Vad kan man blanda med ?

Astael

Trådstartare
Jag har börjat ge min häst Magtarm eftersom vi har flyttat till ett nytt bete. Egentligen skulle jag vilja ge honom foderjäst egentligen då han inte har haft något riktigt utbrott på flera år av fång.

Nu är det så att han inte vill äta sina mineraler med Magtarm och jag undrar vad jag kan ge honom att blanda detta med som inte är skadligt för honom ?

Sv: Vad kan man blanda med ?

Jag har börjat ge min häst Magtarm eftersom vi har flyttat till ett nytt bete. Egentligen skulle jag vilja ge honom foderjäst egentligen då han inte har haft något riktigt utbrott på flera år av fång.

Nu är det så att han inte vill äta sina mineraler med Magtarm och jag undrar vad jag kan ge honom att blanda detta med som inte är skadligt för honom ?

Jag blandar med betfor till min fånghäst. Det innehåller fibrer som är bra för magen. Jag tar inte med blötläggningsvattnet för att minska sockermängden. Jag ger henne dessutom vanlig bakjäst (som man kan köpa i affären) ca ett fjärdedels paket om dagen. Det finns många trådar om bakjäst här som du kan läsa.

Hur mkt ska jag ge honom 1 dl torr betfor ? Är det torrjäst man ger ?

Egentligen är jag osäker på hur mycket betfor som är lagom. Jag ger min newforest ponny (fånghästen) ca 1 dl uppmätt torrt två gånger om dagen.
Jästen är färsk vanlig jäst som man använder när man bakar. Jag köper den blå utan socker. I början löste jag upp den i vatten men det har jag slutat med.

Ska åka in och köpa betfor imorgon. Behöver man vänja in honom sakta på en sådan liten mängd el. kan man ge hela givan på en gång ?

Ska åka in och köpa betfor imorgon. Behöver man vänja in honom sakta på en sådan liten mängd el. kan man ge hela givan på en gång ?

En dl torr betfor är ca 30 gram, det tror jag att du kan ge utan tillvänjning! Färsk bakjäst kan du ge 10-12 gram per dag av! Bakjäst tycker de oftast om, det brukar de äta direkt ur handen om man vill!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka