Vad kan jag plantera mot väggen?

Fibusen

Trådstartare
Kortsidan på garaget ser så tråkig ut! Jag är sugen på att göra ett litet land där, men jag vill ha något stort som växer (klättrar?) på väggen,vill inte ha bara grönt,utan något som blommar. Är solsida där,och gissar att solen kommer ligga på från förmiddag till kväll.

Ett krux är att hundarna brukar ha vändplats där när dom dampar,så därav är jag lite osäker på klätterros,som annars hade varit ett självklart val. Vill inte plocka rostaggar på dom stackarna. Finns det något liknande utan taggar? :angel::p

Blommar det år till år?

Ja!

De gillar näringsrik jord och vill inte orka ut. När man planterar dem ska man också beskära så att de förgrenar sig. De är lite känsliga i början innan de rotat sig ordentligt. Läs gärna på om de olika sortgrupperna innan du bestämmer dig. Någon av de tidiga storblommiga sorterna kanske man bör undvika. De drabbas lätt av vissnesjuka.

Tusen tack för din hjälp! Ska absolut höra mig för mer,men då vet jag lite vad jag ska börja titta efter.

Blåregn är giftigt, vilket kan vara bra att veta om man har djur och barn. Däremot brukar det inte orsaka några större skador, de har ju inga smarriga bär eller så :)

Klematis brukar växa ganska långsamt, många är rätt klena i växten. Lite starkare är klätterhortensia och kaprifol, den sistnämnda finns i flera olika sorter.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Vi vill ta bort ett fult staket vi har i trädgården ut mot garageuppfarten och vägen det ser ut ungefär så här (jag vet skitdålig och ej...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: SusieQ
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar