luta sig fram för mycket så är man mer beredd på ett tvärstopp. med min egen häst märkte jag att om jag slöt om mer med överskänkeln i galoppen så försvann dessa stopp/eller när hon hajade till nästan helt. om det var att jag drev henne bättre framåt eller för att hon kände sig "tryggare" kan man ju fundera på, men det är också ett tips.

om hon är istadig även efter "hoppet" så kanske din kompis ska träna mer på det gemensamma förtroendet. hon kanske ska ta promenader och göra olika övningar för att få hästen att lita på henne? rider hon med någon annan så kan en annan häst rida före som draghjälp...

sist men inte minst finns möjligheten att det helt enkelt blir jobbigt och hon kanske försöker slippa undan. min fd medryttarhäst blev tex. alltid helt plötsligt LIVRÄDD för hörnen i ridhuset när jag började komma åt formen på henne, annars var dom helt ofarliga, så det tål ju att tänkas på...

lycka till i övrigt, ursäkta mitt långa inlägg..

okej,
asså det är inte det att hon är rädd för något, det är bara det att om man rider två stycken så om min häst gör något så hänger Ester på, fast 1000 ggr värre, hon tar varje chans till att bocka, hoppa upp i luften och så. HOn är väldigt bestämd o vill gärna bestämma.. det är det, så om hon inte får som hon vill sätter hon sig på tvären, vilket ofta leder till att hennes ryttare hamnar på marken.
´Hon har haft hästen i 2 år och de känner varandra väldigt bra, de tycker verkligen om varandra, man ser ett "kompisband" mellan de , eller vad man ska säga. Men så händer det här. Men man får väl försöka hålla på och försöka göra så att det slutar, hur man nu gör det. Men tack ändå !

om hon som du säger, "sätter sig på tvären" närhon inte får som hon vill etc, så tycker jag inte man kan säga att dom har ett bra förtroende för varandra. säger inte att det behöer vara värdelöst, utan det låter snarare som jag o min häst hade det. vi tyckte om varandra, hon litade på mig OFTAST, men hände något ovanligt så kunde hon också sätta sig på tvären. det är bara att träna träna träna.

hur menar du med att hon hänger på din häst? med bockningar och sånt eller att hon bara "lever rövare". det kan ju vara härligt med en levnadsglad häst också, förutsatt att den inte har ont någonstans, så en enkel lösning är ju att slänga ett stigläder runt halsen och rida på, så har hon nåt att hålla sig i ;)

Jag tror att hästen ser spöken fortfarande. :banana:
Även om kanske inte du eller din kompis inte ser något eller så så kanske hästen ser något och hoppar till. jag kan oxå tycka varför blev du rädd för igenting.

om det inte är det så tycker jag att det låter som om hästen har dålig respekt för sin ryttare. att hon vet att hon kan göra så för att slippa arbete.
Min häst var oxå så att hon kunde bara sådär slänga sig in i den andra hästen.
Men då måste rýttaren vissa att det är fel och säga ifrån på något sätt.

Förlåt för missförståndet. :( ;)

ja, menade att jag antog att du svarade trådskaparen, men du tog "min knapp" och svarade med, (alltså "svara på detta" under mitt inlägg, då blir det som att du svarar mig, men jag såg ingen koppling till det jag skrivit)

Går hon i form när hon gör detta säger du?

Går hon i form ute i skogen när man rider galoppen kan det vara för att hästen inte har kvar makten. Många ston har en väldigt stark känsla för att ha ledarrollen och vill därför ha stor koll på vad som händer = vill kunna se en bra bitt framåt. Detta kan göra så att det hon hittar på i galoppen nu är en ursäkt för att få upp huvudet å se vad som händer längre fram för att få ha kvar känslan för att allt är okej å är som det ska. Detta kräver en hel del övning för att få bort för hästen o fråga måste lära sig lite på att ryttaren håller kollen åt henne så att hon slipper hålla kollen på vad som händer längre fram.

Min gör inte exakt lika dant, men hon älskar full fart å tar gärna en hel del ursäkter för att få åka på galoppen när vi galopperar (kan även tillägas att när hon stog på ridskola så använde hon farten för att slippa jobbet).

Jag tror inte att Ester låtsas bli rädd eller blir rädd för något som ni inte ser utan att hon antagligen tränar sitt flyktbeteende,
eller helt enkelt är busig.
Gör hon så med sin ägare oxå? Ser hon lycklig ut när hon gör det eller verkar hon arg?

Knaplånspåpekning,

betvivlar att det var mig du skrev till nu.

moonlightgarden skrev:
Knaplånspåpekning,

betvivlar att det var mig du skrev till nu.

Naturligtvis var mitt svar riktat till Emmaaaaa_
Förstår inte varför det skulle vara riktat till dig?

*lägger mig i*

vanligtvis använder man "svara på detta"- alt. "snabbsvars"länken till den persons inlägg man vill svara på, men du använde länken från moonlights inlägg för att svara till Emmaaaaa_. Det är förvirrande och för att underlätta kan man skriva *knapplån* eller liknande i början.. ;)

EmmaJo skrev:
Naturligtvis var mitt svar riktat till Emmaaaaa_
Förstår inte varför det skulle vara riktat till dig?

Som Feathercloud har skrivit,

det blir något förvirande när det står att ditt svar är riktat åt mig trots att det egentligen inte är det. För man sätter sig, vrider på huvudet å tycker va?

Hej,

Tack, vi får försöka prova oss fram. Men tack för alla tips o kommentarer !

moonlightgarden skrev:
Som Feathercloud har skrivit,

det blir något förvirande när det står att ditt svar är riktat åt mig trots att det egentligen inte är det. För man sätter sig, vrider på huvudet å tycker va?

Konstigt. Då jag klickade på "svara inlägg" och inte på "svara på detta" eller "snabbsvara"...

Hm knassigt har aldrig provat den knappen själv. Man kanske svarar på det som skrev sist om man klickar på den.

Planerar på att hålla mig undan från den knappen :D

var bara tvungen att prova hur det blev när jag också tryckte på "svara inlägg", sorry ;) :p

edit: och moonlightgarden knäckte biffen! :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka