Vad kan man ge till en kock?

aiquen

Trådstartare
Min brors födelsedag närmar sig och jag har ingen som helst aning om vad jag ska ge honom i present.

Han arbetar som, eller han snarare ÄR (fortfarande rätt nyutbildad), kock. Han tillbringar nästan bokstavligt talat all sin vakna tid på jobbet. Han tänker mat, lagar mat, läser om mat, samlar på tokdyra knivar ... Så någonting han skulle kunna ha glädje av i köket vore ju ett säkert kort.

Tyvärr fick han dock allt av kockgenen i vår familj så jag är verkligen hans raka motsats vad gäller det här området, vilket gör att matlagning är någonting jag inte har särskilt stor koll på.

Men jag vet ju att det finns många matlagningsintresserade bukefalister! Så har ni kanske något tips att komma med? Givetvis har han ju det mesta i redskapsväg etc. men kanske finns det någon liten oumbärlig pryl man inte direkt tänker på? Eller någon ingrediens (någon fantastisk olja eller så, typ) som man inte får missa?

Eller - om man ska se utanför köket (HAN skulle behöva göra det också ibland) - vad kan man ge någon (en ung person i dryga 20-årsåldern) som bara jobbar och jobbar?

Hjälp!

Jag skulle nog satsa på "ovanliga" ingredienser, alltså inte olivolja man kan köpa på ICA. Leta upp en liten nischad butik med spännande utbud och be dem om hjälp :)

Kanske en riktigt bra knivslip? Min sambo är kock, han gör för fasiken inget annat än att slipa knivar :p

Annars är formar för att gjuta praliner också ett hett tips. Inget man köper själv, men väldigt roligt att göra.

Jag skulle säga lite mer exklusiva ingredienser, typ: olivolja, vin, tryffel(olja), choklad, champagne, ost. Ja, du förstår poängen! Om en tänker på apparater så kanske en Sous Vide-maskin? Har kollat på Masterchef Australia en del och där använder de såna i ganska stor utsträckning. Det hade jag tyckt var skoj iallafall :D

Jag skulle vända på det helt o hållet och skicka broder och dig själv på vin- och/eller champangeprovning. Mat måste kunna kombineras med dryck. :)

@aiquen Vart bor du? Jag sitter typ i precis samma sits som du gör med din bror, fast med min make. Jag hade en gång värsta turen, vi satt i bilen, helt plötsligt pekar han mot en affär och säger "vill du köpa en present till mig och vill ha ett säkert kort gå in där, där kan det inte bli fel!" Han pekade på Gordon Bleu som ligger vid centralen i Sthlm.
(http://cordon-bleu.se/)

Där har jag köpt allt från jätte fina skålar till köksredskap i trä.

Frågade fö maken nu om ett säkert kort till en kockbror, han sa "riktigt gamla kokböcker i en antik bokhandel". Det går säkert att hitta på nätet också! Det lät ju helt awsome! Tror jag ska lägga det på minnet till jul o hans nästa födelsedag haha! Lycka till!

Tack för alla svar!

Flera nämner oljor, typ tryffelolja, men är det ingen som kan specificera lite mer? Jag köper liksom all min olja på Ica ... ;) Vad använder man tryffelolja till? Är det liksom "per automatik" en bra olja om jag köper en dyrare variant någon annanstans än närmaste stormarknad?

Vad gäller böcker har det varit min standardpresent ett tag nu, så tänkte att det kunde vara läge för något annat. :p Men vet att han är intresserad av och har samlat på sig en hel del, även en del riktigt gamla, böcker så ja, annars hade det varit en given present! Även färska kryddor har han fått tidigare.

Kanske en riktigt bra knivslip? Min sambo är kock, han gör för fasiken inget annat än att slipa knivar :p

Annars är formar för att gjuta praliner också ett hett tips. Inget man köper själv, men väldigt roligt att göra.

Eftersom bror min är en sån total knivnörd antar jag att han redan har en knivslip - en betydligt bättre än vad jag skulle kunna ge honom. Annars var det ett bra tips. :)

Formar för att gjuta praliner vore ju kanske något däremot! (Speciellt som jag ju också fyller år framöver :angel:) Sånt tror jag inte att han har sysslat så mycket med, så det kanske han skulle kunna finna lite kul. Tack!

Jag skulle vända på det helt o hållet och skicka broder och dig själv på vin- och/eller champangeprovning. Mat måste kunna kombineras med dryck. :)

Det var också ett bra tips!

Hm, jag får klura lite tror jag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka