Vad kan jag ersätta sojan med?

ylvalill

Trådstartare
Har efter mycket om och men lyckats komma fram till att min häst inte tål soja, i alla fall inte i "ren" form (han får eksem av det). Jag behöver därför ändra hans foderstat så att han får i sig samma mängd energi/protein som tidigare men utan att ge soja. Är det nån som orkar räkna? Har ett fruktansvärt proteinfattigt hösilage så därför är det lite struligt att få ihop foderstaten...

Idag får han:
1,4 kg lusern hack
200 g vetekli
300 g soja
100 g linfröpellets
morötter
fosforbalans, tokosel, chevinal plus m.m.

Jag behöver alltså förslag på kraftfodergiva som ger samma mängd energi och protein som ovanstående, men den får inte innehålla soja! (Tror det går bra att ge färdigfoder som innehåller soja för det har han ätit tidigare utan problem, men jag är inte säker.) Vill helst inte ersätta lusernhacket eftersom har får ganska lite hösilage och därför behöver mat som tar lång tid att äta...
 
Om du byter sojan mot 300 gram krafft protein så får du samma kvot (16,3). Dock blir det en MJ mer, men det kanske inte är så petigt?
 
Tack för tipset!

Du menar att jag bara ska byta sojan och behålla allt det andra som det är? Helst vill jag inte öka energigivan alls eftersom han är konvalecent och har tillräckling energi i alla fall, men det kan kanske gå. Vet du om Krafft Protein innehåller mycket soja? Pris?
 
Om du drar ner lucernet till 1,3 kg så blir det samma. Det är ju en väldigt liten skillnad. I övrigt behåller du allt som tidigare.

K Protein är dyrt, och jag tror att det är baserat på potatisprotein, men är inte säker.
 
Ok, tack! Skall åka till min foderhandlare idag och se om dom har Krafft Protein, det borde dom ha för dom har kraffts övriga produkter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 294
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 582
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp