Vad kan hyresgästen "kräva" av stallägaren?

Sv: Vad kan hyresgästen "kräva" av stallägaren?

Ja, det är väl flytt som gäller om det inte blir bättre. Men det är ju inte så illa att det har varit dåliga balar hela vintern, då hade jag redan varit därifrån.
Jag kommer ända att måsta flytta hästarna till sommaren, så jag undviker som sagt gärna att flytta nu.

Jag har pratat med stallägaren, problemet är att vi inte är överens om vad som är mögel och farligt.
(skrämmande att det är så många fler som har varit med om samma.. :crazy:)

Haha, ja man upphör aldrig att förvånas! Fifflat med proverna, herrejisses!

Jag hade gärna gjort en hygiensk analys bara för att få det bekräftat. Men det är så mycket pengar att lägga ut på något som jag redan vet.
Kanske skulle ha tagit med det till skolan och gjort analysen själv, har ju läst både mikrobiologi och analytisk kemi, så så svårt kan det väl inte va?! :d
Men det resultat hade de väl aldrig köpt :cool:

När det ändå finns en tråd över vad man ska kunna kräva av stallägaren....
Om stallägaren går emot det som står i kontraktet, vad gör man då?

Påtalar vad som står i kontraktet och ber stallägaren rätta till det som felar.

Ska jag vara ärlig tror jag att det kan göra saken värre, och tar helst inte riktigt risken :p Det finns inget annat ni andra skulle gjort i så fall?

Nej, det går ju inte att göra så mycket mer? Ja, hålla tyst och flytta. Eller gilla läget.

En maillardreaktion är en reaktion mellan socker och aminosyror som kan ske om ensilaget tar värme, alltså i samband med skörd och inplastning. Det blir då brunt. Samma sak som händer i knäck och bröd som gör det brunt, skillnaden är att då vill man ha det.

Ni (många) skriver att ni aldrig skulle ha fodrat med detta höet, men min fråga var inte om ni skulle ha fodrat med det, utan vad ni skulle ha gjort i mitt ställe och om jag som hyresvärd kan kräva en ny bal?
(jag vill ju inte heller fodra med det, men kan inte låta mina hästar svälta)

Jag hade inte fodrat med det och jag hade köpt eget foder nu. Min kompis flyttade till ett stall där fodret inte var ok, så då åkte hon och köpte foder i stallet jag står för några dagar åt gången(silage från storbal) tills hon kunde flytta.

I ditt läge om du gärna vill stå kvar är att du gör någon deal med stallägaren om lägre hyra och att du står för fodret själv. Men hö om du har möjlighet att förvara inomhus eller småbalsensilage.

Att diskutera med någon som tycker att det där är ok käns lönlöst...

Även om det tex skulle vara tveksamt av djurskyddsskäl? (säger inte att det är så i detta fall dock, utan generellt!)
Djurskyddslagar måste ju följas även om det inte står något om det i kontraktet.
Rutiner
Foderhantering
Foderkvalitet
Hagar
Rutinerna kan du ha synpunkter på om de inte är bra för djuren. foderhantering, kvalitet och hagar måste följa lagar och regler. De kraven kan du ställa. Vill inte stallägaren följa gällande regler skulle jag leta efter ett annat stall.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 001
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka